ایلیاچشم اندازخودروهای چینی

ایلیا موتور VGV U75 پلاس؛ شاسی بلند 7 نفره برای بازار ایران

امروز در نمایشگاه خودروی مشهد ایلیا موتور از یک شاسی‌بلند جدید با ابعاد بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸ رونمایی کرد. این خودرو از برند VGV چین،  U75 پلاس نام دارد.

شرایط بازار ایران به گونه‌ای است که خودروهای چینی به قیمت ۳ میلیارد تومان فروخته می‌شوند و در کمال تعجب، مشتری دارند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار به دلیل کمبود عرضه، سود سرشار نصیب خریداران شاسی‌بلندهای چینی می‌کند. فقدان واردات در ایران، افزایش تنوع مدل‌های مونتاژی را در پی دارد.

ایلیا موتور با عرضه‌ی شاسی‌ّبلند دو دیفرانسیل دایون در کشورمان فعالیت می‌کند. این خودروها به دلایل مختلف مثل ابعاد بزرگ بدنه و تجهیزات مناسب رانندگی آفرود، با تفاوت‌های جالبی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار ایران فروخته می‌شوند. محصول جدید ایلیا به نام U75 پلاس نیز، فعلا رقبای پرتعداد در ایران ندارد.

ایلیا VGV نمای جانبی

خودروسازی VGV سال ۲۰۱۲ در چین تاسیس شد. این برند ظاهرا زیرمجموعه‌ی سینوتراک (China National Heavy Duty Truck) است که به عنوان یکی از شرکت‌های مهم سازنده‌ی کامیون و کشنده‌های سنگین، شهرت دارد. تا کنون سه شاسی‌بلند و یک وانت با برند VGV سینوتراک در چین عرضه شده است.

خودروی U75 پلاس بزرگ‌ترین محصول VGV محسوب می‌شود. این مدل در روسیه نیز فروخته شده و شباهت‌های جالبی با جک S7 دارد. اشتراک فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره برای شاسی‌بلندهای جک و VGV، این تصور را به وجود می‌آورد که از پلتفرم مشترک استفاده می‌کنند. البته U75 پلاس پیشرانه‌ا‌ی قوی‌تر از جک  Refine S7دارد. همچنین از سال ۲۰۲۰، شاسی‌بلند S7 جک تولید نمی‌شود اما عرضه‌ی U75 در چین از سال ۲۰۱۹ شروع شده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی  VGV U75 پلاس

ابعاد بدنه شامل طول ۴,۸۲۵  میلی‌متر، عرض ۱,۸۷۰  میلی‌متر و ارتقاع ۱,۶۹۱  میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۸۰۰  میلی‌متر، معرف U75 پلاس هستند. نکته‌ی مهم اینکه، ابعاد خودروی جدید ایلیا موتور از جهت طول و عرض و فاصله محوری، کمی بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸  مدیران خودرو خواهد بود.

ایلیا VGV نمای اصلی

تأکید بر جلو‌پنجره‌ی بزرگ و شش‌ضلعی، الهام‌گرفته از شاسی‌بلندهای هیوندای (سانتافه و توسان) به نظر می‌رسد. این بخش همراه با ادوات داخل سپر، از پلاستیک سیاه‌رنگ ساخته شده؛ اما تلاش می‌کند با حجم‌دهی مناسب، حس اسپرت و تهاجمی داشته باشد. شاسی‌بلند پرچمدار VGV دارای تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر و رینگ آلومینیوم ۱۸ اینچ است.

ایلیا VGV نمای پشت

در نمای جانبی و پشت، حالتی نسبتا ساده برای U75 پلاس وجود دارد. داخل گلگیرها و سپر عقب، اجزای پلاستیکی به وفور دیده می‌شوند. فرم چراغ‌های پشت نیز بسیار شبیه به کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ است. حجم‌دهی بدنه نیز با خطوط کم‌هیجان و مشابه شاسی‌بلندهای کلاسیک چینی به نظر می‌رسد. بال عقب و شیب ملایم سقف، از نکات مثبت در طراحی U75 پلاس هستند.

طراحی کابین و نمای داخلی VGV U75 پلاس

استفاده‌ از چرم و پوشش نرم برای قسمت‌های مختلف داشبورد، حس لوکس در U75 را افزایش می‌دهد. دو نمایشگر ۱۰ اینچ پشت فرمان و سیستم سرگرمی وسط داشبورد نیز وجود دارند که تجهیزات کمیاب برای خودروهای چینی محسوب می‌شوند اما الگوبرداری از خودروهای مدرن مرسدس بنز واضح است.

ایلیا VGV نمای داخلی

تصاویر منتشر شده از نمای داخلی VGV U75 پلاس، مواد نرم و مبله برای تودری‌ها را نشان می‌دهد. هماهنگ با رنگ صندلی‌ها، بخش پایینی داشبود نیز چشم‌نواز به نظر می‌رسد. کلیدهای گردان و سیستم‌های الکترونیک در بخش کنسول میانی، سبک طراحی نزدیک به استاندارد جهان دارند.

ایلیا VGV نمای داشبورد

باتوجه به ابعاد بدنه، فضای بسیار خوب برای ۴ سرنشین در  VGV U75پلاس فراهم است. برای ردیف سوم، دو صندلی مناسب کودک وجود دارد و قابل استفاده برای افراد بلند قد نیست.   صندوق عقب  VGV U75پلاس حالت هم‌سطح بدنه دارد و در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم خوابیده باشند، تا سقف حدود ۶۰۰ لیتر است. اگر ردیف دوم و سوم جمع شوند، ۱۸۰۰ لیتر فضا حمل بار فراهم خواهد شد.

پیشرانه و تجهیزات فنی VGV U75 پلاس

موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بنابر اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی وجود دارد. میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت، دیگر آمار فنی VGV U75 پلاس هستند.

ساختار تک دیفرانسیل محرک جلو، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، سامانه تبدیل گشتاور (Torque Converter) از ZF آلمان  و سیستم مدیریت تعادل (ESP)  بوش، تجهیزات استاندارد VGV U75 پلاس خواهند بود. همچنین ترمز ضد قفل با ترمز کمکی (HBA)، سامانه الکترونیک جلوگیری از واژگونی (ARP)، نگه‌دارنده‌ی خودرو در شیب ( DAC و HHC )، چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و طرفین اتاق، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دوربین ثبت وقایع  و  دید ۳۶۰ درجه، امکانات موجود در نسخه‌ی فول هستند که احتمالا برای مدل مونتاژ ایران ارائه می‌شوند.

قیمت VGV U75 پلاس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

باتوجه به اینکه موتور، گیربکس اتوماتیک و بسیاری از امکانات مهم در نسخه‌های لاکچری و آلتیمیت VGV U75 پلاس مشترک هستند؛ اختلاف قیمت چندانی ندارند. این شاسی‌بلند چینی برای مشتریان حاضر در کشور سازنده، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار هزینه خرید دارد.

ظاهرا شرکت ایلیا موتور، که هم‌اکنون دایون Y5 را مونتاژ می‌کند؛ عرضه‌کننده‌ی خودروهای VGV در ایران خواهد بود. از مجموع اطلاعات گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که قیمت کارخانه‌ای (شورای رقابتی!) برای  U75 پلاس در ایران، حدود ۲ میلیارد تومان باشد و نهایتا برای خریدار بازار آزاد، نزدیک به ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان، ارزش‌گذاری شود.

باتوجه به سابقه‌ی مدیران خودرو در ایران و آشنایی مردم با برند چری، شاسی‌بلند VGV U75 پلاس نیازمند قیمت‌گذاری ارزان‌تر نسبت به فونیکس تیگو ۸ پرو است تا ایلیا موتور، موفق به جذب مشتری برای محصولی از یک خودروساز چینی ناشناخته شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    تریلی های سینوتراک که سال ها پیش با مدل هوو به خوبی ملت ایران رو تو جاده ها اره میکردن( ده درصد تصادفات منجر به مرگ به این سلطان جاده ها مربوط میشد یعنی سالی در حدود دو هزار نفر)، امیدوارم خودروهای سواریشون در زمینه ایمنی اوضاع بهترری داشته باشن.

    موافقم 130
    مخالفم 1
    1. ali

      ۱۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (271 ديدگاه)

      اینا رو تو چین هم کسی نمیشناسه چانگان و byd و ام جی که نمیارن

      موافقم 116
      مخالفم 1
  2. دیجی

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (342 ديدگاه)

    تا دو سه سال دیگه تو ایران بیشتر از خوده چین خودروی چینی میشه ویه چیز دیگه این برندای خودرو خود چین ها نمیشانسن ولی وارد ایران میکنن

    موافقم 88
    مخالفم 2
    1. MehdiTurbo

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2039 ديدگاه)

      دمشون گرم نوش جونشان
      ملت میتونند نخرند وقتی مردم میخرند سود خالص هر ماشین با تعمیراتش واردات دوباره هر قطعه اش چیزی نزدیک یک میلیارد براشون درمیاد با سود قطعاتی که بعدا تعویض میشه نمایندگیها تعویض روغن و پولی ماشینی که دوبل سوبل میفروشن سودی نزدیک یک میلیارد طی زمان روی هر ماشین به طور متوسط اصلا نگیریم یک میلیارد ولی قطعا برای خودرویی که دومیلیارد قیمت میخوره یک میلیارد سود خالص داره برای دولت و … بگیریم پونصد میلیون صدتا فقط صدتا دونه که محاله خیلی بیشتر بفروشه تو یک ماه پنجاه میلیارد تو حداقلش سود داره حالا ببین اگه یک میلیارد باشه و صدتا خیلی بیشتر باشه مبلغش چقدر که قطعا خیلی بیشتر چون مردم صف میبندند کشی تفنگ نزاشته که بخرید تازه غرم میزنید
      کسی که میتونه پنجاه میلیارد در یک دهمی ترین حت
      الت ممکن از فروش یک ماهش سود کنه و خریدارم داره نوش جونش تمام کسایی که غر میزنن خودشان تواناییش داشتند میکردن فقط دردشان از اینه تواماییش ندارن همانا جایی که زورشان میرسه سر هزارتومنشم اینکار میکنندکافیه به تمامی مشاغل نگاه کنی
      منکه واقعا راضیم گله ایم ندارم چون غیر این اگه بود تعجب میکردم اگه این بودیم دولتمان مثل ژاپن بود مثلا جای تعجب ناراحتی داشت من نمیفهمم چرا مسئله به این وضوحی و سادگی اینقدر جای گله شکایت داره

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. Navidd

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (20 ديدگاه)

        نخرن چی میتونن بخرن

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. MehdiTurbo

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2039 ديدگاه)

          یه جوری میگی نخرن چی میتونن بخرن انگار همین الانش با قاطر شتر جابه جا میشن الان همه یه ماشین حداقل دارن ماشین گوشت میوه نیست نخری بمیری

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. F22RAPTOR

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2606 ديدگاه)

    چقد محور جلوش عقب کشیده شده

    موافقم 38
    مخالفم 1
  4. امیر

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    تو طراحی چراغ های جلو سعی داشته از سانتافه تقلید کنه ( سانتافه نسل سوم ) و در نما پشتی هم شباهت انکار ناپذیری به سانتافه نسل چهارم داره !! در کل میشه ازش به عنوان سانتافه چینی یاد کرد ( البته قابلیت اطمینان سانتافه کره کجا و این اسباب بازی چینی کجا !! ) پس بهتره بهش بگیم سانتافه فیک 😂😂😂🙌

    موافقم 36
    مخالفم 27
    1. M/D

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      دوست گرامی از نظر من این اصلا شبیه سانتافه نیست.
      طراحی بین در ردیف دوم و شیشه عقب قشنگ یه کپی از چری تیگو ۷ پرو و جک اس ۳ ۲۰۲۰ هست.
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/VGV-U75-Plus-2023-1.jpg
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/06/Tiggo-7-Pro-4.jpg
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/07/JAAC-S3-2020-3.jpg
      فرم سپر جلو و جلو پنجره عین تا عین چری تیگو ۸ پرو هست.
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/06/Chery-Tiggo-8-Pro-7.jpg
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/VGV-U75-Plus-2023-3.jpg

      موافقم 14
      مخالفم 6
    2. کرگدن باواریا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      صد البته نسخه فیکش شاتون نمیزنه :)))
      بماند که اصلا شباهتی به سانتافه پیدا نکردم؛ میتونم با اطمینان بگم هیچ خودروسازی تو کل تاریخ از کره مربا الهام نگرفتن یا تقلید نکردن
      حتی درجه ۳ ۴ های چینی

      موافقم 31
      مخالفم 12
      1. M/D

        ۲۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (207 ديدگاه)

        دوست گرامی
        با حرفت موافقم ولی یکی از ماشین هایی که در بازار ایران عرضه میشه کپی از هیوندای سانتافه است(البته که خیلی سخت احساس میشه)
        https://www.pedal.ir/ikco/ikco-irankhodro-haima-8s-price-specification-pictures-new-product/
        https://www.pedal.ir/chinese/%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7-sg00-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. ارسلان

          ۲۰ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (499 ديدگاه)

          M/D
          کپی از روی سانتافه نیس از روی بلیزر 2019 کپی شده / سانتافه که از همون نسل اولی که توی ایران اومد خودش کلا کپی بود تا اخرین نسل ش در ایران که مدل 2018 باشه مدل 2008 -2009 سانتافه کپی از یکی از مدلهای قدیمی فورد که برای اوایل 2000 بود که الان خاطرم نیس نسل های بعدی سانتافه موجود در ایران کپی شده از روی فورد اج هستن حتی اسم سانتافه هم اسم یکی از شهر های امریکاس
          کره ای ها حتی اسم ماشین هم از روی اسم شهرهای امریکا کپی میکنن

          موافقم 13
          مخالفم 9
  5. کسرا

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    تیگو 8 پرو قابل مقایسه با این خودرو نیست
    فقط از نظر ابعاد شاید بشه مقایسه کرد
    از این برند های چینی ناشناس خیلی آمدن و رفتن و تنها کسی که ضرر کرده مالکان این محصولات بودن

    موافقم 44
    مخالفم 8
  6. داوود

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بزرگترین مشکل خودروهای چینی موجود در ایران، نه فقط کیفیت و قابلیت اطمینان پایین آنهاست، بلکه این نکته مهم است که با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییرات خودروسازی در چین و حتی تغییر سریع پلت فرم‌ها، وسایل یدکی و اختصاصی این خودروها با گذشت یکی دو سال ممکن است حتی در چین هم تولید نشوند و جای خود را به تولید قطعات جدید و متفاوت بدهند که با مدلهای سال‌های قبل همخوانی نداشته باشند. به نظرم این مشکل بزرگی است که خریداران خودروهای چینی باید مد نظر قرار دهند.

    موافقم 74
    مخالفم 0
  7. علی جردن

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    با چینی بودنش حرفی ندارم ولی ۳ میلیارد تومن خودروی تک دیفرانسیل؟چرا؟
    اگه ۷ نفر بودن برات مهم نیست با یک چهارم پولش یه X22 & S3 & SX5 بگیر خلاص

    موافقم 46
    مخالفم 8
  8. amirh

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فکر میکنم اشتباهی صورت گرفته.. ایلیا موتور زیرمجموعه ماموت نیست و ماشین کلوت برای مکث موتور زیرمجموعه ماموته. این شرکت ربطی به ماموت نداره

    موافقم 17
    مخالفم 2
  9. *ALI*

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (309 ديدگاه)

    ماشین بزرگ و خوبیه قیافه و طراحی خوبی داره رنگ سیاه و قرمز هم بهش میاد داخلش هم قشنگه مخصوصا با اون مانیتوری که داره

    موافقم 5
    مخالفم 32
    1. Navidd

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      یا شما نمی‌دونید زیبایی چیه یا سرتون بجایی خورده

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. سینا

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (347 ديدگاه)

      اون مانیتور خودش نکته منفی طراحیه
      هیچ وقت نباید تنظیمات کولر رو داخل صفحه گذاشت، اونم با این نرم افزارهایی که اینا دارن، که همش لگ داره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. IRAJ KING

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اگه قرار باشه سه میلیارد تو بازار آزاد به فروش بره ، خرید تیگو 8 پرو مکس (حدود چهل پنجاه میلیون بالاتر) که خیلی بهتر و معقول تره از این خودرو بنجل هستش !!! 🧐🧐🧐

    موافقم 18
    مخالفم 3
  11. IRAJ KING

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    قیمتش توی بازار آزاد مطمئنا بالاتر از سه میلیارد خواهد بود ولی اگه قرار باشه سه میلیارد تو بازار آزاد به فروش بره ، خرید تیگو 8 پرو مکس (حدود چهل پنجاه میلیون بالاتر) که خیلی بهتر و معقول تر از این خودرو بنجل هستش !!! 🧐🧐🧐

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. mercedesamg

    ۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بازم یه بنجل چینی دیگه،بابا بسه دیگه اسهال گرفتیم!

    موافقم 9
    مخالفم 0
  13. ایران فرانسه

    ۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (76 ديدگاه)

    این که اعلام شده بود AWD عرضه می شه با این جثه بزرگ اگه بیوفته تو برف چه شود

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. blackwing

    ۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    ایلیا موتور چیه باز ؟؟ هر اختلاس‌گری میاد جلو اسم بچه‌ش یه “ موتور “ میبنده کارخونه مونتاژ راه میندازه میکنه تو پاچه ملت… مردم ما هم که ماشالللللللللاه نگم برات…

    موافقم 13
    مخالفم 0
  15. همایون

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    آقا کلوت واسه مکث کوتور مگه نبود ایلیا فقط نمونه استیشن یاهمون کراس اوور دایون رو میزنه این خودرو هم فقط الکی بزرگه حتی گنجایش هم به ابعادش نمیخوره و صدالبته گم نام بودن و عدم وجود سیستم چهارچرخ باعث میشه فروشش مثل دایون y5 در حد چینی‌های دیگه نباشه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا