معرفی کامل کُماندر جدید، اولین جیپ توسعه‌یافته در برزیل

شنبه 6 شهریور 1400 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Jeep_Commander_Overland_TD4x4_0015
چند هفته پس از انتشار اولین تصاویر و ویدئوها از جیپ کُماندر جدید، این کراس‌اوور سه ردیفه رسماً و به‌طور کامل معرفی شده است. کماندر جدید که در...
تبلیغات

چند هفته پس از انتشار اولین تصاویر و ویدئوها از جیپ کُماندر جدید، این کراس‌اوور سه ردیفه رسماً و به‌طور کامل معرفی شده است. کماندر جدید که در برزیل توسعه یافته و تولید می‌شود، بر اساس همان پلت‌فرم کامپس ساخته شده اما از بدنه‌ای کشیده‌تر و کاملاً بازطراحی شده با فضا برای 7 نفر برخوردار است. این خودرو فقط برای عرضه در آمریکای جنوبی طراحی شده و انتظار نمی‌رود در ایالات‌متحده یا اروپا عرضه شود.

طراحی بیرونی کماندر هم‌راستا با جدیدترین محصولات جیپ یعنی گرند چروکی L و واگنییر است. این خودرو هرچند در برخی عناصر مثل دهانهٔ ذوزنقه‌ای شکل گلگیرها، روکش‌های پلاستیکی بدنه و خطوط شخصیت با کامپس اشتراک دارد اما از هویت طراحی خاص خود بهره می‌برد. در جلوی خودرو، همان جلوپنجرهٔ هفت‌قسمتی مشهور جیپ به چشم می‌خورد که با تزئینات کرومی به چراغ‌های باریک تمام LED متصل شده است. در سپر خودرو نیز ورودی‌های هوای بزرگی به چشم می‌خورد.

خط افقی پنجره‌ها و طرح دورنگ سفارشی و همین‌طور چراغ‌های باریک عقب کماندر شبیه به گرند چروکی L هستند با این تفاوت که چراغ‌ها در مکانی بالاتر نصب و با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. با نگاهی به پروفیل جانبی خودرو می‌توان دید که فاصلهٔ محوری و اوورهنگ عقب نسبت به کامپس افزایش پیدا کرده است. کماندر 4,769 میلی‌متر طول، 1,859 میلی‌متر عرض و 1,682 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن 2,794 میلی‌متر است که این یعنی 158 میلی‌متر کشیده‌تر، 41 میلی‌متر عریض‌تر و 42 میلی‌متر بلندتر از کامپس بوده و 158 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.

طراحی کابین کماندر اما کاملاً با کامپس یکسان است و صرفاً با تریم‌ها و تودوزی‌های متفاوت، نمای لوکس‌تری پیدا کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت داخلی این خودرو با کامپس اما برخورداری از دو صندلی اضافی در ردیف سوم است. صندلی‌های ردیف دوم نیز می‌توانند تا 140 میلی‌متر به جلو یا عقب حرکت کنند که از این طریق می‌توان فضای پای صندلی‌های ردیف سوم را کم یا زیاد کرد. حجم صندوق بار خودرو در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی 233 لیتر است که این رقم با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به 660 لیتر و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به 1760 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

کماندر در دو تیپ مختلف بنام‌های لیمیتد و اوورلند به بازار عرضه می‌شود که لیمیتد با رینگ‌های 18 اینچی و تودوزی چرمی و جیز مشکی‌رنگ ارائه می‌شود درحالی‌که اوورلند از رینگ‌های بزرگ‌تر 19 اینچی، روکش‌های پلاستیکی همرنگ بدنه و تودوزی چرمی قهوه‌ای‌رنگ برخوردار است. هردو تیپ به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 10.1 اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند اما اوورلند از سیستم صوتی پریمیوم هارمن کاردون 450 واتی با 9 بلندگو و یک ساب‌ووفر، سانروف پانورامیک، درب صندوق اتوماتیک و سوکت برق 12 ولت در کاپوت هم بهره می‌برد.

کماندر در بخش ایمنی به هفت ایربگ و مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است درحالی‌که امکان سفارش 18 لوازم جانبی مختلف موپار مثل صندلی مخصوص سگ و باربند هم برای آن وجود خواهد داشت. هرچند پلت‌فرم کماندر با کامپس مشترک است اما برای این خودرو در جلو و عقب سیستم تعلیق جدیدی در نظر گرفته شده که متناسب با اندازهٔ بزرگ‌تر و وزن بیشتر آن است.

برای تأمین نیروی کماندر دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته شده است. موتور اول یک نمونهٔ 1.3 لیتری توربوشارژ دوگانه‌سوز (بنزین و اتانول) است که 185 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌فرستد. هرچند این نسخه از سامانهٔ چهارچرخ محرک بی‌بهره است اما برای ارائهٔ چسبندگی بیشتر در آفرودهای سبک، به حالتی بنام کنترل کشش پلاس مجهز شده است.

موتور بعدی اما که 2 لیتری توربودیزل با 170 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور است، با گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به همراه سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل، سه حالت رانندگی اتوماتیک، شن‌وماسه و برفی و کنترل پایین آمدن از شیب‌ها ارائه می‌شود. در این نسخه همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم به صفحهٔ آفرود مجهز است که شیب عمودی و جانبی، حالت رانندگی انتخاب‌شده و وضعیت قفل دیفرانسیل را به نمایش درمی‌آورد. آفرودی‌ترین نسخهٔ کماندر 212 میلی‌متر از زمین فاصله داشته و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب 26 درجه و 24 درجه است.

جیپ کماندر در شهرستان گویانای برزیل تولید می‌شود و تحویل آن به خریداران در این کشور از اکتبر آغاز خواهد شد. قیمت این کراس‌اوور آمریکایی در برزیل از 200 هزار رئال معادل 38 هزار دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه (اوورلند توربودیزل 4x4) به 280 هزار رئال معادل 53 هزار دلار می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.