تعطیلی دوهفتهای کارخانهٔ FCA به خاطر کاهش تقاضا برای جیپ چروکی
به گزارش اتوموتیو نیوز، فیات-کرایسلر کارخانهٔ بِلویدر (Belvidere) خود را به مدت دو هفته تعطیل میکند. این کارخانه که در نزدیکی ایلینویز واقع است، به تولید جیپ چروکی میپردازد که در سال 2019 کاهش فروش چشمگیری داشته است. بر اساس این گزارش، خط تولید کارخانهٔ بلویدر از 13 ژانویه بهطور موقت تعطیل میشود و از 27 ژانویه فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.
فروش جیپ چروکی در سال 2018 به 239,437 دستگاه رسید که بیشترین میزان فروش در تاریخ این خودرو محسوب میشد اما این عدد در سال 2019 با 20 درصد کاهش به 191,397 دستگاه رسیده است. البته این فروش هنوز هم بهتر از فروش 169,882 دستگاهی سال 2017 است. فروش چروکی در دسامبر 2019 نیز نسبت به دسامبر 2018 کاهشی 30 درصدی داشته اما حتی با وجود این کاهش فروش قابلتوجه، سال گذشته هنوز هم نوزدهمین خودروی پرفروش بازار ایالاتمتحده بوده و بین نیسان سنترا و آلتیما قرار گرفته است.
اما علاوه بر تعطیلی کارخانهٔ بلویدر، مدتزمان تعطیلی کارخانهٔ فیات-کرایسلر در انتاریو کانادا نیز یک هفته بیشتر شده است. در ابتدا قرار بود این کارخانه در 20 ژانویه موقتاً تعطیل شود اما حالا اعلام شده این تعطیلی در 13 ژانویه آغاز میشود. این کارخانه به تولید مینیونهای دوج کاروان، کرایسلر تاوناند کانتری و کرایسلر پاسیفیکا میپردازد که مثل چروکی، فروش این سه مینیون هم کاهش پیدا کرده است. در سال 2019 فروش هردو مینیون کرایسلر کاهشی 17 درصدی را تجربه کرده و کاروان هم با کاهش 17 درصدی مواجه شده است.
اما حتی با وجود این کاهش 19 درصدی، دوج کاروان هنوز هم با اختلاف زیادی پرفروشترین مینیون بازار ایالاتمتحده است. این خودرو در سال 2019 فروشی برابر با 122,648 دستگاه داشته درحالیکه هوندا اودیسه با فروش 99,113 دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. فیات-کرایسلر انتظار دارد روند نزولی فروش محصولاتش ادامه داشته باشد اما این منجر به حذف چروکی یا سه مینیون مذکور نخواهد شد زیرا شایعاتی به بهروزرسانی پاسیفیکا برای مدل 2021 اشاره داشتهاند که میتواند سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم برای آن به همراه داشته باشد درحالیکه نمونههای آزمایشی چروکی مدل 2021 نیز با پوششهای استتاری در حال آزمایش دیده شدهاند.