موتورعقب یا موتورجلو؟ جدال پورشه 911 توربو و جگوار F تایپ SVR

پنج‌شنبه 25 شهریور 1395 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
ftype-svr-twinheader
جگوار F تایپ جدید SVR چهارچرخ محرک، بالاترین مدل F تایپ است، ما آن‌را در برابر سوپراسپرت دیگری برای تمام فصول قرار داده‌ایم یعنی پورشه 911 توربو
تبلیغات

جگوار در رابطه با F تایپ SVR به‌عنوان بالاترین مدل خانوادهٔ F تایپ گفته است این‌یک سوپرکار چهارفصل با سرعت 320 کیلومتر در ساعت است. این ادعای جسورانه‌ای است که رقبای قدرتمندی را رودرروی جگوار قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها پورشه است.

برای سال‌ها از پورشه 911 به‌عنوان یک سوپرکار چهارفصل یادشده که می‌توان از آن در تمامی شرایط استفاده کرد؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد یک رقیب واقعی برای 911 پیدا شده و آن F تایپ SVR است. هر دو خودرو از نوع چهارچرخ محرک هستند که موجب پایداری بسیار بالایی بر روی جاده‌های لغزنده شده و قابلیت‌های خودرو را بهبود می‌بخشد؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها ارزان نیستند.

نسخهٔ کوپهٔ جگوار F تایپ قیمتی برابر با 110 هزار پوند دارد درحالی‌که پورشه با قیمت 127,630 پوند حتی از این هم گران‌تر است. همچنین 911 قدرت کمتری در مقایسه با F تایپ دارد اما پورشه چیزهای فراوانی در آستین خود دارد که می‌تواند کاملاً F تایپ SVR را به چالش بکشد.

با ترکیب 2+2، پورشه 911 توربو به‌عنوان یک سوپراسپرت با سرعت 320 کیلومتر در ساعت بسیار کاربردی است درحالی‌که تکنولوژی‌های هوشمندانه‌ای مثل فرمان‌پذیری چهارچرخ در آن بکار رفته و این یعنی یک مهندسی پیشرفته و عملکردی بالا؛ اما جگوار هم هرگز دست‌وپابسته نیست چراکه در نسخهٔ SVR کاملاً ارتقاء پیدا کرده است بنابراین این جدال بسیار نزدیک و نفس‌گیر خواهد بود.

کپی لینک

شروع رقابت

صدا

استفاده از اگزوز جدید در SVR بدین معنی است که این مدل F تایپ هم مثل همیشه پرسروصدا است. البته این سیستم اگزوز مجهز به تنظیمات قابل‌تغییر شده است بنابراین می‌توان در هنگام رانندگی در شهر صدای اگزوز را کم نمود. هرچند اگر در این حال هم پا را روی پدال گاز فشار دهید موتور نعره می‌کشد. در مقابل موتور شش سیلندر تخت پورشه قرار دارد که صدای سوت توربوی آن کمی آزاردهنده است و اگزوز خودرو نیز صدای اسپرتی ندارد.

طراحی

درحالی‌که F تایپ با نگاهی به E تایپ افسانه‌ای طراحی شده است، ظاهری متمایز و اسپرت دارد. در سوی دیگر 911 قرارگرفته که تولید آن از سال 1963 تاکنون ادامه داشته است. هرچند در طی این سال‌ها ظاهر 911 بسیار تکامل یافته است اما ترکیب 2+2 و شیوهٔ موتورعقب آن همچنان باقی‌مانده است.

تکنولوژی

پورشه در نسل کنونی 911 که با کد 991 شناخته می‌شود در برخی قسمت‌های کلیدی، به‌روزرسانی‌های جزئی انجام داده است. تجهیز به آخرین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه چراغ‌های جلوی LED استاندارد قطعاً به تازه ماندن چهرهٔ خودرو تا زمان انجام یک فیس‌لیفت کلی که در سال آینده صورت می‌گیرد، کمک کرده‌اند.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول پورشه 911 توربو

911 توربو باوجود قدرت کمتر سرعت بیشتری از F تایپ دارد درحالی‌که در این بخش بازار، قیمت خودروها اهمیت کمتری دارد. 911 به‌طور تعجب‌برانگیزی کارآمد است درحالی‌که به لطف تکنولوژی فرمان‌پذیری چهارچرخ، رانندگی بسیار جذابی ارائه می‌کند. باوجود ترکیب 2+2، این خودرو از فضای بار مناسب و معقول، عملکرد عالی و قابلیت استفادهٔ باورنکردنی برخوردار است درعین‌حالی که موتور توربوی آن بسیار سرگرم‌کننده است.

مقام دوم جگوار F تایپ SVR

هرچند F تایپ SVR حتی از F تایپ R دو دیفرانسیل هم بهتر است اما هنوز به‌خوبی 911 توربو نیست؛ بااین‌وجود این خودرو احساس خوبی ارائه می‌کند درحالی‌که توانایی‌های آن نیز به‌صورت ماهرانه‌ای افزایش‌یافته است؛ بنابراین جگوار F تایپ SVR خودرویی شیک، قدرتمند و تا حدودی کاربردی است که تا حد زیادی به پورشه نزدیک شده اما هنوز با آن فاصله دارد.

کپی لینک

رقبای دیگر

آئودی R8 V10

آئودی R8 V10 قدرتی مشابه پورشه دارد اما پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی آن از عملکردی رعدآسا و صدایی باشکوه برخوردار است. سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس 7 سرعتهٔ دوکلاچه در آن به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود درحالی‌که ترکیب موتور وسط آن نیز برتر از F تایپ است.

پیشرانه

5.2 لیتری V10

قدرت

533 اسب بخار

قیمت

119,520 پوند

مرسدس بنز AMG GT S

AMG GT S با یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 نشان می‌دهد که چگونه باید از سیستم توربوی مدرن استفاده کرد. این موتور همان عملکرد فوق‌العاده‌ای را دارد که از AMG انتظار می‌رود. البته عرض زیاد خودرو در مسیرهای تنگ مشکل ایجاد می‌کند اما این‌یک جنگندهٔ مناسب و معقول است. طرح هاچ‌بک مانند آن نیز ازلحاظ کاربردی بودن در برابر جگوار قرار می‌گیرد.

پیشرانه

4 لیتری V8

قدرت

503 اسب بخار

قیمت

111,495 پوند

کپی لینک

مشخصات فنی و مقایسه

پورشه 911 توربو

جگوار F تایپ SVR

قیمت پایه

127,630 پوند

110,000 پوند

قیمت تست‌شده

136,040 پوند

124,510 پوند

فاصلهٔ بین دو محور

4.45 متر

4.62 متر

طول/عرض/ارتفاع

4.50/1.88/1.30 متر

44.7/1.92/1.31 متر

پیشرانه

3.8 لیتری H6

5 لیتری V8

قدرت

533 اسب بخار

567 اسب بخار

گشتاور

710 نیوتن متر

700 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته PDK

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

حجم باک

68 لیتر

70 لیتر

ظرفیت صندوق بار

115 لیتر

310 لیتر

وزن خالص

1595 کیلوگرم

1705 کیلوگرم

شتاب صفرتا 96

2.8 ثانیه

3.9 ثانیه

حداکثر سرعت

318 کیلومتر در ساعت

321 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت آزمون

9.4 لیتر

15.6 لیتر

مصرف سوخت اعلامی

9.1 لیتر (ترکیبی)

11.3 لیتر (ترکیبی)

[دانلود ویدئو]

منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.