سرنوشت عجیب در انتظار نسلهای بعدی جگوار XE و XF؟!
اگرچه این خودروساز بریتانیایی احتمال جایگزینی مستقیم دو مدل نسبتاً کمفروش XE و XF را رد نکرده اما ظاهراً دو گزینه برای یک مدل که جایگزین این دو خودرو خواهد شد را بررسی میکند. اولین گزینه یک سدان کامپکت جدید با تمرکز روی راندمان بالاست که شاید با قوای محرکه هیبریدی ملایم و پلاگین هیبریدی عرضه شود. گزینه دوم هم تولید یک خودروی کوچک با طول حدود 4.5 متر میباشد.
مدیر طراحی جگوار اخیراً به اتوکار گفته است:
من دوست دارم برخی خودروهای کوچکتر را طراحی کنم زیرا فکر میکنم زمان مناسب این کار فرا رسیده است. جگوار به محصولی جهانی نیاز دارد که بتواند نظر خریداران جوانتر و بانوان را به خود جلب کند. ارزشهای ما برای مالکانی که خواهان خودروهای کممصرفتر هستند ایدهآل بوده اما هنوز هم داشتن خودروهایی لوکس و خوشترکیب ارزشمند است؛ اما این یک بخش سخت است. شما نیازمند ارقام بزرگ هستید که خب این امر نیازمند کارخانههای بزرگتر و سازمانهای بهتر برای فروش در ارقام بالا خواهد بود؛ اما قطعاً دوست دارم ما چنین جایی باشیم.
در تولید یک هاچبک جگوار میتواند از کانسپت R-D6 معرفی شده در سال 2003 الهام بگیرد. البته شاید یافتن یک پلتفرم برای تولید چنین خودرویی سخت باشد.
جایگزین تمام الکتریکی جگوار XJ سال آینده معرفی میشود و اولین محصول جگوار لندروور است که از معماری جدید MLA سود میبرد. هنوز مشخص نیست که آیا این پلتفرم میتواند در خودروهای کوچکتر و ارزانتر هم بکار رود یا خیر.
اگر اینگونه نباشد شاید جگوار مجبور به همکاری با دیگر خودروسازان برای استفاده از پلتفرم آنها باشد. یکی از شرکای بالقوه میتواند ب ام و باشد که از پلتفرم دیفرانسیل جلوی UKL برای سری 1، سری 2 گرن کوپه و مینی هاچبک استفاده میکند.
جگوار سال پیش شایعات مربوط به جایگزینی XE و XF با یک مدل تنها را رد کرد پس ما هم با دیده تردید به این خبرهای جدید نگاه میکنیم.