لاماری ایما زیر ذره‌بین؛ مشخصات، بررسی و قیمت + نظرات کاربران

یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 15:30
مطالعه 9 دقیقه
Lamari لاماری ایما
لاماری ایما، یک کراس اوور میان سایز با طراحی اسپرت و چشمگیر است که توانسته توجهات تعداد زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.
تبلیغات

در بهمن سال 1400، شرکت آرین پارس موتور خودروی جدید خود را با نام لاماری ایما و نشان اختصاصی خود که سر یک گوزن است رونمایی کرد. لاماری ایما در واقع همان دانگ فنگ فورتینگ T5 است. این خودرو در سال 2020 معرفی شده و در بسیاری از کشورها با نام های متفاوت به فروش می رسد.

کپی لینک

طراحی لاماری ایما

لاماری ایما از آن دسته خودروهایی است که می تواند در نگاه اول جذبه خود را به رخ بکشد. البته در طول گذر زمان، جلوه این نوع طراحی به مراتب کاسته می شود. درواقع در زمان رونمایی از این خودرو، چراغ های دو  قسمتی، فرم خاص جلوپنجره و چراغ های عقب سرتاسری کاملا مد روز بودند ولی این روزها با تکرار این نوع طراحی، دیگر از آن خیره کنندگی ابتدایی خبری نیست و حتی می توان این نوع طراحی را امروزه، کاملا عادی برشمرد. با این حال طراحی لاماری، کاملا اصولی و ظریف انجام شده و هنوز، مدرن، شکیل، اسپرت و خاص به نظر می رسد.

مهمترین عنصر در نگاه نخست، چراغ های باریک روزتاب یا دی لایت آن است که با چراغ های راهنما ترکیب شده اند. چراغ های اصلی هالوژنی در قابی عمودی در دو سمت سپر قرار گرفته اند. تیره بودن قاب چراغهای اصلی باعث می شود تا در ترکیب با جلوپنجره ، فیسی مشابه دندان مار پیدا کنند. جلوپنجره که بخش عمده سپر را فراگرفته هم با خطوط عمودی برجسته، گیرایی خوبی دارد. خطوط روی کاپوت و کناری بدنه هم با سیالیت آرامی به سمت عقب کشیده می شوند. بدین ترتیب، گلگیرها برجسته تر به نظر می رسند. سقف نیز با شیب ملایمی در عقب رو به پایین می اید البته نه در آن حدی که مانند کراس اوورهای کوپه شود. دورتادور پنجره ها نیز با نوار کرومی پهنی تزئین شده است. نقطه انتهایی سقف هم یک اسپویلر جالب است که چراغ های ترمز 3 تایی، روی آن به چشم می خورد.

چراغهای عقب، یکپارچه و البته باریک و کمی برجسته هستند و جاگیری آنها و شیب درب و شیشه عقب و طراحی سپر و خروجی اگزوزهای دو تایی در هر طرف، ترکیبی دلپذیر و عامه پسند ایجاد کرده اند. در نهایت باید به طراحی چرخ های آلیاژی 19 اینچی نیز بپردازیم که به رنگ مشکی بوده و در ترکیب با تایرهای دیواره کوتاه، نمای خوبی ایجاد کرده اند.

کپی لینک

داخل کابین لاماری ایما

با ورود به داخل کابین، تحت تاثیر دو المان نمایشگر عریض و یک تکه داشبورد و فرمان اسپرت لاماری ایما قرار گرفتیم. طراحی غربیلک فرمان با الهام از مرسدس AMG GT با دو پره پایینی و دکمه های فلزی جذابیت دوچندانی یافته است. کنسول نسبتا پهن بوده و قسمت عمده ای از آن با پوشش مشکی پیانویی با کیفیتی پوشیده شده است. دریچه های سیستم تهویه نیز گرد و توربینی شکل می باشند. باوجود غلبه تیرگی در رنگ های داخل کابین، تزئینات فلزی مختصر به خوبی جلب توجه می کنند. بعلاوه در مجموع 37 جایگاه برای قراردادن اشیا، بطری و لیوان و موبایل و گیره هایی برای آویزان کردن درنظر گرفته شده تا کاربردی بودن کابین در این زمینه بی نقص باشد.

نکته جالب اینکه فرداموتور نیز محصولی MPV به نام سوبا M4 را معرفی کرده که از نظر فنی و حتی طراحی داخلی و داشبورد با لاماری ایما یکسان است.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی لاماری ایما بنزینی

بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه اشیل لاماری ایما، امکانات رفاهی ان است. در مقایسه با رقبا، این خودرو از کمبود شدید تجهیزاتی چون دوربین 360 درجه، سیستم ناوبری، گرم کن صندلی ها، درب صندوق برقی و از این قبیل رنج می برد. سقف پانورامای دو تکه بازشونده، صندلی برقی راننده، روشنایی خودکار، نمایشگرهای با وضوح بالا، روکش های چرمی فرمان و صندلی ها، کول باکس و تجهیزات پایه ای در همین حد را در لاماری خواهید یافت. آرین پارس موتور قول داده تا در سال 1402 این خودرو را در نسخه فول آپشن با تجهیز به تمام لوازم از قلم افتاده روانه بازار نماید.

کپی لینک

پیشرانه لاماری ایما

موتور لاماری ایما همان موتور پایه 1.5 لیتری میتسوبیشی است که در اینجا با کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر می تواند 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گستاور تولید کند. این موتور سرزنده و قوی بوده و از پس شیب ها به خوبی بر می آید و شتاب گیری با ان نیز نسبتا مطلوب است. اگر ایما را در کلاس خود با رقبا مقایسه کنیم، عملکرد خوب گیربکس 7 سرعته دوکلاچه آن در تعویض و توان موتور را باید به عنوان برگ برنده آن نام ببریم. هرچند در نسخه تست شده ما عیوبی چون داغ کردن کلاچ و تاخیر در شروع حرکت بعد از چند بار شتاب گیری به وضوح مشاهده می شد.

کپی لینک

سواری و هندلینگ لاماری ایما توربو

در ابتدا باید از سکوت کابین در زمان استارت و حرکت در سرعت های پایین تمجید کرد. با فشردن بیشتر پدال گاز و فعال شدن توربوشارژر، صدای موتور به وضوح افزایش می یابد که البته بازهم آزاردهنده نیست. برخلاف خودروهای شاسی بلند، نرمی تعلیق در این مدل باعث سواری راحتی می شود. چسبندگی به مسیر و عملکرد ترمزها نیز کاملا قابل قبول اند.

هندلینگ ایما در مسیرهای کوهستانی و جاده های باریک قابل تحسین است و از یک خودروی چینی چنین انتظاری نداشتیم. درواقع می توان گفت که خودروهای چینی در بخش هندلینگ و سواری رشد قابل توجهی داشته اند و نمی توان انها را با محصولات چند سال پیش همین کشور مقایسه کرد. این عملکرد می تواند به واسطه طراحی مناسب شاسی و توزیع وزن مطلوب حاصل شده باشد.

کپی لینک

قیمت لاماری ایما بنزینی صفر در کارخانه و بازار ()

کپی لینک

قیمت سایر خودروهای مونتاژی

مدل

مشخصات

قیمت نمایندگی

قیمت بازار

لاماری ایما

بنزینی - مشکی

2,008,700,000

2,330,000,000

لاماری ایما در حال حاضر با دو قیمت کارخانه و بازار بسیار متفاوت قابل خرید است. باوجود تولید نسبتا خوب، استقبال بسیار بالا از ایما باعث شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این محصول بسیار زیاد باشد.

رقبای عمده لاماری ایما در ایران را می توان دیگنیتی مخصوصا مدل پرایم، فونیکس FX و کرمان موتور K7 دانست. البته با ورود چانگان یونی-تی شرایط برای لاماری سخت تر خواهد شد. به این دلیل که مشتریان در این کلاس، طراحی چشمگیر خارجی را در اولویت قرار می دهند و بنابراین نگاه آنها طبیعتا به محصولات با طراحی خاص تر و جدیدتر خواهد بود.

قیمت این خودرو در عربستان سعودی، 97900 ریال معادل 26 هزار دلار و در چین معادل 17900 دلار و در ایران در کارخانه معادل 32 هزار دلار و در بازار بیش از 42 هزار دلار است.

کپی لینک

ارزش خرید لاماری ایما

لاماری می توان به واسطه طراحی خوب خود، مشخصات فنی مناسب و جذابیت های مختلفی که ارائه می کند یکی از بهترین گزینه ها در میان رقبای حال حاضر خود در کشور باشد. هرچند رقبا هم از مزایایی چون شبکه خدمات و فروش گسترده تر، تجهیزات بیشتر و یا طراحی به روزتر سود می برند اما لاماری هم در این میان، هیچ گاه بازنده نشان نمی دهد. درواقع اگر معیار انتخاب ما با رقبای فعلی در بازار ایران، قیمت رسمی کارخانه باشد، لاماری یکی از اولویت ها برای خرید به شمار می رود. با این وجود حفظ ارزش دست دوم در این خودرو نسبت به رقبا سخت تر است و این به دلیل ناشناخته بودن برند و شرکت تولید کننده است.

کپی لینک

معایب لاماری ایما

بزرگترین مشکل لاماری ایما، نداشتن تجهیزات کامل به عنوان یک خودروی لوکس است. بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی مدل های اصلی در ایما حذف شده اند. در بعد فنی  تاخیر در عملکرد دریچه گاز و پاسخ دیرهنگام به پدال گاز مخصوصا در زمان داغ شدن گیربکس هم مشهود است. علاوه بر این مشکلات شبکه خدمات پس از فروش و تامین درازمدت قطعات و خدمات را هم باید افزود.

کپی لینک

مشخصات فنی لاماری ایما توربو

پیشرانه

میتسوبیشی 4A95 TD توربو 4 سیلندر 1.5 لیتری

حداکثر قدرت

195 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

285 نیوتن متر در 1500 تا 4000 دور در دقیقه

گیربکس و انتقال نیرو

7 سرعته دوکلاچه تر WDCT دیفرانسیل جلو

تعلیق جلو/عقب

مستقل مک فرسون/مستقل مولتی لینک

استاندارد آلایندگی

یورو 5

طول/عرض/ارتفاع

1690/1860/4565 میلی متر

فاصله بین دو محور

2715 میلی متر

فاصله کف خودرو از زمین

195 میلی متر

وزن

1550 کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

55 لیتر

مصرف سوخت میانگین

6.6 لیتر در صد کیلومتر

حجم صندوق عقب

480 لیتر

ابعاد چرخ ها

235/55 R19

شتاب صفر تا صد

9.5 ثانیه

بررسی اختصاصی پدال از لاماری ایما را در یوتیوب، تماشا کنید. با عضویت در کانال یوتیوب ما و لایک و کامنت خود نیز مشوق ما برای ادامه بررسی های ویدئویی پدال خواهید بود.

تماشا در آپارات:

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.