جگوار

جگوار E تایپ جدید، شاهکار یان کالوم برای بازآفرینی یک افسانه

یان کالوم، طراح افسانه‌ای جگوار، با بازآفرینی مدرن جگوار E تایپ، جسورانه به سراغ یکی از زیباترین خودروهای تاریخ رفته است.

جگوار E تایپ خودرویی است که تقریباً همه آن را به‌عنوان یک اثر هنری زیبا می‌شناسند. حتی گفته می‌شود انزو فراری زمانی زیبایی بی‌نظیر E تایپ را ستایش کرده بود. به همین دلیل، تلاش برای بهبود طراحی این خودرو، حرکتی بسیار جسورانه یا شاید احمقانه به نظر می‌رسد؛ اما یان کالوم، یکی از برجسته‌ترین طراحان خودرو، این چالش را پذیرفته و تصاویری از یک E تایپ مدرن را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است.

کالوم یکی از بااستعدادترین طراحان صنعت خودرو است که آثاری مانند آستون‌مارتین ونکوئیش و فورد RS200 را خلق کرده است. او به مدت ۲۰ سال مدیر طراحی جگوار بود و در این دوره، خودرویی مانند F تایپ را طراحی کرد که جانشین معنوی E تایپ محسوب می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر کسی بداند E تایپ مدرن باید چگونه باشد، آن شخص کالوم است. E تایپ مدرن او اکثر خطوط خود را با نسخه اصلی به اشتراک می‌گذارد و طراحی کابین، هرچند جدید شده ولی به نظر می‌رسد از چیدمان E تایپ اصلی الهام گرفته باشد. رینگ‌ها، برخلاف E تایپ اصلی کاملاً جدید هستند، اما پره‌های آن‌ها به‌نوعی یادآور رینگ‌های سیمی با مهره مرکزی هستند؛ که در E تایپ و دیگر خودروهای کلاسیک استفاده می‌شدند.

این شباهت‌ها نشان می‌دهند که این طراحی بیشتر یک چشم‌انداز برای یک رستوماد یا بازتولید است تا یک طراحی کاملاً مستقل. رستوماد به فرآیند بازسازی یک خودرو با به‌روزرسانی قطعات مدرن و گاهی ویژگی‌های طراحی امروزی است و کالوم این حوزه را خوب می‌شناسد؛ او چند سال پیش یک جگوار مارک II متعلق به خودش را رستوماد کرد. او همچنین پس از ترک جگوار در سال ۲۰۱۹، شرکت طراحی و مهندسی خود را با نام کالوم دیزاین تأسیس کرد و یکی از اولین پروژه‌هایش، رستوماد نسخه اصلی ونکوئیش بود.

کالوم حالا در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود پرسیده که آیا کالوم دیزاین حالا باید روی یک E تایپ کار کند. اگر تعداد کافی از افراد با بودجه‌های کلان ابراز علاقه کنند بعید است این پروژه مدت زیادی در دنیای دیجیتال باقی بماند. هرچند شرکت‌هایی E تایپ را به خودرویی الکتریکی تبدیل کرده‌اند و حتی جگوار هم چند سال پیش یک نسخه الکتریکی از این خودرو را تولید کرد ولی کالوم در بخش نظرات یکی از پست‌ها اعلام کرد که E تایپ مدرن با پیشرانه بنزینی طراحی شده است.

به نظر می‌رسد اگر کالم تصمیم به ساخت E تایپ مدرن بگیرد، احتمالاً از یک خودروی اصلی به‌عنوان پایه استفاده خواهد کرد که ممکن است برای برخی طرفداران، توهین به مقدسات تلقی شود. شرکت‌هایی که پیش‌تر E تایپ را رستوماد کرده‌اند، معمولاً طراحی زیبای اصلی را دست‌نخورده نگه داشته‌اند. جالب است که خود جگوار نیز طراحی مدرنی الهام‌گرفته از E تایپ ارائه کرده است. کانسپت بحث‌برانگیز Type 00 که اواخر سال گذشته رونمایی شد و پیش‌نمایشی از یک خودروی الکتریکی فوق لوکس برای سال ۲۰۲۶ است، از تناسبات و خطوط کناری مشابه E تایپ کوپه بهره می‌برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1708 ديدگاه)

    اگه از زیر دست یان کالوم بیرون بیاد حتما دیدنی میشه

    موافقم 37
    مخالفم 2
  2. Sina

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (857 ديدگاه)

    واقعا زیباست و مفتخرانه باز طراحی شده
    یاد جرمی کلارکسون افتادم که دستشو گذاشت روی قلبش و گفت قسم میخورم هیچ چیزی رو تا این حد دوست نداشته ام

    موافقم 42
    مخالفم 3
  3. amirboss

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    «به نظر می‌رسد اگر کالم تصمیم به ساخت E تایپ مدرن بگیرد، احتمالاً از یک خودروی اصلی به‌عنوان پایه استفاده خواهد کرد»

    واقعا جاگوار از اون دسته خودروسازهای هست که نقش کلیدی در ساخت خودروهای اسپرت تاریخ داشته و بعضا خودروهای بسیار ارزشمندی تولید کرده و طرفداران بسیار زیادی در کل جهان داره.
    از E-Type و D-Type و C-Type افسانه ای گرفته تا Xkss و Xk120 و….
    اما اینکه بخاد از یه E-type برای یه بروزرسانی به اصطلاح مدرن استفاده بشه یه حرکت احمقانه بیشتر نیست.

    موافقم 5
    مخالفم 10
  4. SepehrV10

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (156 ديدگاه)

    قدیمیه بهنر بود اما به هر حال که از اون type 00 بهتره

    موافقم 5
    مخالفم 3
  5. M power

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (605 ديدگاه)

    کوچولوی ریزه میزه.اینقدی بلا نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. امیر حسام نادری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم اگه شرکت جگوار مدل های کلاسیک و قدیمی خوب و پرطرفدار خودش رو دوباره بروزرسانی کنه واقعا موفق میشه بر خلاف کانسپت عجیب 00

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. BMW is GOD

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    چه اصراریه که یه خودروی افسانه ای بازآفرینی بشه؟!
    خب بزارید همون جایگاه افسانه ای شو داشته باشه چرا دوباره میخواید بازتولید کنید که حرف و حدیث پیش بیاد؟!
    آقای یان کالوم شما که خودت طراح بنامی هستی برو یکی دو مدل کاملا جدید طراحی کن دیگه!

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. نی نی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (980 ديدگاه)

      در مورد 2002 یا نئو کلاس چرا این دیدگاه رو نگفتی ؟

      موافقم 4
      مخالفم 3
  8. وی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (416 ديدگاه)

    واقعا فوق العادس ماشین باز واقعی یعنی کسی مثل همین شخص که این اسطوره رو با موتور بنزینی میخواد بسازه
    بعضی از ماشین های رستومود به شکل افسار گسیخته ای جذاب و خواستی هستن مثل 911 singer یا همین طرح اگه تولید بشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. Yaghoob

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (626 ديدگاه)

    طراحی حرف نداره
    میشه چندین ساعت بهش خیره شد و پلک نزد

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. Parsaastaneh

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      برای همینه که من فن جگوارم
      اصلا نمیشه یه مدلی از جگوار(به غیر از کانسپت00) رو دید و عاشقش نشد
      ولی یه ماشین هست که از بیشتر از این دوستش دارم: Aston Martin db5

      موافقم 1
      مخالفم 2
  10. Mohammad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (322 ديدگاه)

    ایول چقدر زیبا و با جزئیاته جون میه واسه فیلم بعدی جیمز باند

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. Parsaastaneh

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      Aston Martin db5 هیچ وقت پیر نمیشه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  11. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (610 ديدگاه)

    با پیکان قطعه مشترک داره.کاربراتورهای زیبای استرامبرگش

    موافقم 2
    مخالفم 5
  12. موتور ونکل

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انزو فراری گفته بود جگوار E type زیبا ترین ماشینیه که تا اون موقع به چشم دیده. خیلی حرفه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا