مقایسه اینفینیتی QX80 جدید با لکسوس LX600، شاسیبلندهای پرچمدار ژاپنی
اینفینیتی نسل جدید QX80 را پس از چهارده سال معرفی کرده است تا بتواند سهم خود از بازار شاسیبلندهای فول سایز لوکس در ایالاتمتحده را حفظ کند. علاوه بر شاسیبلندهای آمریکایی مثل کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور، یکی از اصلیترین رقبای QX80 در بازار اما لکسوس LX600 است. این ماشینها هردو شاسی نردبانی مستقل دارند و از تواناییهای آفرود بالایی بهره میبرند. اینفینیتی علیرغم سن بالا، همچنان فروش خوبی را تجربه میکند و هرچند با پیشتاز این بخش یعنی اسکالید با فروش 41,690 دستگاه در سال 2023 فاصله زیادی دارد اما جالب اینکه سال گذشته با فروش 12,696 دستگاه تقریباً دو برابر لکسوس LX با فروش 6,959 دستگاه فروخته است؛ بنابراین، عرضهٔ نسل جدید QX80 میتواند کار را برای LX600 سخت کند. پس بیایید نگاه دقیقتری به این دو شاسیبلند ژاپنی داشته باشیم.
طراحی بیرونی
در مورد طراحی این ماشینها نمیتوان خیلی عمیق شد زیرا همهٔ شاسیبلندهای سه ردیفه جعبههای بزرگی روی چرخ هستند که صرفاً عناصر طراحی هر برند روی آن اعمال میشود؛ بنابراین، در LX600 جلوپنجرهٔ دوکیشکل بزرگ لکسوس را میبینیم درحالیکه QX80 از آخرین نسخهٔ جلوپنجرهٔ دو قوسی اینفینیتی استفاده میکند. در این خودروها اما ابعاد بیرونی بسیار مهمتر است زیرا میتوان نشاندهندهٔ میزان فضای داخلی و چابکی در آفرود باشد. اینفینیتی با 5,362 میلیمتر طول و 2,116 میلیمتر عرض کاملاً از لکسوس با 5,095 میلیمتر طول و 1,989 میلیمتر عرض بزرگتر است که این به معنای فضای بیشتر در داخل خواهد بود اما جنبهٔ منفی آن چابکی پایینتر در آفرود به خاطر جثهٔ بزرگتر خواهد بود اما چه کسی با این شاسیبلندهای لوکس راهی مسیرهای آفرودی تنگ و باریک خواهد شد؟
برای هردو خودرو سیستم تعلیق بادی قابل سفارش است که در سرعتهای بالا برای بهبود آیرودینامیک ارتفاع را کاهش میدهد و درعینحال هنگام آفرود فاصلهٔ مناسبی را از سطح زمین فراهم میکند. بااینحال، در بخش زوایای آفرودی برتری کاملاً با اینفینیتی است که با تعلیق بادی سفارشی زاویهٔ حملهٔ 22.5 درجه، زاویۀ شکست 25.5 درجه و زاویهٔ فرار 24.5 درجه را ارائه میکند درحالیکه این اعداد برای لکسوس به ترتیب 27.4 درجه، 23.0 درجه و 26.3 درجه هستند.
داخل
ازآنجاییکه این خودروها شاسیبلندهای لوکس پرچمدار هستند، هردو بهصورت استاندارد از تجهیزات فراوانی مثل کنترل تهویهٔ سه منطقهای، تنظیم برقی صندلیهای جلو و صفحه آمپر دیجیتالی بهره میبرند. کیفیت متریال نیز در سطح بالایی قرار دارد اما درحالیکه QX80 در تیپ پایه با چرم مصنوعی ارائه میشود، لکسوس برای تیپ پایهٔ LX600 بهصورت استاندارد چرم درجهیک طبیعی را در نظر گرفته است. در بخش تکنولوژی اما اینفینیتی با دو نمایشگر 14.3 اینچی یکپارچه و نمایشگر لمسی 9 اینچی مجزا برای سیستم تهویه و تنظیمات صندلیها، پیشتاز است. تکنولوژیهای QX80 اما فقط در این نمایشگرها خلاصه نمیشود و اینفینیتی سیستم جدیدی را برای شاسیبلند پرچمدار خود تدارک دیده است که از دوربینها برای ایجاد نمای کاپوت شفاف استفاده میکند.
پیشرانه
در نسل جدید QX80 پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 تنفس طبیعی قدیمی کنار رفته و جای خود را به یک موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربو داده که بخشی از همان خانوادهٔ موتور نیسان GT-R است. این موتور جدید 450 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد که بیشتر از قبل است و توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ منتقل میشود. از سوی دیگر، زیر کاپوت لکسوس LX600 هم یک موتور 3.4 لیتری V6 توئین توربو با 410 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک متصل است و فقط بهصورت چهارچرخ محرک ارائه میشود.
بااینحال، بهتر بود لکسوس نسخهٔ محرک عقب را هم ارائه میکرد زیرا اکثر این خودروها برای ترددهای معمول شهری استفاده میشوند و این یعنی با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک دائماً حداقل 100 کیلوگرم وزن بیشتر روی دوش پیشرانه گذاشته میشود که هیچگاه از آن استفاده نخواهد شد. در همین حال، حداکثر ظرفیت یدک کشی اینفینیتی 3850 کیلوگرم است که 220 کیلوگرم از لکسوس بیشتر خواهد بود. برند لوکس نیسان فعلاً مصرف سوخت QX80 جدید را اعلام نکرده است اما این شاسیبلندهای بزرگ خودروهای کممصرفی نیستند و برای شاسیبلند جدید اینفینیتی باید انتظار همان مصرف ترکیبی 12.4 لیتر لکسوس LX600 را داشته باشیم.
قیمت و جمعبندی
قیمت پایهٔ LX600 از 93,915 دلار آغاز میشود و در بالاترین تیپ یعنی اولترا لاکچری با دو صندلی فوق لوکس در عقب به نزدیک 134,490 دلار میرسد. یک پله پایینتر هم تیپ لاکچری با قیمت 109,865 دلار قرار دارد. در قیمتگذاری اما اینفینیتی دست بالا را دارد زیرا QX80 را با پیشرانهٔ قویتر و تکنولوژیهای بیشتر با قیمت پایهٔ بسیار ارزانتری عرضه میکند. قیمت تیپ پایهٔ این ماشین بنام پیور با سامانهٔ چهارچرخ محرک 85,550 دلار است که با صرفنظر کردن از سامانهٔ چهارچرخ محرک 3,100 دلار ارزانتر خواهد شد. گرانترین و بالاترین تیپ QX80 هم مونوگراف نام دارد که بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و 110,595 دلار قیمت دارد؛ بنابراین، انتظار میرود آمار فروش همچنان به نفع اینفینیتی باقی بماند.
مشخصات فنی
اینفینیتی QX80 | لکسوس LX600 | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو | 3.4 V6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار | 410 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 3,073 میلیمتر | 2,850 میلیمتر |
طول | 5,362 میلیمتر | 5,095 میلیمتر |
عرض | 2,116 میلیمتر | 1,989 میلیمتر |
حداکثر ارتفاع | 1,978 میلیمتر | 1,895 میلیمتر |
فاصله از زمین | 244 تا 254 میلیمتر | 200 تا 210 میلیمتر |
ظرفیت یدک کشی | 3850 کیلوگرم | 3630 کیلوگرم |
قیمت پایه | 82,450 دلار | 92,915 دلار |
[poll id="183"]