رونمایی از جاگوار I-Pace مفهومی
نمایشگاه لسآنجلس امسال میزبان نخستین فرزند تمام برقی جاگوار است: I-Pace مفهومی، که نشانه بارز حرکت این خودروساز به سمت استفاده از قوای فنی الکتریکی به حساب میآید.
یان کالوم (Ian Callum) مدیر طراحی گربه سلطنتی درباره آن میگوید: همچنان بر این باوریم که "جاگوار" بودن تکتک محصولاتمان باید کاملاً مشهود باشد، درنتیجه چهره خانوادگی خودروهایمان را در این مدل مفهومی نیز حفظ کردیم تا همگان بهراحتی بشناسندش. مدیر پروژه، ایان هوبان (Ian Hoban) نیز اینگونه توصیفش میکند: این، سرآغاز یک مسیر تازه است. منطق حکم میکند که با طمأنینه قدم برداریم و با آرامش و دقت به سمت توسعه بیشتر حرکت کنیم.
نمای بیرونی را میتوان شالودهای از مدلهای کنونی کمپانی، بهخصوص F-Pace و F-Type دانست. عدم استفاده از بلوک درونسوز امکان بهرهگیری از سبک طراحی روبهجلو (نقطه مقابل خودروهای غیر برقی که مجبور به اختصاص محفظهای برای پیشرانه خود هستند) موسوم به Cab Forward را برای طراحان فراهم کرده و آنچه که بهعنوان نتیجه نهایی میبینیم، علیرغم زبان طراحی مشابه، کمی متفاوت مینماید. طول هردو اُورهَنگ (Overhang) کوتاه بوده و دماغه شیب رو به پایین دارد. شیشه پرشیب عقب، چراغهای بزرگ و خطوط برجسته ظاهر خودرو را اغراق آلود نشان میدهند. نکته جالب، رینگهای غولپیکر 23 اینچی است که در لاستیکهای 35/265 پوشیده شدهاند.
اتاق بسیار فراخ و جادار است. کنسول جلو و فرمان طرح بهروزتری دارند. سقف پانوراما حس نشستن در هوای آزاد را در سرنشین ایجاد میکند. فضای پا با سایر اعضای این کلاس برابر بوده و محفظه بار بزرگی پشت صندلیها تعبیه شده است. اینطور که به نظر میرسد، جوانترین گربه وحشی گزینهای بسیار کارآمد و کاربردی خواهد بود.
همانطور که اشاره کردم، در I-Pace خبری از پیشرانه بنزینی یا گازوئیلی نیست و قوای محرکه از طریق باتریها تأمین میشود. موتورهای برقی تعبیهشده در محور جلو و عقب (هر محور یک عدد) با تکیه بر باتری لیتیوم-یون 90 کیلووات ساعتی که داخل کمپانی توسعه یافته، مجموعاً 400 اسب بخار انرژی و 700 نیوتونمتر گشتاور تولید کرده و بهصورت دائمی تحویل هر چهار چرخ میدهند. گفته میشود بیشینه مسافت قابل پیمایش با این مجموعه 500 کیلومتر (310 مایل) خواهد بود. بد نیست یادآوری کنم که تسلا با مدل 3 و شورولت با بولت دقیقاً همین هدف را دنبال مینمایند.
از نقاط قوت این کراساوور جوان میتوان ضریب درگ 0.29، خنککننده و گرمکننده مخصوص سلولهای باتری و تقسیم وزن 50-50 را نام برد. همچنین طبق ادعای جاگوار، سواری، هندلینگ و راحتی آن به لطف مرکز ثقل پایین (باتری ارتفاع کمی از سطح زمین دارد)، مهندسی آلومینیومی D7a مورداستفاده در F-Pace و تعلیق چند اتصالی عقب و بازوهای جناغی دوبل در جلو، مثالزدنی خواهد بود. از جانب دیگر، وزن خشک 2100 کیلوگرمی که بخش اعظم آن ناشی از سنگینی موتورهای برقی (هرکدام 90 کیلوگرم) و دیگر اجزای بخش فنی است، یک عیب بزرگ به حساب میآید.
این خودروساز برنامه دارد مدل تولیدی I-Pace را اواخر سال آینده در یکی از نمایشگاهها در معرض دید عموم قرار داده و اوایل سال 2018 وارد بازارهای فروش (ازجمله تمام پنجاه ایالت کشور آمریکا) کند.
منبع: evo - automobilemag - carscoops