بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ
جگوار در طول دوران فعالیت خود، برخی از زیباترین و سریعترین خودروهای اسپرت تاریخ را ساخته است که هرکدام جذابیت ناب بریتانیایی را نشان میدهند. از SS 100 دههٔ 30 گرفته تا F تایپ کنونی، خودروهای اسپرت جگوار همیشه جذاب و چشمگیر بودهاند اما از بین همهٔ محصولات اسپرت تاریخ این گربهٔ بزرگ بریتانیایی، بهترینها کداماند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد. در این لیست، از سدانهای اسپرت گرفته تا سوپراسپرتها حضور دارند و بنابراین، همهٔ طرفداران جگوار گزینهٔ موردعلاقهٔ خود را خواهند دید.
جگوار مارک 1 و مارک 2
مارک 1 و مارک 2 خودروهای اسپرت خالصی نبودند اما این سدانهای جمعوجور در مسابقات به موفقیتی باورنکردنی دست یافتند. این سدانها با پیشرانههای شش سیلندر خطی 3.4 لیتری در مارک 1 و 3.8 لیتری در مارک 2، پرفورمنسی جدی را به نمایش میگذاشتند. نامهای بزرگی مثل «باب جین» و «سر استرلینگ ماس» پشت فرمان این دو جگوار موفقیتهای زیادی کسب کردند.
جگوار XK
XK در سال 1996 بهعنوان جانشین XJS به بازار آمد. این خودرو از پرفورمنسی برخوردار بود که با ظاهر جذاب و شیک آن هماهنگی داشت. XK ابتدا با یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 با 290 اسب بخار قدرت به بازار عرضه شد اما چند سال بعد جگوار نسخهٔ سوپرشارژ این موتور را هم با 370 اسب بخار قدرت ارائه کرد. در سال 2006 نسل دوم XK راهی بازار شد که تا سال 2014 تولید شد و در نسخهٔ XK RS از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ با 550 اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
SS جگوار 100
پیشینهٔ جگوار به شرکتی بنام SS کارز بازمیگردد که در سال 1936 مدل جگوار 100 را بهعنوان جایگزین SS 90 معرفی کرد. بسیاری این را اولین خودروی اسپرت واقعی جگوار میدانند. SS جگوار 100 ابتدا با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه شد که بعداً یک موتور بزرگتر 3.5 لیتری شش سیلندر جایگزین شد. این موتور با 125 اسب بخار قدرت، میتوانست سرعتی بیش از 160 کیلومتر بر ساعت را برای خودرو فراهم کند.
جگوار F تایپ
F تایپ آخرین خودروی اسپرت بنزینی جگوار است. این خودرو که بهعنوان جایگزین XK معرفی شد، با پیشرانههای مختلفی از 2 لیتری چهار سیلندر توربو تا 5 لیتری V8 سوپرشارژ به بازار عرضه شد. F تایپ در قویترین نسخه با 575 اسب بخار قدرت، ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. تولید F تایپ امسال به پایان میرسد درحالیکه هنوز هم یکی از زیباترین کوپههای اسپرت بازار محسوب میشود.
جگوار XJS
برای دو دهه، مشعل پرفورمنس جگوار در دستان XJS بود. این خودرو که در سال 1975 معرفی و جایگزین E تایپ افسانهای شد، ابتدا بهصورت کوپه ساخته میشد اما از سال 1983 نسخهٔ کانورتیبل آنهم ارائه شد. XJS که تا سال 1996 تولید میشد، در طول این سالها با پیشرانههای شش سیلندر خطی و دوازده سیلندر مختلفی عرضه شد که قویترین و بزرگترین آنها 6 لیتری V12 بود. در سال 1988 هم نسخهٔ پرفورمنسی با نام XJR-S ارائه شد که پرفورمنس و جذابیت ظاهر بیشتری داشت.
جگوار XK120
XK120 که در سال 1948 معرفی شد، اولین خودروی اسپرت جگوار بود که پس از جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد. این هنوز هم بهعنوان یکی از زیباترین خودروهای تاریخ شناخته میشود. XK120 با پیشرانهٔ 3.4 لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه شد که ابتدا 160 اسب بخار قدرت داشت اما این رقم تا سال 1954 به 210 اسب بخار رسید. در این سال، XK140 بهعنوان جایگزین XK120 با ارتقاءهایی مثل پیشرانهٔ پایهٔ قویتر به بازار آمد. در سال 1957 هم نوبت به آخرین مدل این سری با نام XK150 رسید که تفاوتهای زیادی با نسخههای قبلی داشت و حداکثر قدرت آن به 265 اسب بخار میرسید.
جگوار XJR-15
از سال 1990 تا 1992 تنها 53 دستگاه از این سوپراسپرت جگوار ساخته شد. XJR-15 که اساساً نسخهٔ جادهای خودروی مسابقهای لمانز بود، از یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 با 450 اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این ماشین با وزن تنها 1050 کیلوگرم، در کمتر از 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و به سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
جگوار XKSS
در سال 1956 جگوار تصمیم گرفت از مسابقات اتومبیلرانی کنارهگیری کند اما تعداد زیادی شاسی خودروی مسابقهای D تایپ روی دستش مانده بود. چه باید کرد؟ راهحل ساده، انجام اصلاحاتی روی این خودروها مثل اضافه کردن صندلی سرنشین و عرضهٔ آنها بهعنوان خودروهای جادهای با نام XKSS بود. از این خودرو تعداد اندکی ساخته شد و برخی نمونههای آن در آتشسوزی کارخانهٔ جگوار از بین رفتند. به همین دلیل، نمونههای باقیماندهٔ XKSS امروز ارزش دیوانهواری پیدا کردهاند.
جگوار XJ220
پیش از آنکه مکلارن F1 و بوگاتی ویرون متولد شود، جگوار XJ220 را باید اولین هایپرکار جهان دانست. این ماشین شبیه هیچ خودروی دیگری در جادهها نبود. هرچند پیشرانهٔ V12 نسخهٔ کانسپت XJ220 را در نسخهٔ تولیدی ندیدیم اما همان پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توربو با 550 اسب بخار قدرت هم آنقدر نیرو داشت که بتواند خود را به سرعتی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت برساند؛ اما صرفاً پرفورمنس باورنکردنی نیست که XJ220 را به چنین خودروی نمادینی تبدیل کرده است زیرا این سوپرکار جگوار ظاهر بسیار چشمگیری هم داشت تا جایی که هنوز هم پس از گذشت 30 سال شبیه خودرویی به نظر میرسد که تازه معرفی شده است.
جگوار E تایپ
بدون شک باید E تایپ را بهترین خودروی تاریخ جگوار دانست. هرچند خیلیها XK120 را یکی از زیباترین خودروهای تاریخ میدانند اما E تایپ زیباترین خودرویی است که جگوار تاکنون ساخته است. البته جذابیت E تایپ فقط در ظاهر زیبای آن خلاصه نمیشود و این کوپهٔ بریتانیایی پرفورمنس قابلتوجهی هم دارد. این ماشین ابتدا با یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر خطی عرضه شد که بعداً حجم آن به 4.2 لیتر افزایش یافت و نهایتاً با یک موتور 5.3 لیتری V12 جایگزین شد. هرچند تمام انواع E تایپ خودروهای فوقالعادهای هستند اما خواستنیترین آنها سری 1 است.