معرفی ایسوزو MU-X و D-Max مدل 2025 با پیشرانه توربودیزل جدید
ایسوزو D-Max و MU-X از سهماهه چهارم سال ۲۰۲۵ به پیشرانه جدید توربودیزل ۲.۲ لیتری چهار سیلندر این برند ژاپنی مجهز خواهند شد. این موتور بزرگتر، قدرتمندتر و درعینحال کممصرفتر، جایگزین پیشرانه ۱.۹ لیتری قبلی خواهد شد. در تایلند که محل تولید این خودروها است، پیشرانه توربودیزل ۲.۲ لیتری با خروجی بالاتر، بهعنوان موتور پایه برای دو مدل دیزلی ایسوزو جایگزین پیشرانه ۱.۹ لیتری خواهد شد. انتظار میرود این موتور جدید که ادعا میشود حدود ۱۰ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشرانه ۱.۹ لیتری دارد، بهزودی در نسخههای پایه مزدا BT-50 که بر پایهٔ D-Max ساخته شده نیز استفاده شود.
درحالیکه پیشرانه توربودیزل ۳ لیتری همچنان موتور پرچمدار برای خانوادهٔ D-Max، شاسیبلند MU-X و وانت BT-50 باقی خواهد ماند، پیشرانه ۲.۲ لیتری نقش کلیدی در کاهش جریمههای مرتبط با آلایندگی در استرالیا و مزدا استرالیا ایفا خواهد کرد. با توجه به خروجی بالاتر و مصرف سوخت کمتر، انتظار میرود این موتور از پیشرانه ۱.۹ لیتری که در سال ۲۰۲۲ برای D-Max و در سال ۲۰۲۴ برای MU-X به بازار استرالیا معرفی شد، محبوبیت بیشتری کسب کند. طبق گزارشها، پیشرانه ۱.۹ لیتری سالانه کمتر از ۱۰۰ دستگاه فروش در D-Max داشته است درحالیکه D-Max با بیش از 24 هزار دستگاه فروش در سال ۲۰۲۴، سومین وانت پرفروش استرالیا پس از فورد رنجر و تویوتا هایلوکس بود.
پیشرانه ۱.۹ لیتری تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد، اما موتور جدید ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد. این پیشرانه به گیربکس اتوماتیک هشت سرعته متصل است درحالیکه انتقال نیروی موتورهای 1.9 لیتری و 3 لیتری توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد. نسخه هیبریدی خفیف پیشرانه ۱.۹ لیتری که سال گذشته رونمایی شد، در تایلند برای یک مدل وانت دیفرانسیل عقب همچنان عرضه خواهد شد. این نسخه همان ۱۴۷ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور موتور استاندارد ۱.۹ لیتری را تولید میکند. هنوز مشخص نیست که آیا پیشرانه ۲.۲ لیتری در آینده به سیستم هیبریدی خفیف مجهز خواهد شد یا خیر.
ایسوزو هنوز آمار مصرف سوخت موتور جدید را منتشر نکرده اما اعلام کرده که مصرف سوخت این موتور تا ۱۰ درصد نسبت به پیشرانه ۱.۹ لیتری بهبود یافته است. این در حالی است که پیکاپ D-Max با موتور ۱.۹ لیتری بین ۶.۷ تا 7 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند. موتور ۲.۲ لیتری جدید ایسوزو در مقایسه با پیشرانههای توربودیزل چهار سیلندر پایه در رنجر و هایلوکس عملکرد بهتری دارد. پیشرانه ۲.۴ لیتری هایلوکس ۱۴۷ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه موتور ۲ لیتری تک توربوی رنجر ۱۶۸ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد. همچنین هردوی این رقبا به گیربکس اتوماتیک شش سرعته مجهز هستند.