تست شتاب و سرعت جیپ گلادیاتور جدید
پیکاپ و سرعت مثل دو واژهی آب و روغن هستند یعنی باهم یکجا جمع نمیشوند. پیکاپ ها برای ارائهی حداکثر قدرت برای یدک کشی، حمل وسایل و... مهندسی میشوند و به ندرت میتوان آنها را مناسب سرعتهای بالا دانست؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که وقتی جیپ گلادیاتور 2020 را در حال تست شتاب و سرعت ببینیم انتظار خیلی بالایی نداشته باشیم.
در ویدئویی که تماشا خواهید کرد مالک خودرو به دنبال رساندن این خودرو به حداکثر سرعت گلادیاتور در صحرای یوتاست. این پیکاپ به خوبی از زمین کنده شده و عملکرد آن در رانندگی روزمره کاملاً رضایتبخش است؛ اما زمانی که سرعت به بالای 112 کیلومتر در ساعت میرسد شتاب گیری آن کند میشود. پس از سرعت 128 کیلومتر در ساعت، شتاب گیری کاملاً کند شده و نهایتاً به 156 کیلومتر در ساعت میرسد. زمانی که بدانیم حداکثر سرعت داج چارجر SRT هلکت برابر با 328 کیلومتر در ساعت است و آن را با سقف سرعت گلادیاتور مقایسه کنیم کاملاً شوکه خواهیم شد. البته واضح است که این دو خودرو کاملاً متفاوت هستند.
گلادیاتور حاضر در این تست از پیشرانهی 3.6 لیتری با قدرت 285 اسب بخاری و گشتاور 352 نیوتون متری استفاده میکند. بخش اعظم گشتاور این پیشرانه در دورهای پایین حاصل میشود اما خب در دورهای بالا پرفورمنس زیادی وجود ندارد که توجیهپذیر است. پیکاپ ها باید قدرت زیادی را در دورهای پایین داشته باشند تا بتوانند وسایل سنگین را حمل کنند و در آفرود نیز تواناییهای خود را اثبات نمایند. یک پیکاپ مخصوصاً از نوع گلادیاتورش میانهی خوبی با سرعتبالا ندارد.
معمولاً اکثر پیکاپ های استاندارد حداکثر سرعتی در حدود 160 کیلومتر در ساعت دارند اما خب این به معنی عدم تولید مدلهای پرسرعت نیست. به تازگی هنسی نسخهی ارتقا یافتهی این خودرو با نام ماکسیموس 1000 را معرفی کرده که خروجی 1000 اسب بخاری دارد. شاید گلادیاتور استاندارد حداکثر سرعت بالایی نداشته باشد اما تیونرها به دنبال بهبود آن هستند.