مقایسه شاین مکس و آریزو 6 GT، کدام سدان چینی انتخاب بهتری است؟

دوشنبه 1 مرداد 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Arrizo-Shine-11
شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو 6 جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند.
تبلیغات

در حال حاضر اگر با بودجهٔ زیر 2 میلیارد تومان به دنبال یک سدان چینی باشید، انتخاب‌های زیادی نخواهید داشت و محدود به گزینش از بین دو سه مدل خواهید بود. دو نمونه از این خودروها، شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو 6 جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو هستند. این دو خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند که می‌تواند انتخاب از بین آن‌ها را سخت کند. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسهٔ این دو سدان چینی را داریم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

معرفی خودروها

برای بررسی پیشینهٔ شاین مکس باید به نمایشگاه شانگهای 2019 بازگردیم یعنی جایی که دانگ‌فنگ سدان جدیدی را با نام یی‌شوئن (Yixuan) معرفی کرد. این خودرو که اواسط همان سال راهی بازار چین شد، در بازارهای صادراتی با نام شاین (Shine) عرضه شد. سپس دو سال بعد در نمایشگاه شانگهای 2021، دانگ‌فنگ مدل جدیدی بنام یی‌شوئن مکس را معرفی کرد که درواقع فیس‌لیفتی نسبتاً بزرگ روی همان سدان قبلی محسوب می‌شد. در کشورمان نیز ایران‌خودرو که سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت، دقیقاً یک سال پیش همین نسخهٔ جدیدتر را با نام شاین مکس برای واردات رونمایی کرد.

پیشینهٔ آریزو 6 جی‌تی هم به آریزو 5 بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵ رونمایی شد و سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد. بر اساس این خودرو مدل‌های مختلفی با فیس‌لیفت‌های کوچک و بزرگ ساخته شده که جدیدترین آن‌ها آریزو 6 جی‌تی است. این خودرو که در چین با نام آریزو 5 جی‌تی عرضه می‌شود، بر پایهٔ آریزو 6 پرو شکل گرفته و در اواسط سال 2022 معرفی شد. در کشورمان نیز مدیران خودرو پاییز 1402 این نسخه جدید را رونمایی کرد.

کپی لینک

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، هردوی این خودروها اساساً فیس‌لیفتی روی سدان‌های قدیمی‌تر هستند ولی بااین‌وجود، ریشه‌های شاین مکس چند سال جدیدتر از آریزو 6 است و این موضوع را از طراحی بیرونی خودروها هم می‌توان متوجه شد. در آریزو 6 جی‌تی، چری اقدام به بازطراحی کامل دماغه خودرو کرده که با چراغ‌های تیز و جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل، کپی واضحی از لکسوس محسوب می‌شود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که پروفیل جانبی خودرو اساساً با آریزو 5 سال 2015 یکسان است، طراحی تهاجمی دماغه هیچ‌گونه هماهنگی با فرم سادهٔ کناری ندارد. در عقب هم شاهد همان طراحی آریزو 6 پرو هستیم که صرفاً دیفیوزری با چهار سر اگزوز به آن اضافه شده تا نمای اسپرت‌تری پیدا کند.

در شاین مکس نیز مثل آریزو 6 جی‌تی، جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگی به شکل ذوزنقه برعکس با الگوی داخلی مشکی‌رنگ به همراه ورودی‌های هوای عمودی در طرفین سپر و چراغ‌های افقی تیزی در بالا، از نو طراحی شده اما نه‌تنها در این طراحی جدید اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شود بلکه برخلاف رقیب، هماهنگی خوبی با دیگر قسمت‌های بدنه دارد. این سدان دانگ‌فنگ در قسمت جانبی فرمی فست‌بک مانند دارد و در عقب هم مثل چری از چراغ‌های پیوسته استفاده می‌کند. درمجموع، طراحی شاین مکس را باید هماهنگ‌تر دانست. این خودرو همچنین با 4,797 میلی‌متر طول و 1,870 میلی‌متر عرض، از آریزو با 4,680 میلی‌متر طول و 1,825 میلی‌متر عرض بزرگ‌تر است.

کپی لینک

داخل

چری داخل آریزو 6 جی‌تی را کاملاً از نو طراحی کرده و حالا با دو نمایشگر 10 اینچی پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، بروزتر از نسخه‌های قبلی آریزو به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان D شکل، تریم تزئینی مشکی براق در قسمت دریچه‌های تهویه و تودوزی دورنگ مشکی و نارنجی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند که در کنار دوخت نارنجی‌رنگ، و صندلی‌های با رنگ قرمز، حال و هوای اسپرت و جوان‌پسندی به کابین بخشیده‌اند. از سوی دیگر، کابین شاین مکس با نمایشگری که در میانه داشبورد جای گرفته و به سمت راننده زاویه دارد، سنتی‌تر از رقیب به نظر می‌رسد و به لطف تودوزی چرمی کرمی‌رنگ که به‌طور گسترده‌ای روی داشبورد و پانل درها کار شده، فضای لوکس‌تری دارد. خط نارنجی‌رنگی که از روی درها تا روی داشبورد کشیده شده و در کناره‌های صندلی‌ها هم دیده می‌شود، یکی دیگر از ویژگی‌های داخلی قابل‌ذکر این ماشین است. کیفیت کلی متریال داخلی سدان وارداتی ایران‌خودرو هم کمی از آریزو 6 جی‌تی بهتر به نظر می‌رسد.

درمجموع، کابین آریزو 6 جی تی، اسپرت و مورد پسند جوانان و کابین شاین مکس، لوکس و مناسب افراد با سن بالاتر به نظر می‌رسند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر لیست آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

آریزو 6 جی‌تی

شاین مکس

ایربگ

6 عدد

6 عدد

ترمز پارک برقی

دارد

دارد

اتوهلد

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

کنترل کشش

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

دارد

دارد

سیستم پایش نقاط کور

دارد

دارد

دستیار حفظ حرکت میان خطوط

دارد

دارد

هشدار خروج از پارک

دارد

ندارد

هشدار خروج از خط

دارد

دارد

کروز کنترل تطبیقی

دارد

دارد

دستیار حرکت در ترافیک

دارد

ندارد

هشدار برخورد جلو

دارد

دارد

ترمز اضطراری خودکار

دارد

دارد

نوربالای خودکار

دارد

دارد

هشدار باز کردن درها

دارد

دارد

سیستم تشخیص علائم رانندگی

ندارد

دارد

شارژر بی‌سیم گوشی

دارد

دارد

دوربین 360 درجه

دارد

دارد

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سنسور نور و باران

دارد

دارد

نمایشگر لمسی

10 اینچی

10.25 اینچی

صفحه آمپر

دیجیتالی 10 اینچی

دیجیتالی

تنظیم صندلی راننده

6 جهته برقی

6 جهته برقی

تنظیم صندلی سرنشین جلو

4 جهته برقی

4 جهته برقی

گرم‌کن صندلی‌های جلو

راننده و سرنشین

راننده

سردکن صندلی‌های جلو

راننده و سرنشین

راننده

حافظه و ماساژور صندلی

ندارد

راننده

نورپردازی داخلی

دارد

ندارد

سانروف

دارد

دارد

استارت از راه دور

دارد

ندارد

آینه‌های جانبی

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

سنسور پارک

جلو و عقب

جلو و عقب

سیستم صوتی

6 بلندگو

11 بلندگو

رینگ

17 اینچی

17 اینچی

با توجه به جدول فوق، دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هردو لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می‌کنند هرچند که فقدان گرم‌کن و سردکن برای صندلی سرنشین جلو در شاین مکس کمی عجیب به نظر می‌رسد.

کپی لینک

پیشرانه

یکی از مهم‌ترین تغییرات آریزو 6 جی‌تی نسبت به نسخه‌های قبلی، تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر 1.6 لیتری توربو GDI است. این همان موتوری است که در فونیکس FX و تیگو 8 پرو هم استفاده می‌شود و با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور، آریزو 6 جی‌تی را به قوی‌ترین سدان مونتاژی کشور تبدیل می‌کند. همچنین انتقال نیرو هم حالا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. به لطف این قوای محرکه، آریزو 6 جی‌تی ظرف حدود 7.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در سمت دیگر، شاین مکس هم به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که با 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور، خروجی کاملاً نزدیکی به رقیب دارد. در این خودرو هم وظیفهٔ انتقال نیرو بر عهدهٔ یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است اما شاین مکس به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، با وزن 1486 کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از آریزو 6 جی‌تی سنگین‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی خواهد بود. پیشرانه و گیربکس شاین مکس کاملا مشابه با خودروی لاماری ایما در بازار ایران است.  ابتدا اعلام شد که ایران‌خودرو قصد واردات نسخهٔ هیبریدی این خودرو را هم دارد اما فعلاً فقط نسخهٔ بنزینی به بازار آمده است.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

این دو سدان چینی از لحاظ قیمت هم بسیار به هم نزدیک هستند. شاین مکس از سوی ایران‌خودرو با قیمت یک میلیارد و 647 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار تنها حدود صد میلیون تومان گران‌تر است درحالی‌که مدیران خودرو برای آریزو 6 جی‌تی قیمت یک میلیارد و 614 میلیون تومان را اعلام کرده است. البته این خودرو هنوز تحویل داده نشده و قیمت بازار آن مشخص نیست.

درمجموع، رقابت بین این دو سدان چینی بسیار به هم نزدیک است و هرکدام برتری‌های جزئی نسبت به یکدیگر دارند مثلا آریزو 6 جی تی از هندلینگ بهتر، پیشرانه‌ای شناخته شده و خدمات پس از فروش کمی بهتر در مورد این خودرو سود می برد اما درمجموع، شاین مکس را با طراحی هماهنگ‌تر، کابین جادارتر و کیفیت مونتاژ بهتر به دلیل وارداتی بودن، باید با اختلافی جزئی برتر بدانیم. هرچند این خودرو به دلیل واردات محدود و در صورت عدم ادامه واردات توسط ایران خودرو احتمالا با مشکل تامین قطعات و پشتیبانی و فروش سخت در آینده مواجه خواهد شد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آریزو 6 جی‌تی

شاین مکس

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر توربو

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

197 اسب بخار

190 اسب بخار

گشتاور

290 نیوتن متر

300 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

جلو

جلو

وزن

1344 کیلوگرم

1486 کیلوگرم

طول

4,680 میلی‌متر

4,797 میلی‌متر

عرض

1,825 میلی‌متر

1,870 میلی‌متر

ارتفاع

1,490 میلی‌متر

1,475 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,670 میلی‌متر

2,770 میلی‌متر

حجم صندوق بار

482 لیتر

428 لیتر

قیمت نمایندگی

1 میلیارد و 647 میلیون

1 میلیارد و 614 میلیون

[poll id="213"]

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.