جگوار E تایپ با پیشرانه 2JZ تویوتا سوپرا کلاسیک معرفی شد
امیدواریم از دیدن سیل خودروهای مجهز به پیشرانه تویوتا 2JZ خسته نشده باشید زیرا جگوار ای تایپ که مشاهده میکنید با سایر مدلهای مجهز به پیشرانه یاد شده متفاوت است. این جگوار XKE 2+2 مدل 1969 همچنین شبیه هیچیک از E تایپهای قبلی نیست و اگرچه همچنان از پیشرانهای 6 سیلندر استفاده میکند اما تقریباً تمامی بخشهای آن تغییر کرده است.
برای نصب قلب تپنده جدید در ای تایپ زیبا تغییراتی در بدنه رخ داده است. برای مثال قوس چرخها از نو طراحی و کار تولید آنها با تکنولوژی پرینت سهبعدی انجام شده است. همچنین برای تقویت قوس چرخها از فیبر کربن سود برده میشود. دلیل این تغییرات نیز قدرت بالای پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوی 2JZ-GTE سوپرا نسبت به پیشرانه استاندارد ای تایپ است که استفاده از زیرساخت قویتر و بهتر را ضروری میسازد.
البته خود پیشرانه سوپرا نیز استوک نیست و بخشهایی همچون انژکتورها، سیستم سوخترسانی، پیستونها و شاتون ها، توربو و اینترکولر آن تقویت شدهاند. قدرت تخمینی این نیروگاه به حدود 750 اسب بخار میرسد و بنابراین با خودروی بسیار قدرتمندی روبرو هستیم. لیست تغییرات جگوار ای تایپ تنها به پیشرانه آن محدود نمیشود و برای مثال سیستم تعلیق و دیفرانسیل عقب آن نیز از بی ام و 535i نسل E60 گرفته شدهاند. سیستم تعلیق جلو بهصورت سفارشی ساخته شده و از ترمزهای بی ام و در عقب سود برده شده است. نهایتاً باید گفت در بخش جلو نیز سیستم ترمز شورولت کوروت 2003 دیده میشود.
رینگهای 17 اینچی STL جگوار E تایپ نیز با لاستیکهای بریجستون پوتنزا RE-71 RS همراه میشوند. با ورود به داخل کابین شاهد رول کیج کامل، صندلیهای جدید، غربیلک فرمان OMP و... خواهید بود. شرکت سازنده این جگوار ای تایپ Eneos است که قبلاً نیز محصولاتی همچون پورشه 911 GT3 نسل 997 با پیشرانه EJ25 سوبارو ایمپرزا STI و بی ام و سری 3 نسل E30 با قلب آهنین 2 لیتری هوندا S2000 را تولید کرده است. البته این جگوار همهچیز را به سطح جدیدی رسانده و احتمالاً افراد زیادی از دیدن آن در نمایشگاه سما 2023 لذت خواهند برد.