همه چیز درباره دایون Y5، شاسی‌بلند دو دیفرانسیل جدید بازار ایران

دوشنبه 26 مهر 1400 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
دایون Y5 رالی (3)
معرفی دایون Y5، شاسی بلند دو دیفرانسیل آفرودی 7 نفره. مشخصات فنی، طراحی، امکانات، ویژگی ها، قیمت و رقبا و هر چیزی که درباره دایون Y5 می‌دانیم.
تبلیغات

این روزها که ناشناخته‌ترین خودروهای چینی می‌توانند به‌راحتی سر از بازار ایران درآورند و با قیمت‌های خودروهای برند جهانی به فروش برسند، شنیدن نام‌هایی عجیب و غریب، دیگر باعث تعجب نمی‌شود. دایون یکی از این نامهاست.

چنگدو دایون اتومبیل یا به‌طور خلاصه دایون، یک سازنده کامیون و تراکتور در بازار چین با نام دایون تراک و همچنین موتورسیکلت‌هایی با نام دایون و دایانگ است. این شرکت از سال 2018 با معرفی یک مینی‌ون تجاری، فعالیت در تولید خودروهای سبک را آغاز کرد. با این وجود هیچ آماری از تولید محصولات سواری و سبک‌وزن از این شرکت در دست نیست.

اما ما ایرانی‌ها می‌توانیم در اعماق ناشناخته‌ترین نقاط، چیزهایی را بیابیم که حتی صاحبان آن نیز خبر ندارند و اکنون شرکت صنایع خودروسازی ایلیا متعلق به کیان موتور، یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل آفرودی را در این شرکت کشف کرده که پیش از این دیده نشده بود. البته جا دارد اضافه کنیم که نسخه پیکاپ این خودرو با نام دایون V5 نیز توسط ماموت برای مونتاژ انتخاب شده است.

در واقع دایون Y5 همان فودای لندفورت است که قرار است در زامیاد و با نام تیوان مونتاژ شود. طراحی این شاسی‌بلند، در تمامی قسمت‌های بدنه و کابین کاملاً مشابه فودای بوده و تنها در جلوپنجره و نشان‌های دایون تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

کپی لینک

طراحی بدنه و کابین

نباید انتظار داشته باشید که با خودرویی به‌روز و زیبا مواجه شوید. Y5 بهره‌ای از ظرافت و جذابیت نبرده و خودرویی زمخت و از مد افتاده است. سادگی بیش از حد، خط شانه کناری بسیار بالا، چرخ‌های کوچک، پنجره‌های کناری باریک و کم ارتفاع، طراحی عجیب ستون D و پف‌کردگی عجیب بدنه باعث می‌شوند تا از دیدن آن دل‌زده شوید.

کابین هم جاییست که نبود سلیقه طراحی در آن محسوس است. قطعات پلاستیکی خشک، انبوه دکمه‌ها، نامرتب بودن قرارگیری اجزا، شلوغی و عدم هماهنگی و تناسب، بیداد می‌کنند. به نظر می‌رسد، الگوی طراحان، خودروهای دو دهه قبل بوده که تبدیل به ملغمه‌ای آشفته شده است.

با این وجود، چو عیبش گفتیم، هنرش نیز بگوییم. این خودرو دارای سه ردیف صندلی است و فضای بار خوبی هم دارد. طول آن 4.77 متر، عرض آن 1.87 متر، ارتفاع 1.82 متر و فاصله بین دو محور آن هم 2.79 متر می‌باشد. اگر همه صندلی‌های ردیف‌های عقب را تا کنید، فضای بار به 2780 لیتر خواهد رسید که تقریباً بیش از یک پیک آپ متوسط است.

کپی لینک

شاسی و پیشرانه دایون Y5

در زیر این پوسته نازیبا، یک موتور 4 سیلندر میتسوبیشی قرار گرفته که با حجم 2 لیتر و استفاده از توربوشارژر می‌تواند 201 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس شش سرعته خودکار استفاده می‌شود که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. به نظر می‌رسد این موتور قدرت کافی برای تحرک این شاسی‌بلند میان‌سایز را داشته باشد. البته باید وزن 1995 کیلوگرمی آن را هم در نظر داشته باشید.

از محسنات این خودرو باید شاسی فریم نردبانی آن را نام برد که برخلاف کراس‌اوورها، می‌تواند قابلیت‌های آفرودی خوبی برای آن فراهم سازد.

برای تکمیل ویژگی‌های آفرودی، از یک دیفرانسیل 4WD ساخت بورگ وارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش می‌تواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد.

کپی لینک

رقبای دایون Y5 در بازار ایران

رقبای این خودرو در کشورمان را باید یوآز پاتریوت، فوتون ساوانا و تا حدودی هاوال H9 دانست. البته در بازه قیمتی آن می‌توان کراس‌اوورهای زیادی ازجمله فیدلیتی پرایم، SWM G05، چری تیگو 7 و KMC K7 را هم نام برد. قیمت دایون Y5 توسط کیان موتور، 890 میلیون تومان اعلام شده است اما زمان قطعی عرضه به بازار آن هنوز مشخص نیست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.