فروش جگوار S تایپ R با پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژ
در سالهای آغازین قرن 21 میلادی جگوار تلاش کرد با مرسدس E55 AMG و بی ام و M5 رقابت کند. بریتانیاییها این کار را با تولید نسخه R از سدان S تایپ انجام دادند. S تایپ R به پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژردار مجهز بود اما زمانی که عرضه شد بیشتر با نسل پیشین سدان های اسپرت و لوکس آلمانی مقایسه میشد. به همین خاطر و برخی دلایل دیگر، جگوار در رقابت با ژرمنها شکست سختی را متحمل شد.
هماکنون یکی از این S تایپ R ها برای فروش عرضه شده است اما خب این یک S تایپ R عادی نیست چراکه تغییراتی را تجربه کرده است. معمولاً چنین خودروهایی در بازار دیده نمیشوند چه رسد به اینکه کارکرد کمی نیز داشته باشند. فروشنده میگوید این خودرو علیرغم سن حدود 20 ساله کارکرد حدود 17 هزار کیلومتری دارد.
بدنه به رنگ خاکستری تیره درآمده است و عناصر نقرهای اطراف شیشهها و چراغهای جلو تکمیل کننده آن هستند. جلوپنجره مشکی، نوارهای وینیل تیره و رینگهای 19 اینچی نقرهای و مشکی، کیت بدنه افتارمارکتی شامل کاپوت دارای ورودی هوا و... جزو دیگر موارد قابلذکر هستند. این خودرو از فنرهای جدید سود میبرد و خروجیهای اگزوز جدیدی دارد. در داخل کابین تغییرات چندانی دیده نمیشود اما شاید کفپوشهای متفاوت نظرات را به خود جلب کنند. البته پوشش مشکی و خاکستری کابین نیز با رنگ بدنه هماهنگی دارد.
همانگونه که گفته شد زیر کاپوت این خودرو پیشرانه 8 سیلندر 4.2 لیتری سوپرشارژردار با قدرت 390 اسب بخار و گشتاور 553 نیوتون متری قرار دارد. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب فرستاده میشود. قطعاً S تایپ R از نظر قدرت کمبودی ندارد اما در زمان بدی عرضه شده است. در زمان عرضه این خودرو در سال 2003 سدان های مشهور E55 AMG و M5 با حدود 100 اسب بخار قدرت بیشتر جولان میدادند. اگر S تایپ R چند سال زودتر و برای رقابت با نسل پیشین سدان های ژرمنی عرضه میشد قطعاً موفقیت بیشتری را تجربه میکرد.