بزرگترین خودروسازان ایران از وزارت صمت درخواست افزایش قیمت کرده است. ایران خودرو باتوجه به هزینههای موجود، فروش خودرو را زیانده میداند.
تنش میان ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز کشور با وزارت صمت به مرحلهای بحرانی رسیده است. مدیرعامل ایرانخودرو در نمایشگاه قطعات خودرو اعلام کرد که با قیمتهای فعلی، فروش محصولات ممکن نیست. این اظهارات در حالی مطرح شد که معاون وزارت صمت، حامد عاملی، وعده حل مشکل قیمتگذاری تا پایان خردادماه را داده بود، اما هماهنگی میان ۲۹ نهاد تصمیمگیر، سخت و زمانبر است.
ایرانخودرو در نامهای رسمی در ۲۱ اردیبهشت به وزارت صمت اعلام کرد که با قیمتهای کنونی خودرو عرضه نخواهد کرد، اما پس از ۲۰ روز پاسخی دریافت نشد. پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز از آذرماه، تأکید کرد که تولید با قیمتهای فعلی زیانده است و بدهی به قطعهسازان به سطح نگرانکنندهای رسیده. وی هشدار داد که اصرار بر قیمتگذاری دستوری ممکن است ایرانخودرو را به سرنوشت کارخانه ارج دچار کند و پیشنهاد عرضه محصولات در بورس کالا را مطرح کرد.
پیرمحمدی مدیر عامل ایران خودرو، همچنین بر لزوم اصلاح سیاستها برای حفظ سرمایه داخلی و جذب سرمایهگذار خارجی تأکید دارد. او خاطرنشان کرد که از زمان واگذاری به بخش خصوصی، ایرانخودرو دو پلتفرم جدید طراحی کرده، اما ادامه این مسیر بدون سرمایهگذاری ممکن نیست. در مقابل، موضع انفعالی وزارت صمت نشاندهنده بنبست در نظام قیمتگذاری است. کارشناسان نیز پیشبینی کرده بودند که افزایش قیمت خودرو در خردادماه اجتنابناپذیر خواهد بود.
اقتصاد یارانهای و مالکیت دولت بر صنایع مختلف، امکان تجارت آزاد و رقابتی بین شرکتهای ایرانی را سلب کرده است. از یک سو، انرژی و بسیاری دیگر منابع ملی با قیمت پایین در اختیار کارخانهها قرار گرفته و از سویی دیگر، دولت ضمن جلوگیری از واردات آزاد، در قیمتگذاری محصولات تولید داخل، دخالت میکند. تورم سنگین نیز به دیگر مشکلات اضافه شده و حالا خودروسازان که از امتیازات ویژه بهرهمند هستند؛ تقاضای افزایش قیمت دارند. اگر دولت با این درخواستها موافقیت کند، به گسترش تورم و گرانی در جامعه کمک کرده است و اگر اجازه افزایش قیمت ندهد؛ زیان انباشته در خودروسازان، هزاران میلیارد بیشتر خواهد شد.
نیو کار
۱۱ خرداد ۱۴۰۴اینا توقع دارن 207بکنن 2میلیارد تارا 3میلیارد تا زیان خارج بشن یخورده حقوق های مدیران و قسمت های الکی کارخونه کم کن تا هزینه هاشون کمتر بشه
توحید
۱۱ خرداد ۱۴۰۴با هیچ چیزی در خصوص اینکه افزایش قیمت باید باشه یا نباشه کاری ندارم
کلا وقتی یه چیزی درست نباشه از همه جاش میزنه بیرون
اول که روی متن مقاله آرم ایرانخودرو رو دیدم خنده ام گرفت و باورم نشد
تا اینکه رفتم سایت خود ایرانخودرو رو دیدم، بله دقیقا همین آرم اونجا هم هست
چیزی که نشاندهنده یه برنده رو به همین راحتی خرابش میکنن دیگه وای به حال چیزهایی که عیان نیست و پنهانه
فاطمه
۱۲ خرداد ۱۴۰۴حقوق مدیران و مسئولان رو کمتر کنید. چرا نتیجهی بی درایتی مسئولان رو ما جوان ها باید پس بدیم، آرزو به دل موندیم یه ماشین داشته باشیم، از خدا بترسید
𝐀𝐥𝐢
۱۱ خرداد ۱۴۰۴“ایران خودرو باتوجه به هزینههای موجود، فروش خودرو را زیانده میداند.”
جوک سال!
حسین دهمرد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴از زمان واگذاری به بخش خصوصی، ایرانخودرو دو پلتفرم جدید طراحی کرده،
آفرین تو سه ماه دوتا پلتفرم طراحی کردن. بنز بعد از ۱۴۰ سال همچین ادعایی نمیکنه که تو سه ماه پلتفرم جدید طراحی کنه. البته بنز نمیتونه استانداردهای آقایون رو پاس کنه.
خودروسازان که از امتیازات ویژه بهرهمند هستند؛ تقاضای افزایش قیمت دارند.
امتیازات ویژه ای که از بیت المال ۹۰ میلیون ایرانی دریافت کردید پس بدید بعد هر قیمتی دوس دارید بزارید.
.
۱۱ خرداد ۱۴۰۴هم مصوبه بدید تعرفه وارداتی که همین الانشم هیچ اثری رو بازار من نداره بره بالا
هم بزارید رو پلتفرم ۴ دهه پیش ماشین تولید کنیم
هم بزارید آزاد قیمت گذاری کنیم
هم کلی ارز بگیریم برای واردات قطعه از چین بعد ازونور بگن برای واردات ارز نیست
هم چند دهه دیگه زیان انباشه به وجود بیاریم
هم مونتاژ کارای چینی قیمت گذاریشون به محدوده من وارد نشه
این زیاده خواهی ها باید یک جا متوقف بشه
تک تک ریالای هدر رفته سر خودرو تولید کردن این ها در نهایت از جیب مردم میره
javad-bmw
۱۱ خرداد ۱۴۰۴خودرو سازی ایران چوب دو سَر نَجِس شُده ، یا افزایش قیمت و تورم یا افزایش زیان و افت کیفیت
کسرا
۱۱ خرداد ۱۴۰۴بله بله
برادران صاحب ایران خودرو هنوز نمیدونن مشکل اصلی چیه
میگن زیان ده هست
بله زیان ده هست قبلا هم بود و اگه باز چهار تا کارشناس و مدیر واسه مدیریت خط تولید و هزینه ها و … نیارین همینه که هست
شایان
۱۱ خرداد ۱۴۰۴امیدوارم که به عاقبت کارخونه ارج دچار بشه
خواسته مردم ایران همینه
Nismo
۱۱ خرداد ۱۴۰۴چرا باید قیمت خودروها بالاتر بره؟ پلتفرم ها و طراحی شون که مال 30 سال پیشه، ایمنی شون که کمتر شده، امکاناتشون که همونه
بماند که خیلی چیزها حذف شده ( قرینگ و ترمز دیسکی)، یه دلیل موجه برای افزایش قیمت بگین؟ چه چیزی اضافه کردید به ماشینا که تقاضای افزایش قیمت دارید؟ مگه دولت قبل کم دوشیدید میومدید یه مجوز میگرفتین یه دیلایت رو ماشین ها میذاشتین 100 میلیون میکشیدید روش دیلایتی که با بهترین کیفیت بخواد نصب بشه نهایت 10 میلیون تومن هزینه میبره
حسین
۱۱ خرداد ۱۴۰۴چون کشور تورم داره!
امیر
۱۱ خرداد ۱۴۰۴تمام سازمانها کارخانجات و شرکتها چند نفر نیروی مفید دارند و بقیه یه مشت به دردنخور . مثل خودروسازان چند هزار نفر پرسنل اداری زیر کولر نشسته اند و پول آن از جیب مصرف کننده باید تامین شود . جالب است که خیلی از مفت خورها ی بی سواد میگویند دولت پول چاپ میکند تا جقوق کارمندانش را بدهد ( یعنی خود را جزوکارمندان نمیداند )
A1
۱۱ خرداد ۱۴۰۴29 نهاد تصمیم گیر وجود داره!!!؟؟ پرتاب شدم
شاهین
۱۱ خرداد ۱۴۰۴مثلا اون تارای عکس آخر که کله ی من میره لای درز کاپوت و سپرش باید چقدر قیمت بخوره تا راضی باشن؟
سجاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴سوال:چه اصراری بر خرید و مدیریت بنگاه زیان ده را دارید
پاسخ:هزار گونه رانت درون آن برایمان نهفته ست
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴در همین تصویر ببینید چندتا مفت خور فقط دارند در خط تولید (احتمالا” کنترل کیفی) تارا حقوق می گیرند که هیچ کاری جز زل زدن به این ور و آن ور و ولگردی ندارند! شرکت پر شده از نیروی سفارشی و بدون بهره که من و شمای مشتری باید خرج زندگی شان را بدهیم آن هم با خرید خودروی داخلی بی کیفیت و گران قیمت!
shetab-car
۱۱ خرداد ۱۴۰۴خدا ورتون داره زیانتون رو مردم باید بدن ضرر می کنی جمعش کن والا راضی نیستیم ضرر کنید همون آریزو 5 بخری صد شرف داره به این آشغالا
heshmat021
۱۲ خرداد ۱۴۰۴تعطیل کنین جلوی زیان گرفته بشه
بهنام
۱۲ خرداد ۱۴۰۴بابا مگه نمیگید زیان ده خب درش ببندید تعطیل کنین بره مگه این همه کسب و کار ضرر میکنن جمع نمیکنن شما هم اگه براتون صرفه نداره دلیلی برای تولید این آشغالها نیست،والا مردم هم راضی به ضرر شما نیستن
مهدیه
۱۲ خرداد ۱۴۰۴آقای وزیر صمت اگه با افزایش قیمت موافقت کنید حق همهی مردم ایران به گردن شماست بابت این ماشین های بیکیفیت و غیراستاندارد افزایش قیمت دادن گناه بزرگی است.خون مردم رو تو شیشه نکنید تا کی تا کجا بابت این اشغال ها افزایش قیمت؟
فاطمه
۱۲ خرداد ۱۴۰۴حقوق مدیران و مسئولان رو کمتر کنید. چرا نتیجهی بی درایتی مسئولان رو ما جوان ها باید پس بدیم، آرزو به دل موندیم یه ماشین داشته باشیم، از خدا بترسید