پشت فرمان جگوار F-Pace SVR، شاسی‌بلند جذابی که محکوم به نابودی است

چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 - 13:30
مطالعه 10 دقیقه
jaguar-f-pace-svr-2
صنعت خودروسازی جهانی هیچ‌گاه از حرکت به سمت جلو بازنمی‌ایستد و هر خودروی جدیدی عمر محدودی دارد. بااین‌حال، نسخهٔ بروز شدهٔ جگوار F-Pace SVR مرگ...
تبلیغات

صنعت خودروسازی جهانی هیچ‌گاه از حرکت به سمت جلو بازنمی‌ایستد و هر خودروی جدیدی عمر محدودی دارد. بااین‌حال، نسخهٔ بروز شدهٔ جگوار F-Pace SVR مرگ زودرسی خواهد داشت زیرا این خودرو پس از اعلام برنامهٔ جگوار برای انتقال به سبد محصولات تمام الکتریکی تا سال 2025 به بازار آمد. همچنین با حذف F تایپ SVR، این کراس‌اوور هم‌اکنون تنها مدل SVR در سبد محصولات این شرکت بریتانیایی محسوب می‌شود.

مثل نسخه‌های ضعیف‌تر F-Pace، تغییرات نسخهٔ SVR هم در فیس‌لیفت اخیر جزئی هستند ولی همین تغییرات سعی دارند کراس‌اوور جگوار را برای رقابت با رقبا یاری کنند؛ اما قبل از پرداختن به این به‌روزرسانی‌ها، ابتدا بهتر است مروری بر ستارهٔ اصلی این خودرو که کمترین تغییر را داشته یعنی پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ آن داشته باشیم. این موتور 5 لیتری که جگوار-لندروور در سال 2009 آن را معرفی کرد، توسعه‌ای از پیشرانهٔ AJ-V8 است که در سال 1996 با مهندسی فورد معرفی شد.

ازآنجایی‌که سال گذشته کارخانهٔ فورد در ولز که این موتور را تولید می‌کرد تعطیل شد، انتظار می‌رفت پیشرانهٔ سوپرشارژ جگوار-لندروور هم کنار گذاشته شود اما این شرکت تصمیم گرفت خط تولید این موتور را به کارخانهٔ خود در انگلستان منتقل کرده و تا چند سال دیگر آن را حفظ کند. این موتور 5 لیتری اخیراً روی لندروور دیفندر هم نصب شده است ولی به نظر می‌رسد F-Pace SVR آخرین جگواری باشد که از آن استفاده می‌کند.

هرچند قدرت 550 اسب بخاری این موتور در F-Pace SVR جدید بدون تغییر باقیمانده اما گشتاور آن از 680 به 700 نیوتن متر افزایش یافته است. نرم‌افزار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو هم بروز شده که کمک می‌کند این SVR جدید 0.3 زودتر از قبل به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. این یعنی نسخهٔ جدید با وجودی که 70 کیلوگرم سنگین‌تر شده است، برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت حالا بجای 4 ثانیه به 3.7 ثانیه زمان نیاز دارد.

SVR جدید همچنین به لطف لانچ بهتر، همین اختلاف 0.3 ثانیه‌ای را در مسافت 400 متر هم حفظ کرده و حالا ظرف 12.1 ثانیه این مسافت را طی می‌کند. بااین‌حال، کراس‌اوور جگوار هنوز هم به سریع‌ترین خودروهای این کلاس نزدیک نشده است زیرا رقبایی مثل بی‌ام‌و X3 M ظرف تنها کمی بیش از 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند؛ اما همه‌چیز فقط سرعت و شتاب نیست و این جگوار در جذابیت امتیاز بالایی کسب می‌کند. موتور V8 سوپرشارژ این خودرو پرفورمنسی قدرتمند را با غرش جذابی ترکیب می‌کند و به همین دلیل از لحاظ صدای موتور عمدتاً از همهٔ رقبای شش سیلندر خود بهتر است.

در کابین SVR حتی از سیستم فعال حذف سروصدا هم خبری نیست تا تجربهٔ شنیداری بدون فیلتری را فراهم کند. البته بااین‌وجود، نسخهٔ جدید این خودرو ساکت‌تر از پیش از فیس‌لیفت شده است زیرا حالا همیشه سیستم اگزوز دوحالتهٔ آن به‌صورت پیش‌فرض در حالت آرام‌تر قرار می‌گیرد که این یعنی هنگام تخته کردن گاز دیگر از آن غرش مهیب خبری نیست. البته غرش 87 دسی‌بلی که ما در داخل کابین در حالت تخت گاز ثبت کردیم اصلاً صدای کمی نیست و این روزها صدای 70 دسی‌بلی در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت هم برای یک خودروی لوکس چندان ساکت و آرام به‌حساب نمی‌آید.

گیربکس اصلاح‌شدهٔ SVR تعویض دنده‌های سریع فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد خصوصاً زمانی که از پدال‌های فلزی پشت غربیلک فرمان استفاده کنید. حالت اسپرت گیربکس نیز تهاجمی‌تر از قبل به نظر می‌رسد زیرا با کمترین بازی با پدال گاز، سریع معکوس می‌دهد و دنده‌ها را پایین نگه می‌دارد. علاوه بر این، در شاسی خودرو هم تغییرات زیادی صورت گرفته است تا جایی که به گفتهٔ جگوار، تمام ماژول‌های کنترلی جدید هستند و تمام تنظیمات دینامیکی اصلاح شده‌اند اما این به‌روزرسانی‌ها هیچ تغییری در جذابیت شخصیت اسپرت و درعین‌حال راحت SVR ایجاد نکرده‌اند.

این کراس‌اوور بریتانیایی خصوصاً روی جاده‌های ناهموار سواری راحت‌تری نسبت به حالت معمول این کلاس دارد. بسیاری از کراس‌اوورهای اسپرت سعی می‌کنند با تنظیمات سفت‌تر تعلیق، رفتار خود را به خودروهای پرفورمنس کم‌ارتفاع‌تر شبیه کنند اما F-Pace برای جذب ناهمواری‌ها، هوشمندانه‌تر از سیستم تعلیق خود استفاده می‌کند درحالی‌که هنوز هم به‌خوبی بادی‌رول را کنترل می‌کند. هرچند در سرعت‌های پایین سواری خودرو سفت احساس می‌شود اما به گفتهٔ تیم توسعه، توجه ویژه‌ای به بهبود کیفیت سواری SVR روی دست‌اندازهای بزرگ شده است.

البته رینگ‌های 22 اینچی آلومینیومی سفارشی 1,200 دلاری (رینگ‌های استاندارد 21 اینچی هستند) در خودروی آزمایشی ما با کاهش فاق لاستیک‌ها، در خشکی سواری خودرو نقش داشته‌اند. لاستیک‌های تابستانی پیرلی P Zero PZ4 در این ماشین، هم احساس خوب فرمان را فراهم می‌کنند و هم چسبندگی مناسب 0.89 جی را به همراه دارند. به‌جز حالت‌های برف و یخ که در آن‌ها توزیع نیرو بین محورها به‌صورت 50-50 انجام میگیرد، سامانهٔ چهارچرخ محرک خودرو که در همهٔ حالت‌ها درصد بیشتری از نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. در حالت دینامیک که تهاجمی‌ترین حالت رانندگی است، SVR اساساً محرک عقب می‌شود و تنها زمانی که کشش چرخ‌های عقب کاهش پیدا کند به چرخ‌های جلو هم نیرو منتقل می‌شود.

هنگام فشار زیاد به خودرو، SVR احساس بازیگوشی پیدا می‌کند اما به لطف کنترل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و بهبود کشش، هرگز سرکش نمی‌شود. همچنین حالا در حالت دینامیک، امکان شخصی‌سازی بسیاری از تنظیمات وجود خواهد داشت و راننده می‌تواند برای پیشرانه، فرمان، کمک‌فنرها و گیربکس تنظیمات راحت یا پویا را انتخاب کند؛ اما یکی از نوآوری‌های F-Pace جدید که خیلی از آن استقبال نمی‌کنیم، بوست الکتریکی ترمزها است. البته خودرو به لطف کالیپرهای ترمز شش پیستونه در جلو، خیلی خوب ظرف 49.3 متر از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود اما در این سیستم جدید، حرکت پدال خیلی کاهش یافته که این در سرعت‌های پایین کار با پدال ترمز را کمی دشوار می‌کند هرچند که ما پس از چند ساعت رانندگی با SVR به این ویژگی عادت کردیم.

ظاهر F-Pace SVR با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و چراغ‌های جلوی تمام LED شیک‌تر به همراه رنگ زرد سفارشی 4,550 دلاری در نمونهٔ آزمایشی ما، کمی تهاجمی‌تر از قبل از فیس‌لیفت شده است. همچنین به گفتهٔ بخش SVR جگوار، آئرودینامیک اصلاح‌شدهٔ این خودرو، به میزان یک‌سوم از نیروی رو به بالا کاسته و حداکثر سرعت را با 5 کیلومتر افزایش به 285 کیلومتر بر ساعت رسانده است.

در داخل خودرو نیز شاهد داشبورد جدید هوشمند کیفیت بالاتر تزئینات و بازطراحی کنسول مرکزی با کنترل‌های دوار لوکس برای بخاری بجای دکمه‌های پلاستیکی قبلی هستیم. نمایشگر لمسی 11.4 اینچی خمیده با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید Pivi Pro جگوار-لندروور نیز هم نما و هم عملکرد بسیار بهتری نسبت به سیستم قدیمی دارد. درمجموع با وجود قیمت 97,379 دلاری نمونهٔ آزمایشی ما، این تغییرات فضای جذاب‌تری را در داخل خودرو ایجاد کرده‌اند.

جگوار F-Pace SVR همچنان خودرویی است که در موارد ناملموس امتیاز بهتری نسبت به معیارهای قابل‌اندازه‌گیری کسب می‌کند. این سریع‌ترین یا پرشتاب‌ترین کراس‌اوور در کلاس خود نیست و دقیق‌ترین دینامیک را هم ندارد اما در بین تمام کراس‌اوورهای پرفورمنس، یکی از بی‌مشکل‌ترین گزینه‌ها برای زندگی واقعی خواهد بود. متأسفانه اما جگوار برای مدتی طولانی چنین خودروهایی تولید نخواهد کرد و وقتی این‌ها کنار رفتند دلمان برایشان تنگ خواهد شد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Jaguar F-Pace SVR 2022

پیشرانه

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

550 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.7 ثانیه

مسافت 400 متر

12.1 ثانیه

توقف از 110

49.3 متر

شتاب جانبی

0.89 جی

حداکثر سرعت

285 کیلومتر بر ساعت

طول

4,762 میلی‌متر

عرض

1,958 میلی‌متر

ارتفاع

1,669 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,872 میلی‌متر

وزن

2181 کیلوگرم

مصرف سوخت

13.0 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

85,950 دلار

قیمت تست‌شده

97,379 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.