جنگ در خارج از جاده، مقایسهٔ فورد برانکو با رانگلر و دیفندر

پنج‌شنبه 26 تیر 1399 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
2021-ford-bronco-vs-the-com
فورد پس از سال‌ها انتظار سرانجام رسماً برانکوی جدید مدل 2021 را معرفی کرده و این اس‌یووی احیاشده بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. هرچند اولین رقیبی که...
تبلیغات

فورد پس از سال‌ها انتظار سرانجام رسماً برانکوی جدید مدل 2021 را معرفی کرده و این اس‌یووی احیاشده بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. هرچند اولین رقیبی که برای برانکو به ذهن می‌رسد جیپ رانگلر است اما فورد باید به خاطر یک اس‌یووی دیگر هم نگران باشد. منظور لندروور دیفندر است که آن‌هم به‌تازگی بازطراحی کامل و خانه‌تکانی بزرگی را تجربه کرده است. دیفندر که در حال حاضر در نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده قابل خریداری است، فرمول یک اس‌یووی آفرود را کمی سطح بالاتر ارائه می‌کند.

آخرین باری که این سه اس‌یووی به‌طور هم‌زمان در ایالات‌متحده قابل خریداری بودند، سال 1996 بود یعنی سالی که فورد رسماً برانکو را از بازار خارج کرد. تنها یک سال بعد دیفندر هم بازار ایالات‌متحده را ترک کرد تا رانگلر به پادشاه یکه‌تاز اس‌یووی‌های آفرودی تبدیل شود. حال در سال 2020، برانکو، رانگلر و دیفندر بار دیگر به نبرد با یکدیگر برخاسته‌اند و این دومین بار در تاریخ است که آمریکایی‌ها امکان انتخاب از بین سه اس‌یووی آفرودی را دارند.

برانکو با 28,500 دلار و رانگلر با 28,295 دلار قیمت مشابهی دارند اما دیفندر با قیمت پایهٔ 49,900 دلار، آفرود را در سطح بالاتری ارائه می‌کند. این در حالی است که با چنین قیمتی می‌توان بالاترین نسخه‌های دو رقیب دیگر مثل رانگلر آن‌لیمیتد روبیکان (46,950 دلار) یا برانکو وایلدترک (48,875 دلار) را خریداری کرد؛ بنابراین حداقل روی کاغذ کدام‌یک از این آفرودرهای نمادین بهتر هستند؟

ابعاد بیرونی و قابلیت‌های آفرود

اندازهٔ بیرونی عنصر مهمی در توانایی‌های خارج از جاده محسوب می‌شود و هرچه خودروها کوتاه‌تر و کم‌عرض‌تر باشند، مانورپذیری و زاویه‌های آفرود بهتری خواهند داشت. در اینجا اما فورد، جیپ و لندروور دو نسخهٔ دودر و چهاردر را برای اس‌یووی‌های خود ارائه می‌کنند.

برانکو دودر

رانگلر

دیفندر 90

طول

4,412 میلی‌متر

4,237 میلی‌متر

4,582 میلی‌متر

عرض

1,928 میلی‌متر

1,875 میلی‌متر

1,996 میلی‌متر

ارتفاع

1,910 میلی‌متر

1,868 میلی‌متر

1,969 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,550 میلی‌متر

2,460 میلی‌متر

2,588 میلی‌متر

فاصله از زمین

295 میلی‌متر

274 میلی‌متر

292 میلی‌متر

زاویهٔ حمله

43.2 درجه

44.0 درجه

38.0 درجه

زاویهٔ شکست

29.0 درجه

27.8 درجه

31.0 درجه

زاویهٔ فرار

37.2 درجه

37.0 درجه

40.0 درجه

حرکت در آب

851 میلی‌متر

762 میلی‌متر

899 میلی‌متر

وزن خالص

؟

1778 کیلوگرم

2191 کیلوگرم

 

برانکو چهاردر

رانگلر آن‌لیمیتد

دیفندر 110

طول

4,811 میلی‌متر

4,785 میلی‌متر

5,019 میلی‌متر

عرض

1,928 میلی‌متر

1,875 میلی‌متر

1,996 میلی‌متر

ارتفاع

1,913 میلی‌متر

1,868 میلی‌متر

1,966 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,949 میلی‌متر

3,008 میلی‌متر

3,023 میلی‌متر

فاصله از زمین

292 میلی‌متر

274 میلی‌متر

292 میلی‌متر

زاویهٔ حمله

43.2 درجه

43.9 درجه

38.0 درجه

زاویهٔ شکست

26.3 درجه

22.6 درجه

28.0 درجه

زاویهٔ فرار

37.0 درجه

37.0 درجه

40.0 درجه

حرکت در آب

851 میلی‌متر

762 میلی‌متر

899 میلی‌متر

وزن خالص

؟

1890 کیلوگرم

2343 کیلوگرم

 

با مقایسهٔ این اعداد می‌بینیم که هرکدام از این آفرودرها از دیگری فاصله دارند. برانکو در هردو نسخهٔ دودر و چهاردر از جیپ کشیده‌تر و عریض‌تر است هرچند که نسخهٔ چهاردر آن فاصلهٔ محوری کوتاه‌تری نسبت به رانگلر آن‌لیمیتد دارد. دیفندر 90 و 110 هم تقریباً در همهٔ قسمت‌ها از فورد و جیپ بزرگ‌تر است. بیشترین فاصله از سطح زمین را برانکو دارد اما در زوایای حمله، شکست و فرار تقریباً حد میانهٔ گروه است. برندهٔ این قسمت اما ممکن است دیفندر با اعداد شگفت‌انگیزی برای زاویهٔ شکست و فرار باشد درحالی‌که تعلیق بادی قابل تنظیم سفارشی و محافظت عالی از قطعات زیر خودرو نیز به امتیاز آن اضافه می‌کند. همچنین احتمال کشیده شدن شکم دیفندر 110 و برانکو چهاردر به سطح مسیر در هنگام آفرود کمتر از رانگلر آن‌لیمیتد خواهد بود.

قوای محرکه

فورد برانکو، جیپ رانگلر و لندروور دیفندر همگی با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر به بازار عرضه می‌شوند. برانکو و دیفندر صرفاً با موتورهای توربو ارائه می‌شوند درحالی‌که رانگلر همچنان به موتور تنفس طبیعی وفادار مانده و البته تکنولوژی هیبریدی خفیف را هم ارائه می‌کند. رانگلر همچنین تنها خودروی این جمع است که در لیست موتورهای آن گزینهٔ دیزلی هم وجود دارد.

 

پیشرانه‌های چهار سیلندر

برانکو

رانگلر

دیفندر

پیشرانه

2.3 لیتری I4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

270 اسب بخار

270 اسب بخار

300 اسب بخار

گشتاور

420 نیوتن متر

400 نیوتن متر

400 نیوتن متر

مصرف سوخت

؟

10.7 لیتر ترکیبی

12.7 لیتر ترکیبی

ظرفیت بکسل

1600 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

3700 کیلوگرم

 

پیشرانه‌های شش سیلندر

برانکو

رانگلر

دیفندر

پیشرانه

2.7 لیتری V6 توئین توربو

3.6 لیتری V6

3.0 لیتری V6 توربو

قدرت

310 اسب بخار

285 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

542 نیوتن متر

353 نیوتن متر

550 نیوتن متر

مصرف سوخت

؟

12.0 لیتر ترکیبی

12.4 لیتر ترکیبی

ظرفیت بکسل

1600 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

3700 کیلوگرم

پیشرانه‌های پایه و استاندارد برانکو و دیفندر هردو چهار سیلندر توربو هستند و پیشرانه‌های V6 برای آن‌ها قابل سفارش خواهد بود اما در رانگلر برعکس است به‌گونه‌ای که موتور استاندارد آن 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی بوده و موتور 2 لیتری توربو برای آن قابل سفارش است. دراین‌بین، بیشترین قدرت را موتور 3 لیتری V6 توربوشارژ دیفندر دارد که با تکنولوژی هیبریدی خفیف ارائه می‌شود. البته همان‌طور که اشاره شد، برای رانگلر موتور دیزلی هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود که در جدول بالا ذکر نشده است. این موتور از نوع 3 لیتری توربودیزل است که با 600 نیوتن متر بیشترین گشتاور و با 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر بهترین مصرف سوخت را در بین رقبا دارد. در موتورهای استاندارد سه خودرو اما برانکو بیشترین گشتاور را ارائه می‌کند ولی این موتور از تأخیر توربوی محسوسی رنج می‌برد؛ بنابراین در بخش موتورهای استاندارد، سادگی، قدرت معقول و مصرف سوخت مناسب پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی رانگلر وسوسه کننده به نظر می‌رسد.

تکنولوژی‌های آفرود

در این بخش هم برانکو و هم دیفندر به‌راحتی رانگلر را مغلوب می‌کنند. هرچند جیپ از دیفرانسیل‌های قفل شونده در جلو و عقب و قطع کن الکترونیکی آنتی رول بار جلو برای به حداکثر رساندن کشش برخوردار است اما برانکو همین ویژگی‌ها را به همراه سیستم FordPass پرفورمنس ارائه می‌کند که اپلیکیشنی با ناوبری آفرود است. در همین حال، دیفندر با ساختار یکپارچهٔ غیرمعمول برای یک آفرودر، از توانایی‌های آفرود فوق‌العاده در کنار هندلینگ بهتر در جاده‌های عادی برخوردار است. علاوه بر این، سیستم تعلیق بادی دیفندر نیز می‌تواند ارتفاع خودرو از سطح زمین را تا 292 میلی‌متر برساند. در بخش حرکت در آب نیز این آفرودر بریتانیایی بهترین است زیرا می‌توان تا عمق 90 سانتیمتری آب حرکت کند.

توانایی‌ها

فعلاً اطلاعات زیادی در مورد توانایی‌های برانکو منتشر نشده ولی میدانیم که در هردو نسخهٔ دودر و چهاردر می‌تواند تا 1600 کیلوگرم را بکسل کند. ظرفیت بکسل رانگلر هم مثل برانکو است اما دیفندر با ظرفیت یدک کشی 3700 کیلوگرم، هردوی آن‌ها را شرمنده می‌کند. از سوی دیگر اما بیرون کشیدن قایق از آب در برانکو به لطف ضریب کرال در گیربکس هفت سرعتهٔ دستی آن کار آسانی خواهد بود و این در حالی است که در صورت سفارش گیربکس کمی ضریب سنگین، حداکثر ضریب کرال برانکو به 94.8:1 می‌رسد درحالی‌که بهترین ضریب کرال در رانگلر 84.2:1 است. در این بخش اما دیفندر با ضریب کرال نه‌چندان جالب 56.6:1 در برابر دو رقیب دیگر خجالت‌زده می‌شود.

ویژگی‌های سرگرم‌کننده

آخرین باری که دیفندر در ایالات‌متحده عرضه می‌شد با سقف پارچه‌ای یا سقف فلزی جداشونده قابل خریداری بود اما آن روزها گذشته و حالا همهٔ مدل‌های این خودرو با سقف ثابت عرضه می‌شوند. برانکو و رانگلر اما چنین سرنوشتی نداشته‌اند و چندین شیوهٔ مختلف حذف سقف را ارائه می‌کنند و حتی درهای آن‌ها هم قابل جدا کردن است؛ بنابراین در این قسمت بین رانگلر و برانکو رقابت نزدیکی در جریان است و انتخاب برنده از بین آن‌ها دشوار است. پانل‌های سقف و درهای برانکو را می‌توان در صندوق بار قرار داد درحالی‌که درهای جیپ چون بزرگ هستند باید در خانه بمانند. علاوه بر این، رول بار برانکو پشت صندلی‌های عقب قرار گرفته تا نمایی کاملاً باز را از آسمان برای سرنشینان ایجاد کند درحالی‌که در رانگلر بین ستون‌های B هم یک رول بار قرار گرفته و کمی از فضای باز بالای سر سرنشینان را مسدود کرده است. از سوی دیگر، رانگلر شیشهٔ جلوی تاشو را ارائه می‌کند درحالی‌که شیشهٔ جلوی برانکو ثابت است؛ بنابراین، درحالی‌که اعلام برندهٔ این بخش از بین برانکو و رانگلر دشوار است اما بازنده کاملاً مشخص است: دیفندر.

نتیجه

در این مقایسهٔ روی کاغذ، انتخاب خودروی پیروز بسیار دشوار است. البته قیمت بالای دیفندر به‌احتمال‌زیاد بسیاری از خریداران بالقوهٔ آن‌را حذف می‌کند اما از سوی دیگر تعادل شگفت‌انگیز آن بین توانایی‌های آفرود و لوکس بودن باعث جلب خریداران می‌شود. در همین حال، برانکو بازگشت بسیار قدرتمندی داشته تا جایی که حتی می‌تواند سه دهه تولید مستمر رانگلر را کمرنگ کند. این در حالی است که پیشینیان جیپ CJ حتی از اولین برانکوی سال 1966 و همین‌طور سری اولیهٔ اس‌یووی‌های لندروور هم سابقهٔ بیشتری دارند. در حال حاضر اما رانگلر JL نمایانگر رویکردی سنتی‌تر در آفرود است که البته قطعاً می‌تواند برای طرفداران آفرود افراطی جذاب باشد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد در این رقابت برانکو یک مدعی بسیار جدی است که 95 درصد از توانایی‌های آفرود رانگلر را با کمی راحتی آنرود بیشتر و تکنولوژی‌های بیشتر با قیمت بسیار کمتری نسبت به دیفندر ارائه می‌کند.

نظرسنجی

[polldaddy poll=10580614]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.