یان کالوم، طراح افسانهای جگوار، با بازآفرینی مدرن جگوار E تایپ، جسورانه به سراغ یکی از زیباترین خودروهای تاریخ رفته است.
جگوار E تایپ خودرویی است که تقریباً همه آن را بهعنوان یک اثر هنری زیبا میشناسند. حتی گفته میشود انزو فراری زمانی زیبایی بینظیر E تایپ را ستایش کرده بود. به همین دلیل، تلاش برای بهبود طراحی این خودرو، حرکتی بسیار جسورانه یا شاید احمقانه به نظر میرسد؛ اما یان کالوم، یکی از برجستهترین طراحان خودرو، این چالش را پذیرفته و تصاویری از یک E تایپ مدرن را در شبکههای اجتماعی خود منتشر کرده است.
کالوم یکی از بااستعدادترین طراحان صنعت خودرو است که آثاری مانند آستونمارتین ونکوئیش و فورد RS200 را خلق کرده است. او به مدت ۲۰ سال مدیر طراحی جگوار بود و در این دوره، خودرویی مانند F تایپ را طراحی کرد که جانشین معنوی E تایپ محسوب میشود؛ بهعبارتدیگر، اگر کسی بداند E تایپ مدرن باید چگونه باشد، آن شخص کالوم است. E تایپ مدرن او اکثر خطوط خود را با نسخه اصلی به اشتراک میگذارد و طراحی کابین، هرچند جدید شده ولی به نظر میرسد از چیدمان E تایپ اصلی الهام گرفته باشد. رینگها، برخلاف E تایپ اصلی کاملاً جدید هستند، اما پرههای آنها بهنوعی یادآور رینگهای سیمی با مهره مرکزی هستند؛ که در E تایپ و دیگر خودروهای کلاسیک استفاده میشدند.
این شباهتها نشان میدهند که این طراحی بیشتر یک چشمانداز برای یک رستوماد یا بازتولید است تا یک طراحی کاملاً مستقل. رستوماد به فرآیند بازسازی یک خودرو با بهروزرسانی قطعات مدرن و گاهی ویژگیهای طراحی امروزی است و کالوم این حوزه را خوب میشناسد؛ او چند سال پیش یک جگوار مارک II متعلق به خودش را رستوماد کرد. او همچنین پس از ترک جگوار در سال ۲۰۱۹، شرکت طراحی و مهندسی خود را با نام کالوم دیزاین تأسیس کرد و یکی از اولین پروژههایش، رستوماد نسخه اصلی ونکوئیش بود.
کالوم حالا در پستهای شبکههای اجتماعی خود پرسیده که آیا کالوم دیزاین حالا باید روی یک E تایپ کار کند. اگر تعداد کافی از افراد با بودجههای کلان ابراز علاقه کنند بعید است این پروژه مدت زیادی در دنیای دیجیتال باقی بماند. هرچند شرکتهایی E تایپ را به خودرویی الکتریکی تبدیل کردهاند و حتی جگوار هم چند سال پیش یک نسخه الکتریکی از این خودرو را تولید کرد ولی کالوم در بخش نظرات یکی از پستها اعلام کرد که E تایپ مدرن با پیشرانه بنزینی طراحی شده است.
به نظر میرسد اگر کالم تصمیم به ساخت E تایپ مدرن بگیرد، احتمالاً از یک خودروی اصلی بهعنوان پایه استفاده خواهد کرد که ممکن است برای برخی طرفداران، توهین به مقدسات تلقی شود. شرکتهایی که پیشتر E تایپ را رستوماد کردهاند، معمولاً طراحی زیبای اصلی را دستنخورده نگه داشتهاند. جالب است که خود جگوار نیز طراحی مدرنی الهامگرفته از E تایپ ارائه کرده است. کانسپت بحثبرانگیز Type 00 که اواخر سال گذشته رونمایی شد و پیشنمایشی از یک خودروی الکتریکی فوق لوکس برای سال ۲۰۲۶ است، از تناسبات و خطوط کناری مشابه E تایپ کوپه بهره میبرد.
مازیار
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه از زیر دست یان کالوم بیرون بیاد حتما دیدنی میشه
Sina
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا زیباست و مفتخرانه باز طراحی شده
یاد جرمی کلارکسون افتادم که دستشو گذاشت روی قلبش و گفت قسم میخورم هیچ چیزی رو تا این حد دوست نداشته ام
amirboss
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴«به نظر میرسد اگر کالم تصمیم به ساخت E تایپ مدرن بگیرد، احتمالاً از یک خودروی اصلی بهعنوان پایه استفاده خواهد کرد»
واقعا جاگوار از اون دسته خودروسازهای هست که نقش کلیدی در ساخت خودروهای اسپرت تاریخ داشته و بعضا خودروهای بسیار ارزشمندی تولید کرده و طرفداران بسیار زیادی در کل جهان داره.
از E-Type و D-Type و C-Type افسانه ای گرفته تا Xkss و Xk120 و….
اما اینکه بخاد از یه E-type برای یه بروزرسانی به اصطلاح مدرن استفاده بشه یه حرکت احمقانه بیشتر نیست.