جگوار

پلنگی که به مصاف شیران می‌رود: جگوار XJR575

چیزی که از یک خودروی جگوار XJR575 مدل ۲۰۱۸ عایدتان می‌شود، دقیقا همان چیزیست که در تصاویر ملاحظه می‌کنید. این سدان فول سایز، نماد بعدی محصولات پرفورمنس جگوار خواهد بود که وارد قلمرو سلطنت حکامی همچون آئودی RS7، ب ام و آلپینا B7 و مرسدس AMG S63 شده است؛ پلنگی که با شیران درافتاده است.

جگوار XJR575
نکته پیچیده‌ای در مورد این خودرو وجود ندارد. XJ جدید یک نسخه تقویت شده توسط کارخانه است که علاوه بر افزایش توان و تقویت سیستم تعلیق، ظاهر اسپرت‌تری نیز دارد. XJR575 رسما محصول بخش خودروهای خاص جگوار لندروور که از سال ۲۰۱۴ به اعمال تغییراتی در برخی از محصولات این کمپانی مشغول بوده، نیست. پیشرانه ۵لیتری سوپرشارژ آن به لشکر توانمند ۵۷۵ اسب بخاری خود غره است. گشتاور تولیدی توسط پیشرانه مذکور معادل ۷۰۱ نیوتن-متر است و در مقایسه با مدل سال گذشته XJR، به اندازه ۵۰ اسب بخار قدرتمندتر بوده و اضافه گشتاور ۲۰.۳ نیوتن متری را به رخ می‌کشد. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF مجهز به مبدل گشتاور که به صورت هدفمند تقویت شده تا پشتیبان این پیشرانه باشد و از یک دیفرانسیل فعال الکترونیکی نیز بهره‌مند شده است.

جگوار XJR575
فنرها و کمک فنرها نیز نسبت به قبل تقویت شده‌اند تا کیفیت سواری را بهبود بخشند.
گزارش جگوار حاکی از شتاب ۰-۹۶km/h معادل ۴.۲ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت است.

جگوار XJR575
پلنگ موجودی زیباست، پس جگوار XJR هم این‌چنین است. جلوپنجره توری شکل، هواکشهای پایینی و اسپلیترهای جلو به رنگ مشکی براق هستند. یک اسپویلر باریک اما آشکار نیز در قسمت عقب خودنمایی می‌کند. کالیپرهای ترمز قرمزرنگ آن در میان رینگ‌های ۲۰ اینچی مشکی، احاطه شده توسط لاستیک‌های پیرلی، عرض اندام می‌نمایند.

جگوار XJR575
بروز رسانی‌هایی همچون: صفحه نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی که جایگزین نمونه هشت اینچی شده، جعبه فرمان اصلاح شده و دوربین استریو که در پشت آینه وسط سکنی گزیده است، در این مدل اعمال شده است. از نظر ایمنی نیز شرکت سازنده قابلیت‌های مختلفی را در این خودرو جاسازی نموده است. از جمله می‌توان به سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشدار انحراف از مسیر و چرخش خودکار غربیلک فرمان برای جلوگیری از برخورد، شناسایی علایم راهنمایی رانندگی و سامانه کمکی پارک، اشاره نمود.

جگوار XJR575
لازم به ذکر است که تمام این تکنولوژی های نام برده شده تنها در XJهای دیفرانسیل عقب نصب خواهند شد. XJR جدید احتمالا تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد و خریداران بایستی علاوه بر پرداخت ۱۲۲,۴۰۰ دلار، مبلغ ۹۹۵ دلار دیگر نیز بایت عوارض دولتی پرداخت نمایند که ۲۶هزار دلار از XJ L با قدرت ۴۷۰ اسب بخار گران‌تر بوده اما نسبت به مرسدس S63 با توان ۶۰۳ اسب بخار، در حدود ۲۵ هزار دلار ارزانتر است.

جگوار XJR575
پرفورمنس بروز رسانی‌شده در این سدان باشکوه به طرز مطلوبی مفید واقع شده است. این خودرو می‌تواند شایسته لقب برترین و سرزنده‌ترین سدان فول سایز تقویت شده توسط کارخانه، برحسب قیمت پرداختی باشد. اما با یورش سامانه‌های حرکتی مختلف به بازار، سامانه حرکتی به کار گرفته شده در این خودرو با کد AJ V8/ZF، ممکن است که دیگر کامل‌ترین و بهترین نباشد.

جگوار XJR575
پیشرانه V-8 آن هنوز هم بسیار بهتر از نمونه V-6 نصب شده بر روی انواع XJ AWD عمل می‌کند. با V-8 احساس آزادی بیشتری به انسان دست می‌دهد. گیربکس هشت سرعته آن دقیق‌تر و شاداب‌تر عمل می‌کند؛ حس تعویض دنده دستی در آن سرزنده‌تر است.صدای بیرون آمده از اگزوز اگرچه بلندتر است اما بسیار گوش‌نواز بوده و آزارش به کسی نمی‌رسد. البته گاهی اوقات سامانه استارت-استاپ آن کمی سرزده و بدون هماهنگی وارد معرکه می‌شود که با خاموش کردن آن، این پیشرانه به بهترین نمونه موجود در خط تولید جگوار بدل خواهد شد. این خودرو بسیار سریع است اما سریعترین نیست. مرسدس S63 اصلاح شده ۲۰۱۸، در حدود سه و یا چهاردهم ثانیه در شتاب‌گیری، چابک تر عمل می‌نماید که اگر چه علت دقیق آن برای ما نامشخص است اما می‌تواند ناشی از گیربکس ۹ سرعته، عملکرد سیستم کلاچ، سامانه چهارچرخ محرک ویا ترکیبی از هرسه باشد.

جگوار XJR575
۵۷۵ و S63 هر دو بسیار سریع و باثبات هستند. چسبندگی جانبی آنها برای سدانهایی با این سایز، بسیار عالی است. تفاوت بین آنها هم عیان است و هم نهان. تنها می‌شود گفت که انگار ۵۷۵ بار کمتری را به دوش کشیده و با خود می‌برد؛ یعنی سبک‌بال‌تر از S63 احساس می‌شود.البته ۵۷۵ در حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم از رقیب آلمانی خود سبک‌تر است.سیستم فرمان ۵۷۵ حین حرکت در مسیرهای مارپیچ کوهستانی بسیار تیز و فرزتر عمل می‌کند که شاید یکی از دلایل حس سبکی بیشتر نسبت S63، همین موضوع باشد.

جگوار XJR575
برگردیم به سراغ جگوار خودمان و روی صندلی‌های عقب آن بنشینیم. سرنشینان عقب از فضای پای ۹۱ سانتیمتری بسیار مشعوف خواهند شد. هر کسی که داخل کابین ۵۷۵ بنشیند، از چرم گرانبهای بکار رفته در آن و پنل درب‌های فلزی مخصوص آن به وجد خواهد آمد. در قسمت جلو تفاوت چندانی با مدل ساخته شده در سال ۲۰۰۹ مشاهده نمی‌شود و شاید همین امر کمی نارضایتی خریداران را به دنبال داشته باشد. به خصوص در مقایسه با سدان های لوکس جدید، کمتر لوکس به نظر می‌آید. دو عدد دریچه هوای گرد، صفحه نمایشگر لمسی، ساعت انالوگ و نشان قرمز رنگ ۵۷۵ در بالا، عمده ترین مواردی است که در بخش میانی داشبورد جلب توجه می‌نمایند.

سخن پایانی
ما چندان از این نکته که دقیقا چه اشخاصی این اتومبیل تقویت شده توسط کارخانه را خریداری می‌نمایند، مطمئن نیستیم. آنها بهتر است مدل‌هایی نظیر XJL پورتفولیو و اف تایپ ۲-۳ سال کارکرده را نیز مد نظر داشته باشند. اما اگر قصد دارند تا پس از خرید XJR575، از دیدن مناظر کوهستانی و مسیرهای عبوری از دل دره ها لذت ببرند، توصیه می‌شود حتما این مدل را در بالای لیست گزینه‌های خود قرار بدهند.

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Hosein

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (308 ديدگاه)

    دوسش دارم.جلوش و نیم رخش قشنگ تداعی کننده یه پلنگه،فقط باید بروز بشه مخصوصا کابینش بنظرم در حد کلاس و قیمتش نیست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3026 ديدگاه)

    ماشین با ارزشیه، دنیای خاص خودش رو داره، نمیشه مستقیم رقیب S کلاس دونستش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رضا

      ۲۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (88 ديدگاه)

      هفته پیش یه گذر موقتش رو دبدم و عکس گرفتم ازش نمی دونم چه جورى اپلودش کنم
      واقعا زیبا بود

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۲۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (3026 ديدگاه)

        تو سایت picofile.com آپلود کن، لینکش رو بذار تو سایت.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. Kamran

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    با ۳ گانه المانی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. حمیدرضا

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    خیلی خوشگله طراحیش حس اسپرت و لوکس بودن رو کاملا منتقل میکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. سعید(تهران)

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    بنظرم بیشتر با cls قابل مقایسه اس تا s کلاس، البته گرد پیری و فقدان موتور v12 که جگوار جزو پیشقدمهاش توی سدانهای بزرگ بود کاملا حس میشه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. ارش

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    جاگوار رو خیلی دوست دارم مخصوصا xj6,و xj12دهه ۷۰ و ۸۰ میادی رو واقعا شاهکار طراحی بودن .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Alex Del Piero

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    به غیر از مدل های کلاسیک ، جگوار ایکس جی از وقتی من یادم میاد همین قیافه رو داشته
    بابا عوضش کن دیگه
    حیفه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. یاس ی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (960 ديدگاه)

    به نظر من تنها ایراد کمی که بهش وارده همین طراحی داخلی ماشین توی قسمت داشبورد هستش، ولی در کل خیلی باحاله.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. ali a

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اول تیتر رو خوندم یا جمله معروف افتادم پلنگی از خطه جویبار … :)
    هیچ وقت حریف آلمانی ها نمیشه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا