بازتولید جگوار XJ-S با پیشرانه 12 سیلندر 650 اسب بخار!

پنج‌شنبه 1 آذر 1403 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
10
پروژه بازتولید جگوار XJ-S مجهز به پیشرانه پرقدرت 650 اسب بخار توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

خودرویی که مشاهده می‌کنید با نام TWR سوپرکت شناخته می‌شود، خودرویی که اولین رندرهای دیجیتالی آن در چند ماه قبل منتشر شد و حالا به واقعیت تبدیل شده است. این پروژه رستوماد قیمت معادل 342 هزار دلاری داشته و کوپه‌ای دو در و بسیار جذاب است. کایزل سلیم طراح بدنه خودرو می‌گوید:

من در طراحی این خودرو از خودروهای مسابقه‌ای ایمسا، ترنس ای ام گروه A دهه 70 و 80 میلادی و همچنین طراحی خود جگوار الهام گرفتم. در این خودرو می‌توانید عناصری از خودروهای جگوار XJR-9، XJR-15 و مهم‌تر از آن‌ها خودروی XJ220 را مشاهده کنید

قوس‌های چرخ گیرا، ورودی‌های هوای روی کاپوت، اسپلیتر جلوی بسیار تیز، فلپ های آیرودینامیک بخش پشتی و خروجی‌های اگزوز جانبی جزو ویژگی‌های بصری متمایز جگوار XJ-S بازتولیدی هستند. شاید طراحی TWR سوپرکت بسیار جذاب نباشد اما بی‌شک نظرات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. سلیم ادامه می‌دهد:

XJ-S اصلی به خاطر نمای عقب متمایز خود شناخته می‌شد اما ما تغییراتی در آن ایجاد کردیم تا عملکردی باشد

این طراح با اعضای تیم فرمول 1 مرسدس بنز همکاری داشته تا آیرودینامیک سوپرکت بهبود یابد و جریان هوا از بخش پشتی به خوبی عبور کند. همچنین یک اسپویلر لبه سقف هم وجود دارد که هوا را از بالای خودرو به سمت فلپ های عقب هدایت می‌کند؛ اما سوپرکت فقط به آیرودینامیک اهمیت نداده و در بخش قوای محرکه نیز دست پر ظاهر شده است. نیروگاه 12 سیلندر 5.6 لیتری سوپرشارژردار این خودرو به شدت ارتقا یافته و از کارتل خشک استفاده کرده است. از دیگر قطعات جدید می‌توان به سر سیلندر، یاتاقان‌ها و... اشاره کرد. فرگوس واکینشاو، فرزند مؤسس TWR می‌گوید:

پس از قطعات جدید نوبت به نصب سوپرشارژر و سیستم خنک کاری آن رسید و همین موارد باعث شد ما به قدرت فراتر از 650 اسب بخار، گشتاور فراتر از 700 نیوتون متر و ردلاین 7750 پیشرانه برسیم

TWR اشاره‌ای به مشخصات عملکردی پروژه خود نکرده اما با توجه به اینکه سوپرکت فقط حدود 1500 کیلوگرم وزن دارد بنابراین نسبت قدرت به وزن آن حدود 430 اسب بخار به ازای هر تن خواهد بود که مشابه جدیدترین نسخه از استون مارتین ونتیج است. با این تفاسیر انتظار داریم این خودرو سرعت بالایی داشته باشد. مجله تاپ گیر چندی پیش فرصت تست نسخه پیش‌تولیدی سوپرکت را داشته و گفته که بدنه و ساب فریم‌ها برای هماهنگی با قدرت بالای پیشرانه تقویت شده‌اند اما سیستم تعلیق نرم بوده و خودرو در زمان شتاب گیری سنگین کمی ناهماهنگ ظاهر شده به گونه‌ای که سیستم تعلیق کمی تنبل بوده و فرمان و گیربکس 6 سرعته دستی حس مکانیکی بیشتری داشته‌اند.

علیرغم وجود دیفرانسیل لغزش محدود، سوپرکت با مشکل کمبود کشش مواجه شده و ترمزهای عقب نیز می‌توانستند بهتر باشند. کارشناس تاپ گیر می‌گوید گشتاور تولیدی در دورهای پایین هم خیلی زیاد نبوده اما با عبور دور پیشرانه از 4000 وضعیت آن بهتر می‌شود. انتظار می‌رود اولین نمونه‌های جگوار XJ-S بازتولیدی از تابستان سال آینده میلادی به دست مشتریان برسند. تنها 88 دستگاه از این خودرو به یاد قهرمانی TWR جگوار در مسابقات لمان 1988 تولید خواهد شد و هریک قیمت حدود 342 هزار دلاری خواهند داشت. مشتریان امکان سفارش ترمزهای سرامیکی و سیستم لیفت دماغه خودرو را نیز خواهند داشت هرچند سیستم تعلیق تطبیقی به‌صورت استاندارد در دسترس خواهد بود.

در کابین سوپرکت شاهد اپل کارپلی و اندروید اتو هستیم هرچند صندلی عقب برای ایجاد فضای بار بزرگ‌تر حذف شده است. گفته می‌شود در آینده محصولات بیشتری توسط TWR تولید خواهند شد و ضرورتاً همه آن‌ها از محصولات جگوار نخواهند بود چراکه جان کین از مدیران شرکت می‌گوید TWR در طول این سال‌ها همکاران متفاوتی داشته و قرار است پروژه‌های دیگری نیز معرفی شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.