پس از دو روز وقفه در روند برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال که به علت تاسوعا و عاشورای حسینی رخ داد، امروز این رقابتها را با قسمت دوم دور پنجم از سر میگیریم. قسمتی که به گروه کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شلوغ، دو خودروی تقریباً یکسان و مشابه یعنی رنو داستر و نیسان ترانو به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع 1668 رأی به ثبت رسیده است. این تعداد آراء، ترانو موفق به کسب 1152 رأی شده و بدین ترتیب با کسب 69 درصد از کل آراء پیروز این دوئل خانوادگی شد درحالیکه از طرف دیگر داستر تنها 516 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه کراساوورهای سابکامپکت نیز بازهم دو خودرویی به رقابت پرداختهاند که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. این دو ماشین جیپ رنگید و فیات 500X هستند.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
؟ | ؟ | ||
پژو 2008 | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
؟ | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ | ||
500 یکی از محصولات نمادین و محبوب فیات بود که بین سالهای 1957 تا 1975 تولید میشد. سپس در اوایل قرن بیست و یکم سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این خودرو گرفت و بدین ترتیب سرانجام در سال 2007 نسل کاملاً جدید 500 با طراحی رترو معرفی شد. این خودرو موفقیت درخور توجهی برای فیات به همراه داشت و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت 500 را به یک خانواده تبدیل کرده و محصولات دیگری را هم تحت این نام تولید کند. اولین محصول این برنامه، مینیون کوچکی بنام 500L بود که در سال 2012 معرفی شد. سپس دو سال بعد، 500 به بخش کراساوورها هم وارد شده و در نمایشگاه پاریس 2014 کراساوور سابکامپکتی بنام 500X از سوی فیات معرفی شد. این خودرو نیز مانند دیگر اعضای خانوادهٔ 500 استایلی رترو دارد که از مشخصههای اصلی آن میتوان به ظاهری تخممرغی با چراغهای گرد جلو اشاره کرد. با توجه به اینکه این کراساوور سابکامپکت در دوران شرکت فیات و کرایسلر توسعه پیدا کرده، پلتفرم مشترکی با جیپ رنگید دارد. همچنین در مدلهای فیات 500L و پیکاپ تورو نیز از همین پلتفرم استفاده شده است. 500X تنها کراساوور فیات محسوب میشود و با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی فیات به بازار عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. برای این رقابت ما بزرگترین موتور بنزینی 500X را انتخاب کردهایم. این یک واحد 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 180 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز تنها یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به هر چهارچرخ میرساند.
جیپ در گذشته چندین بار از نام رنگید برای محصولات تولیدی و کانسپت خود استفاده کرده بود اما در نمایشگاه ژنو 2014 این شرکت آمریکایی برای اولین بار کراساوور سابکامپکتی را با این نام معرفی نمود. همانطور که اشاره شد، رنگید بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با فیات 500X ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. البته این اشتراکات در استایل بیرونی نمود ندارد چراکه رنگید برخلاف 500X ظاهر جعبهای شکلی دارد که به دیگر محصولات جیپ شبیه است. این کراساوور آمریکایی هماکنون کوچکترین ساختهٔ جیپ محسوب میشود و تاکنون نزدیک به نیم میلیون دستگاه فروش داشته است. برای رنگید هم همان پیشرانههای 500X ارائه میگردد که همگی ساخت فیات هستند. به همین دلیل برای این رقابت همان پیشرانهای که برای رقیب ایتالیایی انتخاب شده بود را برای رنگید هم برگزیدهایم یعنی موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی. انتقال نیروی این موتور در رنگید نیز مانند 500X توسط همان گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ بنابراین این دو کراساوور از لحاظ فنی کاملاً با یکدیگر یکسان هستند. جیپ رنگید در ایتالیا در کنار فیات 500X و در برزیل در کنار فیات تورو تولید میشود. علاوه بر این، گوانگژو چین نیز سومین محل تولید این کراساوور سابکامپکت آمریکایی است. بنابراین رنگید نخستین محصول جیپ محسوب میشود که صرفاً در خارج از ایالاتمتحده به تولید میرسد. تیپهای پایینی رنگید بهصورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند اما برای تیپهای میانی و بالایی آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.
مشخصات فنی
فیات 500X | جیپ رنگید | |
پیشرانه | 2.4 لیتری 4 سیلندر | 2.4 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 180 اسب بخار | 180 اسب بخار |
گشتاور | 237 نیوتن متر | 237 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 8.7 ثانیه | 9.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.8 ثانیه | 17 ثانیه |
حداکثر سرعت | 193 کیلومتر/ساعت | 183 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.2 لیتر (ترکیبی) | 9.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1524 کیلوگرم | 1540 کیلوگرم |
طول | 4.24 متر | 4.23 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.57 متر | 2.57 متر |
حجم صندوق بار | 340 لیتر | 540 لیتر |
قیمت پایه | 20,990 دلار | 19,090 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9842649]