لغو برنامه اینفینیتی برای تولید رقیب بامو M4 کوپه
اینفینیتی Q60 پروجکت بلک S کانسپت زمانی که به عنوان طرحی مطالعاتی معرفی شد توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این کانسپت که در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی شده بود منجر به تولید دو نسخه پیشتولیدی شد؛ اما از سال 2019 و زمانی که مدیران این خودروساز ژاپنی گفتند هنوز در حال سبکسنگین کردن امکان تولید این خودرو هستند چیز زیادی از این محصول الهام گرفته از فرمول 1 به گوش نرسیده است.
هماکنون اتوموتیونیوز گفته که این پروژه بهصورت رسمی متوقف شده است. اگرچه این خبری شوکه کننده نیست اما بیشک باعث سرخوردگی ماشین بازهای سراسر دنیا خواهد شد چراکه چنین خودرویی در صورت تولید میتوانست یکی از محصولات جذاب ژاپنی باشد.
Q60 پروجکت بلک S نتیجه همکاری فنی اینفینیتی و تیم فرمول 1 رنو اسپورت بوده است. پیشرانه 6 سیلندر الکتریکی شده این کانسپت قدرت کلی 563 اسب بخاری داشته است.
پیشرانه این خودرو دارای سیستم مشابه KERS خودروهای فرمول 1 بوده که اقدام به جذب انرژی کرده و سپس برای بهبود قدرت و گشتاور خروجی بکار گرفته میشود. ایده بهکارگیری این سیستم ارائه شتاب گیری بدون تأخیر و آنی بوده است. بلک S طبق گفته اینفینیتی شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 4 ثانیه و حداکثر سرعت 245 کیلومتر در ساعتی داشته است.
از زمان معرفی اولین پروتوتایپ این خودرو اینفینیتی نه تنها تمامی همکاریهای خود با فرمول 1 را به حال تعلیق درآورده بلکه تیم رنو اسپورت نیز با نام آلپاین در مسابقات شرکت میکند.
اما همه افراد از مرگ این خودروی اسپورت ناراحت نیستند. اِد لنون که یکی از اعضای شبکه نمایندگیهای اینفینیتی میباشد گفته است:
ما واقعاً در کسبوکار مسابقات نیستیم. من دوست دارم خودرویی شبیه کراس اوور QX60 را ببینیم. این خودرویی با تولید بالاست، چیزی که کمپانی نیاز دارد.
اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی استراتژی جدیدی در پیش گرفته که طی آن هر برند در بازارهای هدف خود فعالیت کرده و از سایر بازارها خارج خواهد شد. این امر منجر به خروج اینفینیتی از بازار اروپای غربی شده تا روی چین و آمریکا تمرکز کند. به نظر میرسد تولید یک خودروی اسپورت و الهامبخش اولویت کمی برای این برند داشته و این امر حتی میتواند باعث حذف کوپهها و سدان های دیفرانسیل عقب شده تا جای آنها را کراس اوورها و شاسی بلندهای پرفروش بگیرند.
اما حذف پروژه Q60 پروجکت بلک S با خروج برخی افراد از این شرکت سریعاً عملی شده است. یکی از نفرات اصلی تیم توسعه این خودرو رولند کروگر رئیس اسبق اینفینیتی بوده است. گفته شده وقتی او اینفینیتی را ترک کرد مدیریت شرکت حمایت چندانی از تولید این خودروی اسپورت نکرد.
یکی از سخنگوهای اینفینیتی گفته است:
پروجکت بلک S برنامهای آنی برای اینفینیتی نیست اما واکنشهای صورت گرفته به کانسپت ما هنوز هم الهامبخش ما خواهد بود.