معرفی رسمی I-Pace، اولین محصول تمام الکتریکی تاریخ جگوار
سرانجام انتظار طولانی به پایان رسید و جگوار نسخهٔ تولیدی کراساوور تمام الکتریکی خود یعنی I-Pace را رسماً رونمایی کرد. این ماشین، بعد از مدلهای F-Pace و E-Pace، سومین کراساوور جگوار محسوب میشود. I-Pace به یک پکیج باطری لیتیوم یون 90 کیلووات ساعتی مجهز شده که با یکبار شارژ میتواند خودرو را حداکثر تا 475 کیلومتر بهپیش ببرد. سیستم احیای انرژی ترمزها و رانندگی با یک پدال نیز کمک میکند تا این میزان بُرد، به حداکثر برسد.
این در حالی است که با استفاده از شارژرهای 50 کیلووات ساعتی میتوان تا 80 درصد از باطریها را ظرف 80 دقیقه شارژ کرد و با استفاده از شارژرهای سریع 100 کیلووات ساعتی این زمان به تنها 40 دقیقه کاهش پیدا میکند؛ اما در صورت استفاده از شارژرهای 230 ولت خانگی استاندارد، برای شارژ همان 80 درصد به بیش از 10 ساعت زمان نیاز است. جگوار I-Pace به دو موتور الکتریکی مجهز شده که هرکدام در یکی از محورها نصب شدهاند و مجموعاً 400 اسب بخار قدرت و 695 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. بدیهی است که این نیرو به هر چهارچرخ انتقال میابد.
I-Pace با تکیه بر قوای محرکهٔ الکتریکی خود میتواند ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. پکیج باطریهای این کراساوور الکتریکی در کف خودرو بین دو محور نصب شده که موجب کاهش مرکز ثقل خودرو و همینطور توزیع وزن 50-50 آن شده است. این ویژگی در کنار تعلیق بادی فعال استاندارد موجب افزایش احساس سواری اسپرت شده است. علاوه بر این، سازندهٔ بریتانیایی، این خودرو را با عبارتهای راحتی سواری استثنایی و رانندگی پویا توصیف کرده است.
I-Pace از طراحی شیک و کوپه مانندی برخوردار است که تحت تأثیر هایپراسپرت C-X75 شکل گرفته است. همچنین در تلاش برای کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو، کاپوت آن کوتاه و کمارتفاع طراحی شده است. نتیجهٔ نهایی اقداماتی مثل این، رسیدن ضریب آئرودینامیک I-Pace به عدد تنها 0.29 بوده است. علاوه بر این، برای هرچه بهتر شدن آئرودینامیک خودرو، در جلوپنجرهٔ آن، شبکههای فعالی کار شده که تنها زمانی که خودرو به هوا نیاز داشته باشد باز میشوند. مدیر طراحی جگوار-لندروور آقای «یان کالوم» میگوید استفاده از قوای محرکهٔ الکتریکی در I-Pace آزادی بیسابقهای به او و تیمش در طراحی آن داده است.
کراساوور الکتریکی جگوار 4.68 متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با 2.99 متر است؛ بنابراین I-Pace به میزان قابلتوجهی کشیدهتر از مدل کوچک E-Pace است درحالیکه طول آن تقریباً به مدل بزرگتر F-Pace نزدیک است. استایل بیرونی شیک و جذاب این خودرو به داخل آنهم کشیده شده و کابین آنهم به همان اندازه جذاب است. کابین I-Pace نسبتاً ساده و درعینحال زیبا و شیک طراحی شده و سراسر آن متریال پریمیومی مانند چرم بکار رفته است.
با وجودی که ابعاد I-Pace مشابه کراساوورهای میان سایز است اما به گفتهٔ جگوار فضای داخلی آن با کراساوورهای بزرگ قابلمقایسه است. همچنین حتی با وجود استایل کوپه مانند، I-Pace هنوز هم فضای زیادی را برای سرنشینان عقب ارائه میکند بهنحویکه در آن فضای پای سرنشینان عقب برابر با 89 سانتیمتر بوده و صندوق بار آن نیز 656 لیتر ظرفیت دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب، این حجم به 1453 لیتر افزایش پیدا میکند.
در بخش فناوریها نیز سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Touch Pro Duo جگوار-لندروور در I-Pace ارائه شده است. این اولین محصول جگوار است که از این سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید استفاده میکند. این سیستم از طریق دو نمایشگر لمسی ارائه میشود که نمایشگر بزرگتر 10 اینچی (بالایی) بوده و نمایشگر کوچکتر از نوع 5 اینچی است (پایینی). علاوه بر این دو نمایشگر، کنترلرهای فیزیکی هم تعبیه شده که دسترسی سرنشینان به طیف گستردهای از ویژگیهای خودرو را فراهم میکند. این همان سیستمی است که در رنجروور ولار و رنجروور اسپرت 2018 ارائه شده است.
دیگر ویژگیهای تکنولوژیک I-Pace شامل نشاندهندهٔ میزان بُرد، وضعیت شارژ و یک سیستم ناوبری EV منحصربهفرد میشود. این کراساوور الکتریکی حتی به سیستم Amazon Alexa هم مجهز شده که از طریق آن راننده میتواند سؤالاتی مانند «آیا خودرو را قفل کردم؟»، «سطح شارژ خودرو چگونه است؟» و «آیا میزان شارژ بهاندازهای هست که من را به سر کار برساند؟» را از خودرو بپرسد. همچنین جگوار برای باطریهای این کراساوور الکتریکی، گارانتی هشتساله یا 160 هزار کیلومتری را در نظر گرفته که این گارانتی بخشی از سرویس EliteCar جگوار است.
I-Pace چند روز دیگر برای اولین بار در نمایشگاه ژنو به نمایش عمومی درخواهد آمد و سپس در سه تیپ مختلف S، SE و HSE از نیمهٔ دوم امسال با مدل 2019 به بازار عرضه خواهد شد؛ اما علاوه بر این، در ابتدا نسخهٔ ویژهای از این خودرو نیز بنام First Edition ارائه میشود که بر اساس مدل لوکس HSE ساخته شده و از ویژگیهای منحصربهفردی سود میبرد که در دیگر تیپها وجود ندارد. قیمت I-Pace در بریتانیا از 63,495 پوند آغاز میشود. مدیر اجرایی جگوار-لندوور آقای «Ian Hoban» در مورد این کراساوور الکتریکی گفته است: «برای خریداران I-Pace، پمپبنزین چیزی مربوط به گذشته است. آنها در طول شب خودروی خود را شارژ میکنند و صبح که بیدار میشوند خودرویی با مخزن سوخت پُر در اختیار دارند!».