هزینه و اجرت تعمیرات انواع سمند – 1404
اولین خودروی ملی ایران با نام سمند شناخته میشود، خودرویی که از پلتفرم پژو 405 استفاده میکند و پس از گذشت بیش از دو دهه همچنان روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. اگرچه تولید نسخه اصلی سمند بهصورت رسمی متوقف شده اما مدلهای گوناگون آن همچون سورن پلاس و دنا عرضه میشوند. این خودرو با پیشرانههای شناخته شده اما پر استهلاک XU7 و EF7 در دسترس خریداران است و از آنجایی که در طول این سالها به تعداد بالایی تولید و عرضه شده بنابراین مالکان زیادی به دنبال اطلاع یافتن از هزینه و اجرت تعمیرات سمند هستند.
تعمیر و نگهداری خودروی سمند نیازمند آگاهی دقیق از هزینهها و اجرتهای مرتبط است. در این صفحه، به بررسی هزینههای مختلف تعمیرات، از جمله تعمیر گیربکس و نشتی روغن هیدرولیک تا تعویض واشر سر سیلندر و تعمیر پمپ هیدرولیک پرداختهایم. هدف ما ارائه اطلاعات جامع و دقیق به شما است تا بتوانید با آگاهی بیشتری در مورد تعمیرات خودرو خود تصمیمگیری کنید و از هزینههای اضافی جلوگیری نمایید.ما همچنین به بررسی هزینه تعمیرات دیگری مانند تعمیر موتور EF7 و تعمیر اکسل عقب پرداختهایم. با دانستن قیمت های دقیق و اجرتهای مرتبط با این خدمات، میتوانید با خیال راحتتری به تعمیرگاه مراجعه کنید و از کیفیت خدمات اطمینان حاصل کنید. با ما همراه باشید تا با هزینه تعمیرات انواع مدل های سمند آشنا شوید و بهترین تصمیمات را برای نگهداری خودروی خود بگیرید.
هزینه و اجرت تعمیرات سمند موتور XU7 در سال 1404
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال 1404، هزینه و اجرت تعمیرات سمند به شرح زیر است (همه تعرفهها به ریال است):
ردیف | شرح خدمات | نرخ مصوب (ریال) |
1 | تعمیر کامل موتور | 143,000,000 |
2 | 93,600,000 | |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 48,800,000 |
4 | باز و بست و تعمیر کامل سر سیلندر | 33,200,000 |
5 | باز و بست منیفولد هوا | 4,700,000 |
6 | باز و بست منیفولد دود | 12,900,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 4,200,000 |
8 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | 16,400,000 |
9 | تعویض فشنگی روغن | 3,000,000 |
10 | تعویض شلنگهای بخار روغن | 8,200,000 |
11 | تعویض واشر درب سوپاپ | 5,500,000 |
12 | فیلرگیری یا شیم بندی سوپاپ | 16,400,000 |
13 | 11,600,000 | |
14 | تعویض تسمه تایم | 9,400,000 |
15 | تعویض تسمه دینام | 4,700,000 |
16 | تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام | 4,200,000 |
17 | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | 4,200,000 |
18 | تعویض کاتالیست | 8,200,000 |
19 | تعویض شمع | 2,400,000 |
20 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 5,500,000 |
21 | تعویض هوزینگ ترموستات | 6,500,000 |
22 | تعویض ترموستات | 3,000,000 |
23 | تعویض رادیاتور آب | 4,700,000 |
24 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 2,400,000 |
25 | تعویض شلنگ بالای رادیاتور | 3,000,000 |
26 | تعویض شلنگ پایین رادیاتور | 4,700,000 |
27 | تعویض شلنگ بخاری کوتاه | 3,800,000 |
28 | تعویض شلنگ بخاری بلند حصیری | 5,500,000 |
29 | تعویض سه راهی آب پشت موتور | 6,500,000 |
30 | تعویض فشنگی آب | 3,800,000 |
31 | تعویض پایه دسته موتور راست | 5,900,000 |
32 | تعویض دسته موتور راست | 4,200,000 |
33 | تعویض دسته موتور چپ (زیر باتری) | 4,200,000 |
34 | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | 11,600,000 |
35 | تعویض پمپ بنزین | 4,700,000 |
36 | تعویض فیلتر بنزین | 2,400,000 |
37 | تعویض شلنگ رفت بنزین | 6,500,000 |
38 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 6,500,000 |
39 | تعویض منبع کنیستر | 5,500,000 |
40 | تعمیر کامل گیربکس | 40,300,000 |
41 | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | 25,400,000 |
42 | تعویض سیم کلاچ | 4,200,000 |
43 | تعویض قیفی گیربکس | 3,000,000 |
44 | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | 4,700,000 |
45 | تعویض بوشهای دوشاخه کلاچ | 2,400,000 |
46 | تعویض لیور دنده داخل اتاق | 8,200,000 |
47 | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 12,900,000 |
49 | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | 5,500,000 |
50 | تعویض ماهک دنده هرکدام | 3,000,000 |
51 | تعویض سنسور کیلومتر | 4,200,000 |
52 | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 3,000,000 |
53 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 9,800,000 |
54 | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | 10,400,000 |
55 | باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 6,500,000 |
56 | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 9,800,000 |
57 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 9,800,000 |
58 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 6,500,000 |
59 | تعویض رام زیر موتور | 24,200,000 |
60 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 8,200,000 |
هزینه و اجرت تعمیرات سمند موتور EF7 در سال 1404
نگهداری سمند با موتور EF7 هزینه بیشتری را می طلبد و در جدول زیر می توانید دستمزد و اجرت تعمیرات این خودرو را بر اساس تعرفه های سال 1404 مشاهده کنید.
ردیف | شرح خدمات | نرخ مصوب (ریال) |
1 | تعمیر کامل موتور | 189,800,000 |
2 | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل | 120,900,000 |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 93,600,000 |
4 | باز و بست و تعمیر کامل سر سیلندر | 54,600,000 |
5 | باز و بست منیفولد هوا | 11,600,000 |
6 | باز و بست منیفولد دود | 16,400,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 9,400,000 |
8 | تعویض دنده میل سوپاپ CVVT | 23,300,000 |
9 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | 48,400,000 |
10 | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | 19,400,000 |
11 | تعویض فشنگی روغن | 4,200,000 |
12 | تعویض واشر درب سوپاپ | 11,600,000 |
13 | باز و بست اویل ماژول | 19,400,000 |
14 | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه دینام | 11,200,000 |
15 | تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ | 18,000,000 |
16 | تعویض تسمه دینام | 4,700,000 |
17 | تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام | 9,400,000 |
18 | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | 11,600,000 |
19 | تعویض کاتالیست | 10,100,000 |
20 | تعویض شمع | 4,700,000 |
21 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 15,600,000 |
22 | تعویض هوزینگ ترموستات | 10,100,000 |
23 | تعویض ترموستات | 5,900,000 |
24 | تعویض رادیاتور آب | 6,500,000 |
25 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 3,000,000 |
26 | تعویض شلنگ بالای رادیاتور | 4,200,000 |
27 | تعویض شلنگ پایین رادیاتور | 11,600,000 |
28 | تعویض شلنگ بخاری کوتاه | 4,200,000 |
29 | تعویض شلنگ بخاری بلند | 5,500,000 |
30 | تعویض فشنگی آب | 3,000,000 |
31 | تعویض پایه دسته موتور راست | 18,000,000 |
32 | تعویض دسته موتور راست | 5,900,000 |
33 | تعویض دسته موتور چپ زیر باتری | 5,500,000 |
34 | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | 12,900,000 |
35 | تعویض پمپ بنزین | 8,200,000 |
36 | تعویض فیلتر بنزین | 2,400,000 |
37 | تعویض شلنگ رفت بنزین | 11,200,000 |
38 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 12,900,000 |
39 | تعویض منبع کنیستر | 9,400,000 |
40 | تعمیر کامل گیربکس | 44,800,000 |
41 | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | 30,500,000 |
42 | تعویض سیم کلاچ | 4,700,000 |
43 | تعویض قیفی گیربکس | 3,000,000 |
44 | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | 8,200,000 |
45 | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | 2,400,000 |
46 | تعویض لیور دنده داخل اتاق | 8,200,000 |
47 | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 11,600,000 |
48 | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | 5,500,000 |
49 | تعویض ماهک دنده هر کدام | 2,400,000 |
50 | تعویض سنسور کیلومتر | 5,500,000 |
51 | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 3,000,000 |
52 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 9,800,000 |
53 | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | 10,400,000 |
54 | باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 6,500,000 |
55 | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 9,800,000 |
56 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 9,800,000 |
57 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 6,500,000 |
58 | تعویض رام زیر موتور | 30,900,000 |
59 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 8,200,000 |
60 | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | 6,500,000 |
61 | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | 3,000,000 |
62 | تعویض قرقری فرمان هر طرف | 3,600,000 |
63 | تعویض سیبک فرمان هر طرف | 2,600,000 |
64 | تعویض سیبک زیر کمک هر طرف | 5,000,000 |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات سمند میتوانند با شماره تلفن 124 سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای 85543200 و 85543201 اتاق اصناف تهران و 77531723 اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
مشخصات فنی سمند
در جدول زیر مشخصات فنی مدل های مختلف سمند ذکر شده است:
سمند | سمند دوگانه | سمند EF7 | |
نوع موتور | 4 سیلندر XU7 | 4 سیلندر XU7JP/L3 | 4 سیلندر EF7 |
حجم موتور (سیسی) | 1761 | 1761 | 1645 |
قدرت (اسب بخار) | 100 | 100 بنزین/83 گاز | 113 بنزین/100 گاز |
گشتاور (نیوتون متر) | 153 | 152 بنزین/134 گاز | 155 بنزین/136 گاز |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 185 | 184 بنزین/177گاز | 190 بنزین/180 گاز |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 13.1 | 14 بنزین | 12 بنزین |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.8/8.34 | 7.46 بنزین/7.45 گاز – 9.9 بنزین/8.7 گاز | 5.8 بنزین – 7.54 بنزین/7.8 گاز |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4502/1903/1460 | 4502/1903/1460 | 4502/1903/1460 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2671 | 2671 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | 1220 | 1344 | 1344 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 500 | 350 | 350 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 66 | 66 بنزین/100 گاز | 66 بنزین/100 گاز |
قیمت سمند
از آنجایی که سمند دیگر تولید نمیشود بنابراین نسخههای صفرکیلومتر آن در کارخانه موجود نخواهند بود اما بسته به مدل، کارکرد و تمیزی میتوان این خودرو را در بازار کارکردهها با قیمت بین 250 تا 600 میلیون تومان خریداری کرد.
مزایا و معایب سمند
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد سمند بر پایه پژو 405 شکل گرفته است و جزو خودروهای قدیمی و بازار به شمار میرود. طبیعی است که نقاط قوت خانواده پژو درباره سمند نیز صدق کند که از جمله این موارد میتوان فضای کابین و بار مناسب، بازار خریدوفروش خوب، پشتیبانی گسترده خدمات پس از فروش و ایمنی نسبی در مقایسه با برخی مدلهای قدیمی دیگر را برشمرد. قیمت گران قطعات به ویژه در مدلهای مجهز به پیشرانه EF7، استهلاک و هزینههای نگهداری بالا و ظاهر ساده جزو نقاط ضعف سمند هستند.