امروز نیز همچون روزهای گذشته با یک قسمت دیگر از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همراه شما هستیم که به گروه کراساوورهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه مرسدس بنز GLC و لندروور دیسکاوری اسپرت در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این دوئل مجموعاً تعداد 1784 رأی به ثبت رسیده است. مرسدس بنز توانست با کسب 1136 عدد رأی از این تعداد یا بهعبارتدیگر کسب 63 درصد از کل آراء پیروز دوئل گردد درحالیکه لندروور موفق به کسب 648 رأی شده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت لوکس، دیاس 7 به مصاف اینفینیتی QX50 رفته است.
بامو X3 | لکسس NX | مرسدس بنز GLC | لندروور دیسکاوری اسپرت |
لکسس NX | مرسدس بنز GLC | ||
دیاس 5 | اینفینیتی QX50 | جگوار F-Pace | آلفارومئو استلویو |
؟ | جگوار F-Pace | ||
آکورا RDX | کادیلاک XT4 | لینکلن MKC | ولوو XC60 |
؟ | ولوو XC60 | ||
آئودی Q5 | پورشه ماکان | مرسدس بنز GLC کوپه | بامو X4 |
؟ | ؟ |
دیاس 7
برند دیاس پس از استقلال از سیتروئن بهعنوان یک برند لوکس مجزا، در حال افزایش محصولات خود است. جدیدترین محصول این برند لوکس فرانسوی، همین کراساوور پریمیوم DS 7 کراسبک است. این خودرو برای اولین بار در تاریخ 28 فوریهٔ امسال رونمایی شده و چندی بعد در نمایشگاه ژنو 2017 برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد. این کراساوور لوکس بر روی پلتفرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با دیگر کراساوورهای این گروه خودروسازی همچون پژو 5008، سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مشترک است. DS 7 پس از مدل DS 6 دومین کراساوور دیاس محسوب میشود. همچنین این ماشین لوکسترین خودرو و در اصل پرچمدار دیاس و بهطورکلی گروه پژو-سیتروئن هم بشمار میرود تا جایی که از آن بهعنوان خودروی رئیسجمهور جدید فرانسه استفاده به عمل آمده است. دیاس در طراحی این کراساوور پریمیوم خصوصاً در کابین آن از صنعت مد فرانسه الهام گرفته و به همین دلیل در داخل DS 7 شاهد نمایی منحصربهفرد و زیبا هستیم. برای این کراساوور لوکس پنج پیشرانهٔ مختلف ارائه شه که دو نمونه دیزلی و بقیه بنزینی هستند. موتورهای دیزلی شامل نمونههای 1.5 لیتری 130 اسب بخاری و 2 لیتری 180 اسب بخاری میشود درحالیکه لیست موتورهای بنزینی از یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر با 130 اسب بخار قدرت آغاز میشود. ولی ما در این دوئل قویترین موتور بنزینی DS 7 را انتخاب کردهایم که از نوع 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 225 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی تمامی این موتورها توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد. البته در تمامی مدلها مانند دیگر کراساوورهای گروه پژو-سیتروئن نیرو صرفاً به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. البته DS 7 در یک نسخهٔ هیبریدی هم ارائه میشود که به یک پیشرانهٔ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت 300 اسب بخار مجهز است که یکی از این موتورهای الکتریکی در محور عقب نصب شده و چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد؛ بنابراین نسخهٔ هیبریدی DS 7 نمونهای چهارچرخ محرک خواهد بود.
اینفینیتی QX50
اینفینیتی برای اولین بار کراساوور کانسپتی بنام EX را در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی کرده و سپس نسخهٔ تولیدی این کراساوور لوکس را در فستیوال گودوود همان سال معرفی نمود. EX بر روی پلتفرم FM نیسان ساخته شده که در دیگر محصولات این شرکت چون اینفینیتی سری G و نیسان 370Z هم بکار رفته است. عرضهٔ اینفینیتی EX از سال 2009 در بازار داخلی ژاپن آغاز شد اما در این کشور با نام نیسان اسکایلاین کراساوور شناخته میشود. تولید این ماشین همچنان در یک نسل از سال 2007 ادامه دارد اما پس از تغییر شیوهٔ نامگذاری اینفینیتی، از سال 2013 به بعد، EX تحت نام QX50 به بازار عرضه میگردد. QX50 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نانجینگ چین در سال 2013 رونمایی شد. البته این صرفاً یک تغییر نام بود و QX50 هیچ تغییر ظاهری یا فنی را نسبت به EX تجربه نکرده بود؛ اما برای مدل 2016، این ماشین مورد فیسلیفتی جزئی قرار گرفته تا چهرهٔ سالخوردهٔ آن کمی جوانتر گردد. این نسخهٔ جدید که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2014 و به دنبال آن نیویورک 2015 رونمایی شد، تغییراتی را در جلوپنجره و سپر جلو تجربه نموده و 8 سانتیمتر هم به طول آن افزوده شد. بااینحال QX50 که هماکنون یک دهه از عمرش میگذرد، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. به همین دلیل اینفینیتی در نمایشگاه دیترویت امسال نسخهٔ کانسپت نسل جدید این کراساوور را رونمایی کرد و بنابراین در آیندهای نزدیک شاهد معرفی نسخهٔ تولیدی نسل دوم QX50 خواهیم بود. این کراساوور ژاپنی برخلاف رقیب فرانسوی هماکنون تنها با یک موتور به بازار عرضه میشود. این پیشرانه یک واحد 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی است که 325 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در محصولات متعددی از نیسان بکار میرود که معروفترین آنها کوپهٔ اسپرت نیسان 370Z است. برای انتقال نیروی این موتور هم صرفاً یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. QX50 در حالت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.
مشخصات فنی
دیاس 7 | اینفینیتی QX50 | |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 3.7 لیتری V6 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 225 اسب بخار | 325 اسب بخار |
گشتاور | 300 نیوتن متر | 360 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 8.3 ثانیه | 5.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 230 کیلومتر/ساعت | 235 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 6 لیتر (ترکیبی) | 11.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1420 کیلوگرم | 1770 کیلوگرم |
طول | 4.57 متر | 4.74 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.74 متر | 2.88 متر |
حجم صندوق بار | 555 لیتر | 540 لیتر |
قیمت پایه | 36,500 دلار | 35,645 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9873030]