ازآنجاییکه جگوار قصد ورود به آیندهای تمام الکتریکی را دارد، در ادامه به مهمترین خودروهای تاریخ این برند بریتانیایی خواهیم پرداخت.
تولد دوبارهٔ جگوار در قالب برندی تمام الکتریکی بحثبرانگیز بوده است ولی مرور تاریخچهٔ این شرکت نشان میدهد که جگوار از تصمیمهای جسورانه ترسی ندارد و در گذشته این کار را بهوفور انجام داده است. بسیاری از خودروهایی که در ادامه خواهید دید در زمان معرفی بحثبرانگیز بودند ولی نهایتاً به مدلهای تعیینکنندهای در داستان جگوار تبدیل شدند.
جگوار XK120 سال ۱۹۴۸
جگوار قبل از جنگ جهانی دوم با نام SS شناخته میشد و XK120 اولین مدلی بود که نام جگوار را بهطورجدی مطرح کرد. این خودرو زمانی که در سال ۱۹۴۸ با پیشرانهٔ شش سیلندر کاملاً جدید و ظاهر چشمگیر در نمایشگاه لندن رونمایی شد، حتی روی بهترینهای ایتالیا و فرانسه را هم سایه انداخت. XK120 و جانشینان آن، سنگ بنای برند جگوار پس از جنگ بودند و این نام را مثل آستونمارتین و فراری مطرح کردند.
جگوار MKII سال ۱۹۵۹
MKII با سرعت بالا، هندلینگ مناسب، کابین شیک و حضور در فیلمها و سریالهای مختلف، جگوار را در بازار اصلی خودرو مطرح کرد. این خودرو همچنین فروش جگوار را هم بسیار افزایش داد. MKII با فروش ۸۳,۹۸۰ دستگاه، به پرفروشترین خودروی جگوار در آن سالها تبدیل شد و سود زیادی را عاید این شرکت بریتانیایی کرد.
جگوار E تایپ سال ۱۹۶۱
اگر بخواهیم برجستهترین خودروی تاریخ جگوار را نام ببریم، قطعاً E تایپ خواهد بود. پس از معرفی این ماشین در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۱، هر خودروی اسپرت دیگری که جگوار به بازار فرستاد با E تایپ مقایسه میشد. زمانی که E تایپ به بازار آمد، با ظاهر خیرهکننده و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، تمام خودروهای جهان را معمولی جلوه میداد. این خودرو طی سالهای بعد به پیشرانهٔ V12 مجهز شد و هرچند خودروهای اسپرت جدیدتر در پرفورمنس آن را پشت سر گذاشتند ولی E تایپ هیچگاه درخشش خود را از دست نداد.
جگوار XJ سال ۱۹۶۸
هرچند در تاریخ جگوار خودروهای اسپرت بیشتر در توجه هستند ولی XJ را میتوان مهمترین محصول این شرکت دانست. تا پیشازاین، جگوار سدانهای مختلفی تولید کرده بود ولی XJ با یک حرکت جای همهٔ آنها را گرفت و خیلی زود به بهترین سدان جهان تبدیل شد. این صرفاً یک ادعای بیپایه نبود زیرا پرفورمنس، راحتی و هندلینگ XJ از تمام سدانهای آن زمان بهتر بود. زمانی که XJ در سال ۱۹۷۲ به پیشرانهٔ V12 مجهز شد، فاصلهٔ خود را با رقبا حتی بیشتر کرد.
جگوار XJ-S سال ۱۹۷۵
سختترین کار در تاریخ جگوار، ساخت جانشینی برای E تایپ بود که این کار توسط XJ-S انجام شد. البته این خودرو بهعنوان جایگزین مستقیم E تایپ در نظر گرفته نشده بود بلکه بیشتر بهعنوان یک گرند تورر برای رقابت با پورشه ۹۲۸ و مرسدس SLC طراحی شد. در ابتدا استقبال از XJ-S چندان زیاد نبود ولی جگوار دندان روی جگر گذاشت تا نهایتاً فروش این کوپهٔ جدید بهآرامی بیشتر شد. ارائهٔ موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر جدید در سال ۱۹۸۳ که گزینهای ارزانتر از موتور V12 بود هم در این موفقیت نقش داشت. XJS که تا سال ۱۹۹۶ تولید شد، طولانیترین دوران تولید را در بین تمام محصولات تاریخ جگوار داشت و مجموعاً ۱۱۵,۴۱۳ دستگاه از آن ساخته شد.
جگوار XJ220 سال ۱۹۹۲
هرچند XJ220 زمانی که عرضه شد از لحاظ فروش موفق عمل نکرد ولی قطعاً یکی از مدلهای مهم تاریخ جگوار محسوب میشود. این خودرو ابتدا قرار بود با پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید شود ولی نهایتاً با یک موتور V6 توئین توربو و محرک عقب به بازار عرضه شد. بااینحال، XJ220 با ۵۵۰ اسب بخار قدرت، هنوز هم میتوانست بهراحتی به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به دلیل تغییر پیشرانه و رکود اقتصادی جهانی اما بسیاری از خریداران XJ220 منصرف شدند و تنها ۲۸۱ دستگاه از آن ساخته شد.
جگوار XJR سال ۱۹۹۴
هرچند جگوار مدل XJR را بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ عرضه کرد ولی آن خودرو تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. XJR جدیدی که در سال ۱۹۹۴ بر اساس نسل X300 سدان XJ معرفی شد اما خودروی کاملاً متفاوتی بود. این ماشین به لطف موتور ۴ لیتری سوپرشارژ که با ۳۲۵ اسب بخار قدرت شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیهای را فراهم میکرد، به رقیبی بریتانیایی برای بامو M5 تبدیل شد و درعینحال راحتی XJ معمولی را هم حفظ کرده بود.
جگوار XK8 سال ۱۹۹۶
هرچند XJ-S تا دههٔ ۹۰ همچنان مشعل خودروهای اسپرت جگوار را بالا نگه داشته بود ولی XK8 که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد ازهرجهت خودروی بهتری بود. ظاهر شیک این ماشین شباهتهایی با E تایپ داشت و به لطف یک موتور V8 در زیر کاپوت، از سرعت و پرفورمنس مناسب برای رقابت با خودروهایی مثل بامو سری ۸ و پورشه ۹۱۱ برخوردار بود. جگوار بعداً با ارائهٔ مدل XKR که به پیشرانهٔ سوپرشارژ مجهز بود و شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیهای داشت، بیشتر وارد قلمروی پورشه شد.
جگوار S تایپ سال ۱۹۹۸
جگوار که به دنبال گسترش سبد محصولات خود برای افزایش فروش بود، در سال ۱۹۹۸ سدان S تایپ را در سال ۱۹۹۸ با طراحی الهام گرفته از MKII برای رقابت با مرسدس E کلاس و بامو سری ۵ معرفی کرد. این خودرو نسبتاً موفق عمل کرد و بعداً در مدل S تایپ R با موتور V8 سوپرشارژ ۴۰۰ اسب بخاری به رقیب شایستهای برای M5 تبدیل شد. این ماشین همچنین راه را برای XF که واقعاً آلمانیها را ترساند هم هموار کرد.
جگوار XF سال ۲۰۰۷
هرچند جگوار با S تایپ تا حدودی از طراحیهای سنتی خود فاصله گرفت ولی XF دقیقاً نشان داد که مدیر طراحی شرکت «یان کالوم» چطور میخواهد مسیر جدیدی را برای این برند ایجاد کند. XF هرچند عناصری از گذشتهٔ جگوار را در طراحی خود داشت ولی یک سدان کاملاً مدرن و با توانایی رقابت جدی با آلمانیها بود. در سال ۲۰۱۱ همزمان با فیسلیفت XF، یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل هم برای آن ارائه شد که فروش را به میزان محسوسی افزایش داد. یک سال بعد، هم نسخهٔ استیشن به بازار آمده و خانوادهٔ XF را تکمیل کرد.
جگوار XJ سال ۲۰۱۰
XF مقدمات معرفی نسل جدید سدان پرچمدار XJ را با طراحی کاملاً جدید و متفاوتی در سال ۲۰۱۰ فراهم کرد. این خودرو که بهعنوان یک لیموزین اسپرت معرفی شد، هرچند در صندلیهای عقب بهاندازهٔ برخی رقبا جادار نبود ولی این مشکل کوچک خریداران وفادار XJ و مشتریان جدید را منصرف نکرد. البته عدم ارائهٔ نسخهٔ هیبریدی به فروش این سدان لوکس بریتانیایی آسیب زد و نهایتاً XJ پس از کاهش فروش در سال ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد. قرار بود نسل جدید XJ در قالب مدلی تمام الکتریکی ساخته شود اما این پروژه در سال ۲۰۲۱ لغو شد.
جگوار XE سال ۲۰۱۵
X تایپ که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، نتوانست در سگمنت سدانهای کامپکت خودروهایی مثل بامو سری ۳ را به چالش بکشد در سال ۲۰۰۹ کنار گذاشته شد. در سال ۲۰۱۵ اما جگوار دوباره با XE به این کلاس بازگشت. این خودرو با پلتفرم آلومینیومی و ظاهری که شبیه نسل دوم XF بود، سدان جذابی به نظر میرسید. XE همچنین اولین جگواری بود که از موتورهای سری Ingenium استفاده کرد که هرچند کممصرف بودند ولی به دلیل قابلیت اطمینان پایین به تصویر XE لطمه زدند. عدم ساخت نسخههای استیشن، کوپه و کانورتیبل نیز باعث شد این ماشین نتواند برای رقبای آلمانی دردسر ایجاد کند. به همین دلیل، XE هیچگاه به هدف فروش سالانه ۱۰۰ هزار دستگاهی خود حتی نزدیک هم نشد.
جگوار F-Pace سال ۲۰۱۶
هرچند جگوار خیلی دیر به مهمانی شاسیبلندها وارد شد و تا سال ۲۰۱۶ اکثر رقبا به نسل سوم خود رسیده بودند ولی F-Pace مدل جدید عالی برای سبد محصولات جگوار بود. F-Pace با ظاهر زیبا، کابین چشمگیر و رانندگی خوب دقیقاً همان چیزی بود که از یک شاسیبلند جگوار انتظار میرفت. با عرضهٔ این خودرو در سال ۲۰۱۶، فروش سالانهٔ جگوار برای اولین بار از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کرد و نشان داد که شاسیبلندها چقدر مهم هستند.
جگوار I-Pace سال ۲۰۱۸
زمانی که شاسیبلند الکتریکی I-Pace در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد، آینده برای جگوار بسیار روشن به نظر میرسید. این خودرو در سال ۲۰۱۹ برندهٔ جایزهٔ خودروی سال اروپا شد و در بازار ابتدایی خودروهای الکتریکی فروش مناسبی را تجربه کرد. جگوار با I-Pace از بسیاری از رقبای خود جلوتر بود ولی رقبا سریعاً جلو افتادند و امروز I-Pace هم مثل دیگر محصولات جگوار به تاریخ پیوسته است.
پیرمرد قدیمی
۱۸ آذر ۱۴۰۳بااحترام به سایر نسخه های لیست
و سلیقه دوستان عزیز
مردونه ترین مدل:
XJ 1968
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Jaguar-4.jpg
با رنگ مشکی متالیک…
net
۱۸ آذر ۱۴۰۳زیباترین چراغ جلو و جلوپنجره تاریخ جگوار مدل اف تایپ 2022 هست . چراغ باریک جلو و جلوپنجره جگوار اف تایپ 2022 خیلی زیباست
دیا
۱۸ آذر ۱۴۰۳قبلا این مدل رو خیلی تو ایران میدیدم مخصوصا تهران وشیراز و سنندج. نمی دونم سرنوشتشون چی شد.
R/T
۱۸ آذر ۱۴۰۳شاید منظورت xjr باشه نه xj
پیرمرد قدیمی
۱۸ آذر ۱۴۰۳بله درسته، علاوه بر این مدل XJR هم من دیدم؛ تعدادی اوراق شدن تعدادی هم به حال خودشون در گاراژ ها رها شدن درکل کمیاب هستن و تمیز پلاک ملی هرکسی داره نمیفروشه.
سال گذشته یدونه XJ6-C مدل 1976 کوپه با رنگ قرمز تو دیوار تهران آگهی شده بود 2.700
froG-driVer
۱۸ آذر ۱۴۰۳Xj کلا خفنه،تاحالا جگوار از نزدیک دیدی؟
Xj2015 و xjl2013 رو من توی تبریز دیدم،لامصبا از رولزرویس بیشتر میدرخشن وسط خیابون.چراغای عقبشون واقعا خفنن…
محمد
۱۹ آذر ۱۴۰۳در همسایگی ما یه پیرمردی یه دونه از این مدل داره
رنگ سبز لجنی
در حد صفر
من چند بار بیشتر ندیدمش و همیشه زیر چادر و در حیاط خونه پارک هستش
داشبورد تمام چوب
گیربکس اتومات
صندلی چرمی
با دیدن این ماشین بیخیال هر چی ماشین میشید.
اصلا هیولایی هست واسه خودش
عظمت ماشین شما رو جذب خودش میکنه
به پیرمرده میگن مهدی جگواااارررر
Mr hoseini
۲۲ آذر ۱۴۰۳مهدی جگوار 😂 بنازم آقا 😂👌
𝐀𝐥𝐢
۱۸ آذر ۱۴۰۳از xjr خوشم میاد تو این لیست
Taha Ayoobi
۱۸ آذر ۱۴۰۳من XE رو دوست دارم.
محمدهادی
۱۹ آذر ۱۴۰۳فقط XJ220
محمدهادی
۱۹ آذر ۱۴۰۳پس چرا XJR15 افسانه یی نیست تو لیست؟؟
hosen
۱۸ آذر ۱۴۰۳E type و xjs چقد زیبا و باابهتن
JaMsHiD-B
۱۸ آذر ۱۴۰۳خیلی مشتاقم ببینم فورد موستانگ GTD چیکار کرده
موستانگ GTD یه ماشین مسابقاتی با مجوز حضور در خیابان
میلگاردن فیبر کربنی سیستم تعلیق پوشراد ترنس اکسل و خیلی چیز های دیگه باعث شده این ماشین با تمام ماشین آمریکایی های دیگه فرق داشته باشه حتی با کوروت جدید
انتظار من که بالاست با این برچسب قیمتی و مشخصات باید بترکونه
Nismo
۱۹ آذر ۱۴۰۳بهت قول میدم توی نوربرگ رکورد میزنه
Kiarash
۱۸ آذر ۱۴۰۳The art of performance
فقط انگلستان
۱۸ آذر ۱۴۰۳قهرمان شدن تیم مکلارن در فرمول یک رو به انگلیسی دوست های گرامی و دیگر عزیزان تبریک میگم خیلی خوشحال شدم
تعداد قهرمانی های مکلارن به ۹ رسید.
علی منصوری
۱۸ آذر ۱۴۰۳سابقه داشتن xj افسانه ای داشتم، برا پدرم بود، هنوزم زیباست، البته الان مدل f-pace تک و توک تو تهران و نمایشگاه میشه پیدا کرد ، لوکس و جنتلمن، بوی چوب و چرم ، موتور ۱۲ سیلندر….افسانه تکرار نشدنی
خودم
۱۹ آذر ۱۴۰۳XKII و تیپ S واقعا جالب و هیجان انگیزه
slsamg
۱۹ آذر ۱۴۰۳هیچ جگواری مثل xj6 دو باک برای من خاطره انگیز نیست. طراحی زیبا و گنگستری و چوب کاری داخل و صد البته موتور شکمویی که داره.
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۹ آذر ۱۴۰۳قابلیت اطمینان پایین جگوار رو به خاک سیاه نشوند