نگاهی دوباره به آخرین نسخه جگوار F تایپ در برابر پورشه 911 GTS

چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
DSC02703
این آخرین نگاه به جگوار اف-تایپ پیش از خروج آن از خط تولید خواهد بود.
تبلیغات

صدای خودروهای پورشه همیشه جذاب هستند. شمار زیادی از پیشرانه‌های خودروهای اسپرت این برند نمونه‌های 6 سیلندر خطی هستند. چه پورشه موردبحث یک دستگاه کیمن GT4RS عملکرد بالا باشد یا نسخه‌های آرام‌تر 911 992 یعنی GTS. با وجود اینکه پورشه با تعبیه توربوهای دوگانه در 911، غرش آن را محدود کرده است، خودروسازان دیگری چون جگوار این مهم را به‌خاطر سپرده‌اند که یک محصول اسپرت باید صدای مناسبی داشته باشد؛ به‌همین دلیل است که کوپه اف-تایپ به‌مراتب صدای رساتری دارد و حس هیجان را بهتر منتقل می‌کند.

با بازشدن دریچه اگزوز، جعبه‌دنده خودکار 8 سرعتی جگوار در حالت دستی به‌خوبی نیروی لازم را از پیشرانه 5 لیتری 8 سیلندر V شکل آن دریافت کرده و به چرخ‌های آن منتقل می‌کند و راننده را میان ترکیبی از صدای اگزوز، موتور و لاستیک قرار می‌دهد. هر چند همین پیشرانه V8 مجموعه جگوار-لندرور در مدلهای دیگری چون شاسی‌بلند دیفندر 130 V8 صدای نه‌چندان الهام‌‌بخشی دارد اما در کوپه اف-تایپ R نیازی به این نگرانی نیست. موتور AJ1333 جگوار-لندرور در کشیده‌ترین نسخه دیفندر 493 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در کوپه جگوار 574 اسب بخار قدرت دارد؛ رقمی که برای یک کوپه اسپرت کافی به نظر می‌رسد.

تقریبا همه‌چیز درباره اف-تایپ مثبت به نظر می‌رسد تا اینکه سروکله 911 پیدا می‌شود. هر چقدر هم که اف-تایپ خودرویی لذت‌بخش و درگیرکننده باشد اما باز باید از سدی به نام پورشه عبور کند. تجربه تولید خودروهای اسپرت توسط خودروسازان مختلف برای رقابت با بهترین کوپه پورشه نشان داده است که ساختن رقیب 911 کار بسیار دشوار است. بررسی نسل گذشته اف-تایپ پایه و SVR در برابر مدل‌های مختلف 911 نشان داده که جگوار نای رقابت با این رقیب آلمانی را ندارد. این آخرین نسل از کوپه اف-تایپ است که باری دیگر در برابر معیار خودروهای اسپرت و سوپراسپرت، پورشه 911، قرار می‌گیرد.

انتخاب مدل درست 911 برای این بررسی کمی دشوار است چراکه اف-تایپ R به‌خاطر قیمت خوبش به نسخه پایه کاررا 4 با 380 اسب بخار قدرت نزدیک‌تر است اما از نظر عملکردی، به 911 GTS شباهت دارد. پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر تخت تویین توربوی این پورشه مجهز به پکیج «اسپرت کرونو» توان تولید 480 اسب بخار قدرت را دارد و می‌تواند آن را در عرض 3.3 ثانیه به سرعت معیار (100 کیلومتر بر ساعت) برساند. با توجه به اینکه عملکرد این دو خودرو در شتابگیری فاصصله چندانی ندارد می‌توان برگ برنده را فعلا در دستان جگوار اف-تایپ R قرار داد چون قیمت به‌مراتب کمتری دارد و با دو سیلندر اضافه در پیشرانه خود، بیش‌از 100 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند.

موقعیت رانندگی در پورشه بی‌نقص قلمداد می‌شود، فرمان آن کمی باریک‌تر از فرمان جگوار است، حس فرمان‌پذیری سنگین‌تری دارد و ترمزهایش هم به بهترین شکل ممکن خودرو را متوقف می‌کنند. خوشبختانه موتور توربوشارژر این کوپه آلمانی تاثیر منفی تاخیر در شتابگیری را در آن ایجاد نکرده است؛ بازخورد پیشرانه به دستورات پدال گاز، لحظه‌ای و دقیق اجرا می‌شوند. کوپه 911 در مقایسه با اف-تایپ R وزن کمتری هم دارد که در این بخش از بازار، امتیاز مثبتی چشمگیر محسوب می‌شود؛ 911 حدود 1,595 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که رقیب انگلیسی‌اش 185 کیلوگرم سنگین‌تر است.

هر دو خودرو به‌لطف بهره‌وری از سیستم چهار چرخ محرک، سطح مناسبی از چسبندگی را در شرایط مختلف جوی ایجاد می‌کنند؛ موردی که کمبود آن در نسل نخست اف-تایپ بیداد می‌کرد. جایگاه راننده درون کابین جگوار کمی پایین قرار گرفته است و همین مورد باعث می‌شود حس قرارگیری در یک فضای بسته بیشتر بر راننده غالب شود؛ اما از سوی دیگر از صندلی‌های نرم‌تر، ظاهری آراسته‌تر و دوخت چرمی برخوردار شده که کمتر حس سواری یک سوپراسپرت را به سرنشینانش منتقل می‌کند. همان‌طور که ظاهر این کابین نشان می‌دهد، سواری آن هم راحت است و در مسیرهای ناهموار، به‌خوبی متانت خود را حفظ می‌کند. این راحتی به قیمت کاهش حس ارتباط با جاده و عملکرد نه‌چندان دقیق پدال ترمز تمام شده است.

این احتمالا آخرین بررسی جگوار اف-تایپ باشد؛ چراکه شرکت سازنده قصد دارد نام آن را از سبد محصولات خود خط بزند. هر چند نبود این خودرو در بازار باعث دلتنگی هوادارانش خواهد شد اما نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که پورشه 911 خودروی بهتری محسوب می‌شود. کوپه آلمانی درگیرکننده‌تر است و می‌تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند اما به‌دلیل کمتر بالاتری که دارد، جا را برای مانور جگوار هم باز گذاشته است. می‌توان اف-تایپ R را در برابر 911 کاررا 4 هم قرار داد اما این خودرو راندمان به‌مراتب نرم‌تری دارد. در سوی دیگر می‌توان به کوپه انگلیسی نگاه کرد که لذت‌بردن، حس‌وحال و صدا را اولویت خود قرار داده است. آیا پایان عمر اف-تایپ باعث خالی شدن بخشی از بازار خودروهای اسپرت خواهد شد؟ نظر شما چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.