آزمایش آفرود لندروور دیفندر، جیپ رانگلر و مرسدس G کلاس

دوشنبه 10 شهریور 1399 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
Wrangler-Defender-G-Class-2
نسل جدید لندروور دیفندر یکی توانمندترین خودروهای آفرود حال حاضر بازار است و به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان منتظر رویارویی آن با مرسدس بنز G...
تبلیغات

نسل جدید لندروور دیفندر یکی توانمندترین خودروهای آفرود حال حاضر بازار است و به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان منتظر رویارویی آن با مرسدس بنز G کلاس و جیپ رانگلر هستند. البته هرچند این سه ماشین لزوماً برای جذب خریداران یکسانی باهم رقابت نمی‌کنند اما مطمئناً مقایسهٔ آن‌ها در یک آزمایش آفرود جالب خواهد بود؛ بنابراین، اتوکار این سه آفرودر را به یک معدن متروکه برده تا مشخص شود کدام‌یک از آن‌ها در آفرود بهتر عمل می‌کند؛ اما پیش از آنکه به سراغ این نبرد آفرود جذاب برویم، بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات فنی خودروها داشته باشیم.

رانگلری که در این آزمایش حضور دارد از نوع آن‌لیمیتد روبیکان با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو است یعنی تنها موتوری که در اروپا ارائه می‌شود. این موتور 270 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، دیفندر 110 این رقابت به‌احتمال‌زیاد به موتور 2 لیتری توربودیزل با 240 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور مجهز است؛ و G کلاس هم که با مدل G350d خود در این رقابت حضور یافته، از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل با 286 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ اما مسلماً در آفرود صرفاً خروجی موتور اهمیت ندارد و موارد دیگری مثل زوایای حمله، شکست و فرار، قفل دیفرانسیل، توانایی حرکت در عمق آب و انعطاف اکسل‌ها هم بسیار مهم هستند.

اما تعیین اینکه در این آزمایش آفرود کدام خودرو بهتر است دشوار خواهد بود زیرا در اینجا، مسیرها و سطوح مختلفی وجود دارد و نیازی به گفتن نیست که نوع لاستیک‌ها هم بسیار اهمیت دارد. همچنین حوزهٔ آفرود بسیار گسترده است و شامل موارد مختلفی از درنوردیدن تپه‌های کویری گرفته تا بالا رفتن از صخره‌ها می‌شود و بنابراین در این آزمایش امکان تعیین یک برندهٔ کلی و قطعی وجود ندارد. بااین‌حال، در این آزمایش مواردی مثل زاویهٔ حمله، زاویهٔ شکست و زاویهٔ خروج هر سه خودرو و همین‌طور انعطاف اکسل‌ها و فاصلهٔ آن‌ها از سطح زمین موردبررسی قرار می‌گیرد. هر سه خودرو می‌توانند چالش‌های این رقابت را به پایان برسانند اما برخی این کار را بهتر و بدون اینکه حتی رکاب آن‌ها روی خاک کشیده شود انجام می‌دهند.

از بین این سه ماشین، فقط دیفندر به سیستم تعلیق بادی مجهز است زیرا در رانگلر و G350d از کمک‌فنرهای فولادی استفاده شده است. همچنین جیپ هم تنها خودروی این رقابت با اکسل جلوی صلب است که این یعنی هنگامی‌که تعلیق تحت‌فشار است، فاصله از زمین ثابت می‌ماند. درمجموع، شکی نیست که هر سهٔ این آفرودرها تقریباً می‌توانند از هر مانع و مسیری عبور کنند اما در شرایط یکسان، جیپ رانگلر روبیکان دیگر یک برندهٔ واضح و قطعی نیست.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.