نگاهی به کوپههای گذشتهٔ اینفینیتی به بهانهٔ معرفی مدل QX55
اینفینیتی بهزودی در بهار آینده کراساوور کوپهٔ QX55 را به بازار عرضه خواهد کرد و به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به کوپههای گذشتهٔ این برند لوکس ژاپنی نگاهی داشته باشیم. داستان کوپههای اینفینیتی از سال 1989 با معرفی مدل M30 در کنار سدان Q45 آغاز شد. M30 که بر اساس نیسان لئوپارد ساخته شده بود، یک کوپهٔ لوکس با پیشرانهٔ 3 لیتری V6 بود که 162 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور به یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده بود که نیرو را به چرخهای عقب میفرستاد.
ازآنجاییکه M30 کوپهٔ لوکسی بود، اینفینیتی آنرا به صندلیهای چرمی، سانروف و سیستم صوتی Bose مجهز کرده بود. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم تعلیق سونار هم برای این خودرو وجود داشت که جادههای پردستانداز را هموار میکرد. اندکی پس از عرضهٔ M30، نسخهٔ کانورتیبل آنهم به بازار آمد اما این نسخه اساساً همان کوپه بوده که توسط شرکت «آمریکن سانروف» به کانورتیبل تبدیل شده بود. M30 اما عمر کوتاهی داشت زیرا تولید آن در سال 1992 خاتمه یافت.
کوپهٔ بعدی اینفینیتی مدل G35 بود که در نوامبر سال 2002 به بازار عرضه شد. این مدل که بر اساس پلتفرم محرک عقب FM ساخته شده بود، از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 با 280 اسب بخار قدرت و 366 نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب بود.
G کوپه نیز نهایتاً جای خود را به Q60 داد که در سال 2017 به بازار آمد. این مدل از طراحی چشمگیر و مجموعهای از پیشرانههای متنوع برخوردار است که از 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 208 اسب بخار قدرت تا 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور را شامل میشود. این کوپهٔ ژاپنی از زمان معرفی تاکنون تغییر چندانی نداشته اما بهتازگی پیشرانهٔ 2 لیتری آن حذف شده که این یعنی Q60 مدل 2021 بهصورت استاندارد با پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور ارائه میشود.
اما دلیل اصلی اینفینیتی برای مرور کوپههای گذشتهاش تبلیغ کراساوور کوپهٔ جدید خود است که پیشینهٔ آن به مدل FX سال 2003 بازمیگردد. این مدل به لطف طراحی اسپرت خود، پیشروی کراساوورهای کوپهٔ مدرن محسوب میشود زیرا چندین سال قبل از بامو X6 به بازار آمد. خوشبختانه تِم اسپرتی FX صرفاً به ظاهر آن محدود نمیشد زیرا ازآنجاییکه روی پلتفرم FM ساخته شده بود، امکان تجهیز آن به پیشرانهٔ 4.5 لیتری V8 با 315 اسب بخار قدرت و 446 نیوتن متر گشتاور وجود داشت.
حال میراث کوپههای اینفینیتی به مدل جدید QX55 رسیده که در پاییز گذشته معرفی شد. این مدل که بر اساس کراساوور کامپکت QX50 ساخته شده است، استایل کوپه مانندتری دارد؛ اما بااینحال، در این کراساوور کوپهٔ جدید خبری از پیشرانهٔ V8 و یا حتی V6 نیست و زیر کاپوت آن صرفاً یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 270 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور قرار میگیرد.