ایران خودرو

سورن پلاس XU7P؛ بررسی کامل مشخصات، امکانات و قیمت

اگر به دنبال مشخصات، ویژگی‌ها و مزایا و معایب سورن پلاس با موتور XU7P و مقایسهٔ آن با نسخهٔ EF7 هستید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید.
سورن پلاس XU7P

پس از معرفی سمند در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی، ایران‌خودرو به دنبال ساخت خودروهای جدیدی بر اساس اولین محصول ملی خود بود. در همین راستا، مدل‌های پردیس و زوبین در همان سال‌ها در نمایشگاه‌های خودروی مختلف کشور به نمایش درآمدند ولی هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۸۵ سورن به‌عنوان اولین فیس‌لیفت بزرگ سمند معرفی شد. البته حجم تغییرات سورن نسبت به دو مدل مذکور بسیار کمتر بود و حتی در داخل نیز از همان داشبورد سمند استفاده می‌کرد. طی سال‌های بعد اما ایران‌خودرو سورن ELX را با داشبورد جدیدی معرفی کرد.

همچنین بخوانید: مقایسه سهند S و سورن پلاس XU7P، ارزان‌ترین سدان‌های ایرانی بازار

سورن پلاس XU7P

از اواسط سال ۱۳۹۹ نیز ایران‌خودرو دستی به سر و روی این سدان سالخورده کشید و سورن پلاس را با تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغ‌ها به بازار فرستاد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما پس از خاتمهٔ پژو پارس، ایران‌خودرو که قصد داشت سورن را جایگزین پژوی سالخوردهٔ خود کند، این خودرو را بجای موتور EF7 به پیشرانهٔ XU7P مجهز کرد. سورن پلاس XU7P در حال حاضر ارزان‌ترین سدان ایران‌خودرو محسوب می‌شود و جای پژو ۴۰۵، پارس و سمند را در سبد محصولات ایران‌خودرو گرفته است. با عرضهٔ سورن پلاس XU7P، ایران‌خودرو به تولید نسخهٔ EF7 پایان داده است.

سورن پلاس XU7P

مشخصات فنی سورن پلاس XU7P

پیشرانهٔ XU7P نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور قدیمی XU7 پژو است که سال‌ها در ۴۰۵، پارس و سمند استفاده شد. این موتور به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایران‌خودرو در نسخهٔ جدید XU7P، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمع‌ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری که همچنان ۸ سوپاپ است، ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این در حالی است که موتور EF7 قبلی که ۱۶ سوپاپ و بروزتر بود، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور داشت. از لحاظ مصرف سوخت نیز پیشرانهٔ XU7P به دلیل تکنولوژی قدیمی، با وجود خروجی پایین‌تر، بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۷.۶ لیتر می‌رسد درحالی‌که این رقم در نسخهٔ EF7 حدود ۷ لیتر بود. یکی دیگر از کاستی‌های سورن پلاس XU7P نسبت به نسخهٔ EF7 خود را در شتاب نشان می‌دهد یعنی جایی که مدل XU7P برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که سورن پلاس EF7 این کار را در ۱۲ ثانیه انجام می‌داد.

سورن پلاس XU7P

امکانات و تجهیزات سورن پلاس XU7P

سورن پلاس XU7P از لحاظ امکانات تفاوت بزرگی با نسخهٔ EF7 ندارد و همان آپشن‌های قبلی مثل دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی، چراغ مشایعت، آینه‌های جانبی تاشو برقی با راهنما، پنجره‌های برقی جلو و عقب، اسپویلر عقب، ایموبیلایزر، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و کامپیوتر سفری را در این مدل هم می‌بینیم. همچنین سورن پلاس XU7P به دلیل استانداردهای الزامی ۸۵ گانه به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز کمکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، دی‌لایت، پوزیشن لایت، سیستم پایش باد تایرها و سیستم راهنمای تعویض دنده هم مجهز است. علاوه بر این، برای مطابقت با استانداردهای محافظت از عابر پیاده، به پایین سپر جلو یک نوار پلاستیکی برجسته اضافه شده است. بااین‌حال، درحالی‌که سورن پلاس EF7 در برخی کلاس‌ها با رینگ آلومینیومی، آنتی ترپ و پاور ویندوز ارائه می‌شد، در نسخهٔ XU7P پلاس خبری از این ویژگی‌ها نیست و رینگ‌ها از نوع فولادی با قالپاق هستند. همچنین زه‌های جانبی روی درها نیز حذف شده‌اند.

سورن پلاس XU7P

مزایا و معایب سورن پلاس XU7P

یکی از نقاط قوت اصلی سورن پلاس XU7P برخورداری از کابین جادار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفاده‌های خانوادگی و همین‌طور خودروی سازمانی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، سورن پلاس سواری نسبتاً نرمی را هم ارائه می‌کند و برای مسافرت و پیمایش‌های طولانی مناسب خواهد بود. قیمت اقتصادی نسبت به دیگر سدان‌های ایران‌خودرو و همین‌طور امکانات مناسب در قیاس با قیمت هم از دیگر نقاط قوت این ماشین هستند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ XU7P در این خودرو قابل دفاع نیست خصوصاً وقتی پیش‌ازاین با پیشرانهٔ مدرن‌تر، کم‌مصرف‌تر و قوی‌تر EF7 ارائه می‌شد. تکنولوژی قدیمی، بازدهی پایین، مصرف سوخت بالا و استهلاک و هزینه‌های نگهداری بالا از مشکلات پیشرانهٔ XU7P هستند. همچنین طبق اعلام ایران‌خودرو، روغن موتوری که باید برای سورن پلاس XU7P استفاده شود، از نوع 0W-20 است که قیمت گران‌تری نسبت به دیگر روغن‌ها دارد و درنتیجه هزینه سرویس‌های دوره‌ای پیشرانه XU7P نسبت به دیگر موتورهای داخلی بیشتر خواهد بود. طراحی قدیمی و تغییرات ظاهری جزئی نسبت به سورن معمولی هم یکی دیگر از نقاط ضعف سورن پلاس است.

مزایا

  • کابین جادار
  • سواری نرم
  • امکانات مناسب
  • قیمت اقتصادی
  • فراوانی قطعات یدکی

معایب سورن پلاس XU7P

  • پیشرانهٔ قدیمی
  • قدرت پایین
  • مصرف سوخت بالا
  • هزینه‌های نگهداری بالا
  • طراحی قدیمی

سورن پلاس XU7P

قیمت سورن پلاس XU7P در کارخانه و بازار و مقایسه با رقبا (۹ آذر ۱۴۰۳)

مدلمشخصاتقیمت کارخانهقیمت بازار
سورن پلاس XU7Pمالتی مدیا - رینگ فولادی۶۱۵,۵۶۰,۰۰۰۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس دوگانه سوز۷۵ لیتری۶۵۳,۳۶۱,۰۰۰۸۳۳,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس دوگانه سوز۱۰۰ لیتری۶۵۳,۶۳۲,۰۰۰۸۶۲,۰۰۰,۰۰۰

در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ای سورن پلاس XU7P از سوی ایران‌خودرو نزدیک به ۴۷۰ میلیون تومان اعلام شده درحالی‌که این رقم در بازار چیزی در حدود ۶۲۰ میلیون تومان است. این در حالی است که سورن پلاس EF7 هم‌اکنون در بازار بسته به کلاس بین ۷۲۰ تا ۷۴۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، سورن پلاس XU7P از نسخهٔ EF7 حدود صد میلیون تومان ارزان‌تر است که استفاده از پیشرانهٔ قدیمی ۱.۸ لیتری را توجیه می‌کند. با این قیمت، سورن پلاس رقیب مستقیمی را مقابل خود نمی‌بیند اما نزدیک‌ترین رقیب قیمتی آن رانا پلاس با قیمت بازار حدود ۶۷۰ میلیون است که هرچند پیشرانهٔ مدرن‌تری دارد ولی از کابین تنگ خصوصاً در صندلی‌های عقب رنج می‌برد؛ بنابراین، اگر به دنبال یک سدان جادار و خانوادگی در بازهٔ قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هستید، انتخابی جز سورن پلاس XU7P نخواهید داشت. به‌طورکلی، با توجه به شرایط بازار کشورمان می‌توان گفت این خودرو به نسبت به قیمت، ارزش خرید خواهد داشت هرچند که باید با هزینه‌های نگهداری بالا، مصرف سوخت بالا و شتاب پایین ناشی از موتور کم‌توان XU7P کنار بیایید.

سورن پلاس XU7P

جدول مشخصات فنی سورن پلاس XU7P

پیشرانه XU7P
حجم موتور ۱۷۶۱ سی‌سی
قدرت ۹۸ اسب بخار
گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۸
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
وزن ۱۲۷۲ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۶ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۱ میلی‌متر
ظرفیت باک ۶۳ لیتر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. منصور‌

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به خدا الان من ۲ سال که میخوام ماشین نو بگیرم نمیتونم یک سمندlx مدل ۹۰ دارم خدای ازش راضی ام جون روزانه ۲۰۰ کیلومتر راه میرم ا حالا اذیت نکرده منو متاسفان از این جدیدا هر کی گرفته راضی نیست

    موافقم 33
    مخالفم 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا