بررسی دلایل کاهش فروش چشمگیر جگوار طی سال‌های اخیر

دوشنبه 22 اسفند 1401 - 06:30
مطالعه 5 دقیقه
Jaguar-3
فروش جگوار در سال 2022 با 28 درصد کاهش به 61 هزار دستگاه رسیده که یک‌سوم فروش سال 2018 است. قصد داریم دلایل این کاهش فروش را بررسی کنیم.
تبلیغات

جگوار، برند افسانه‌ای بریتانیایی، این روزها دوران خوبی را سپری نمی‌کند و فروش آن در سال 2022 نسبت به رکورد فروشی که در سال 2018 ثبت کرد 66 درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمارها، این شرکت از ژانویه تا دسامبر سال گذشته 61,661 دستگاه خودرو فروخته که 28.5 درصد کمتر از فروش سال 2021 و 40 درصد کمتر از فروش سال 2020 بوده است که دوران اوج شیوع بیماری کرونا بود. خبر بدتر اینکه فروش سال 2022 جگوار تنها معادل یک‌سوم فروش 180,833 دستگاهی سال 2018 آن بوده است.

درواقع، فروش جگوار در سال 2022 به کمترین میزان از سال 2012 رسیده است. در آن سال جگوار سبد محصولات کوچک و غیررقابتی داشت و کمتر از 54 هزار دستگاه فروخته بود؛ اما چگونه ممکن است برندی که دو کراس‌اوور نسبتاً مدرن، دو سدان جذاب و یک کراس‌اوور تمام الکتریکی تولید می‌کند به چنین شرایط سختی بیفتد؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم اما پیش از آن باید بگوییم که جگوار در بهار امسال طرح بازراه‌اندازی خود را با سه کراس‌اوور الکتریکی جدید ارائه خواهد کرد که برای پوشش بخش‌های لوکس‌تر بازار طراحی شده‌اند.

کپی لینک

دلایل

کپی لینک

جایگاه بازار

موقعیت جگوار در بازار خودروهای لوکس و پریمیوم دشوار است. اگر به گذشته رجوع کنیم، نام جگوار همواره مترادف با سدان‌های بزرگ و کوپه‌های لوکس چشمگیر بوده است که جایگاهی بالاتر از مدل‌های لوکس آلمانی داشتند اما زمانی که جگوار در سال 1999 توسط فورد خریداری شد اوضاع تغییر کرد. در آن دوران، جگوار به لطف سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها، سبد محصولات خود را گسترش داد و سدان‌های S تایپ و X تایپ را به ترتیب در سگمنت‌های E و D معرفی کرد که دومی بر اساس پلت‌فرم فورد ساخته شده بود. سال‌هایی که این برند بریتانیایی تحت تملک فورد بود (از 1999 تا 2008) درک خریداران را تغییر داد. حالا جگوار دیگر آن برند لوکسی نبود که فقط محصولات سطح بالا تولید می‌کرد.

سپس دوران تاتا موتور فرارسید که با عرضهٔ کراس‌اوورها، منابع بیشتری را به جگوار تزریق کرد. بااین‌حال، جگوار حالا خود را در میدان نبرد با برندهای بسیار قدرتمندی مثل مرسدس بنز و ب‌ام‌و می‌دید که قبلاً رقیب آن نبودند. جگوار می‌تواند مثل مازراتی یا پورشه باشد. این یعنی برند بریتانیایی‌ها طبق تاریخچهٔ خود باید بین برندهای لوکس معمولی و برندهای فوق لوکسی مثل رولزرویس یا آستون‌مارتین قرار گیرد درحالی‌که موقعیت کنونی جگوار آن را در بخشی بسیار رقابتی و سخت قرار داده است.

کپی لینک

لندروور

هرچند لندروور هم کاهش فروش شدیدی را تجربه کرده است (افت 20 درصدی بین سال‌های 2021 و 2022) اما ازآنجایی‌که یک برند شاسی‌بلند واقعی است، مزیت بزرگی نسبت به جگوار دارد. لندروور از زمان تأسیس در سال 1948 تاکنون غیر از شاسی‌بلند خودروی دیگری تولید نکرده است و درنتیجه، خریدارانی که در گروه جگوار-لندروور خواهان شاسی‌بلند هستند بیشتر سراغ لندروور می‌روند تا جگوار. لندروور بیش از آنکه به جگوار کمک کند، به لطف عرضه طیف گسترده‌ای از شاسی‌بلندها، خریداران این برند را به سمت خود می‌کشد. به‌عنوان‌مثال، چرا باید کسی جگوار F-Pace را بجای رنجروور ولار انتخاب کند؟

کپی لینک

فقدان مدل‌های جدید

آخرین باری که جگوار خودروی تولیدی کاملاً جدیدی معرفی کرد پنج سال پیش در مارس 2018 بود که I-Pace به بازار آمد. این زمان بسیار زیادی است خصوصاً در بخش لوکس که عادت کرده‌ایم هر شش ماه یک بار مدل‌های جدیدی از اشتوتگارت و مونیخ ببینیم. جگوار باید روند افزایش فروش خود که از سال 2014 شروع شد و در سال 2018 به اوج رسید را نه با نسخه‌های ویژه یا به‌روزرسانی جزئی مدل‌های قبلی بلکه با معرفی محصولات جذاب‌تر مطابق با خواست خریداران حفظ می‌کرد.

کپی لینک

هدف جدید برای سال 2025

کاهش فروش جگوار طی سال‌های اخیر تا حدی به خاطر برنامه‌های بازراه‌اندازی این برند است که در شرف شروع بوده و تا چند هفتهٔ دیگر جزئیات آن اعلام می‌شود. این استراتژی احیای جگوار که توسط مدیرعامل قبلی شرکت طراحی شده بود و مدیرعامل موقت کنونی هم آن را تأیید کرده، قرار است با کنار گذاشتن مدل‌های کنونی به‌جز I-Pace و ارائهٔ دو یا سه کراس‌اوور برقی جدید بر اساس پلت‌فرم پانتر، جگوار را از سال 2025 به برندی تمام الکتریکی تبدیل کند. همهٔ این‌ها با هدف به چالش کشیدن یک برند بریتانیایی دیگر یعنی بنتلی در حال انجام است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.