نیاز مسلم جگوار لندروور به کمک تسلا
جگوار لندروور در حال حاضر فقط یک خودروی الکتریکی یعنی جگوار آی پیس را عرضه میکند. این خودروساز میخواهد تا سال 2025 به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود و قدم بعدی این شرکت نیز الکتریکی کردن نسل جدید رنجروور در سال 2024 میباشد؛ اما جگوار لندروور تا آن زمان فاقد خودروهای کممصرف کافی برای برآورده کردن استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا خواهد بود. خب پس باید چهکار کرد؟ درخواست کمک از تسلا!
بر پایه دادههای منتشر شده، جگوار لندروور به دنبال دریافت اعتبار دیاکسید کربن تسلا برای سال 2021 میباشد. هوندا نیز سال پیش بخشی از برنامه ذخیره دیاکسید کربن تسلا بوده است. البته در خبرها به میزان دخیل بودن جگوار لندروور در برنامه دیاکسید کربن امسال اشارهای نشده است. سال پیش این شرکت مجبور شد حدود 50 میلیون دلار را بپردازد اما تسلا تا به اینجای سال بیش از 1 میلیارد دلار را از بابت اعتبار رگلاتوری به جیب زده است. این خودروساز آمریکایی سالهاست که اعتبار آلایندگی خود را به خودروسازان رقیب میفروشد و در واقع معاملهای برد-برد شکل میگیرد.
تسلا به خاطر این دلیل ساده که تنها خودروساز الکتریکی بوده و رقبا به خاطر جلوگیری از جریمههای سنگین مجبور به خرید اعتبار آلایندگی هستند سرمایه زیادی را به دست آورده است. دیگر نمونه این معامله موفقیتآمیز فیات-کرایسلر است که در سال 2019 قراردادی 2 میلیارد دلاری با تسلا بست تا از اعتبار آلایندگی آن استفاده کند.
هوندا هم سال پیش اقدام مشابهی را انجام داد. تصمیم جگوار لندروور برای استفاده از اعتبار آلایندگی تسلا در تضاد با بیانیههای بیشتری برای همخوانی با اهداف آلایندگی امسال است. این شرکت جدای از آی پیس الکتریکی نسخههای پلاگین هیبریدی چندین محصول خود را عرضه میکند پس چه چیزی نسبت به قبل عوض شده است؟ حدس میزنیم موضوع به بحران کمبود چیپ ها مربوط باشد که بهطور قابلتوجهی به تولید این کمپانی آسیب زده است. تسلا تنها خودروسازی نیست که چنین توافقهایی را با رقبا امضا میکند. فورد و ولوو نیز سال پیش برای استفاده از اعتبار آلایندگی خود بهمنظور عدم جریمه شدن توسط اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.