مقایسهٔ جیپ گرند واگنییر با رقبای اصلی
جیپ واگنییر که عنوان اولین شاسیبلند لوکس دنیا را در اختیار دارد، بار دیگر پرقدرت بازگشته تا برای همهٔ خودروهای این بخش خط و نشانی جدی بکشد. این اسیووی لوکس آمریکایی با برخورداری از تجهیزات فراوان، متریال باکیفیت و تکنولوژیهای روز، قطعاً حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. رقبای اصلی گرند واگنییر در بازار دو هموطن کهنهکار یعنی کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور به همراه ژرمنهای خوشنام یعنی مرسدس بنز GLS و بامو X7 و همینطور یک بریتانیایی اصیل و باسابقه یعنی رنجروور هستند؛ بنابراین قصد داریم در اینجا پرچمدار جدید جیپ را با این رقبا مقایسه کنیم.
جیپ گرند واگنییر
قیمت پایه: 88,995 دلار
جیپ هرچه در چنته داشته در گرند واگنییر جدید ارائه کرده است تا جای هیچ حرفی باقی نگذارد. بهعنوانمثال، این ماشین بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است درحالیکه اسکالید و نویگیتور در حالت استاندارد با انتقال قدرت محرک عقب عرضه میشوند. سیستم تعلیق بادی و سیستم صوتی مکینالش با 19 بلندگو هم از دیگر ویژگیهای استاندارد این اسیووی لوکس محسوب میشوند. گرند واگنییر به پیشرانهٔ آشنای 6.4 لیتری V8 همی کرایسلر مجهز شده که 470 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین پرچمدار جیپ در قدرت هم از رقبای آمریکایی خود بالاتر است اما در گشتاور در پس آنها قرار میگیرد. در همین حال، به گفتهٔ جیپ، این خودرو از لحاظ فضای بار و فضای سرنشینان ردیف سوم در کلاس خود بهترین خواهد بود. البته گرند واگنییر فعلاً برای رقابت با اسکالید ESV و نویگیتور L نسخهٔ کشیده ندارد اما احتمالاً در آینده این نسخه هم ارائه خواهد شد.
کادیلاک اسکالید
قیمت پایه: 77,490 دلار
شاید بتوان اسکالید را اصلیترین رقیب گرند واگنییر دانست زیرا اسیووی لوکس جنرال موتورز سالها است که عنوان پرفروشترین خودروی این کلاس را در اختیار دارد و از لحاظ مشخصات هم بسیار به پرچمدار جیپ نزدیک است. البته اسکالید با قیمت پایهٔ 77 هزار دلار، حدود 10 هزار دلار از گرند واگنییر ارزانتر است اما همانطور که اشاره شد، این نسخه بهصورت محرک عقب عرضه میشود و سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک قیمت آنرا به 80 هزار دلار افزایش میدهد. اسکالید جدید به همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی قبلی مجهز است که 420 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با این حساب ضعیفترین خودروی این جمع محسوب میشود. در این نسل یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر دیزلی هم برای اسکالید ارائه شده است. این خودرو هم مثل جیپ از جدیدترین تکنولوژیهای سازندهٔ خود مثل سیستم خودران سوپر کروز، نمایشگر منحنی 38 اینچی OLED و سیستم تعلیق مغناطیسی برخوردار است.
لینکلن نویگیتور
قیمت پایه: 77,480 دلار
نویگیتور در کنار اسکالید سالها است که یکهتاز جمع اسیوویهای فول سایز لوکس آمریکایی بوده است. البته نویگیتور همواره از لحاظ فروش زیر سایهٔ اسکالید بوده و احتمالاً با اضافه شدن گرند واگنییر به این جمع، اوضاع برای پرچمدار لینکلن سختتر شود. درهرحال، این ماشین با کابین زیبا و باکیفیت، پیشرانهٔ قدرتمند و تجهیزات فراوان، یکی از بهترینهای کلاس خود محسوب میشود. برخلاف دو رقیب هموطن، زیر کاپوت نویگیتور یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته که با 450 اسب بخار قدرت، بین اسکالید و گرند واگنییر قرار میگیرد اما گشتاور آن بسیار بیشتر از دو رقیب آمریکایی است. این ماشین هم مثل اسکالید در حالت استاندارد بهصورت محرک عقب عرضه میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک حدود 3 هزار دلار به قیمت آن اضافه میکند. اسکالید و نویگیتور هردو از یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک مشترک استفاده میکنند که از طریق همکاری فورد و جنرال موتورز توسعه یافته و مدرنتر و پیشرفتهتر از گیربکس هشت سرعتهٔ جیپ است.
مرسدس بنز GLS
قیمت پایه: 75,945 دلار
رقبای اروپایی بهوضوح کوچکتر از همتایان آمریکایی خود هستند و از لحاظ ساختاری هم با آنها تفاوت دارند اما اینها نمیتواند مانعی برای مقایسه باشند. هرچند مرسدس GLS با قیمت پایهٔ 76 هزار دلار به میزان قابلتوجهی از گرند واگنییر ارزانتر است اما این قیمت متعلق به مدل GLS450 با پیشرانهٔ شش سیلندر 367 اسب بخاری است که بسیار ضعیفتر از جیپ است. به همین دلیل، برای اینکه هماورد مناسبی برای گرند واگنییر داشته باشیم باید سراغ مدل GLS580 برویم که قیمت آن از 100 هزار دلار آغاز میشود و بسیار گرانتر است. این مدل به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 490 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور است که سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic بهصورت استاندارد در کنار آن قرار میگیرد. GLS به دلیل ساختار یکپارچه، مثل هموطن خود بامو X7، در ظرفیت بکسل بیش از یک تن با گرند واگنییر فاصله دارد و به دلیل طول کمتر نیز از لحاظ فضای داخلی در پس آن قرار میگیرد اما در عوض، مرسدس ممکن است بتواند برتری خود را در هندلینگ و لذت رانندگی نشان دهد.
بامو X7
قیمت پایه: 75,895 دلار
بامو X7 عضو تازهوارد این کلاس محسوب میشود زیرا بیش از سه چهار سال از معرفی آن نمیگذرد. قیمت این کراساوور باواریایی دقیقاً مثل هموطن خود از 75 هزار دلار آغاز میشود اما نسخهٔ پایهٔ X7 هم از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده میکند که با تنها 340 اسب بخار قدرت، هرگز نمیتواند حریف رقبای گردنکلفت آمریکایی شود. به همین دلیل، در اینجا هم باید نسخهٔ قویتر و گرانتر X7 M50i را انتخاب کنیم که به نیروگاه 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 530 اسب بخار قدرت مجهز است و قویترین عضو این جمع لقب میگیرد. از سوی دیگر اما X7 کمترین طول را در بین این خودروها دارد و به همین دلیل از فضای کم در صندلیهای ردیف سوم و همینطور فضای بار اندک رنج میبرد. علاوه بر این، ورود و خروج به صندلیهای ردیف سوم هم دشوار است؛ اما در عوض X7 M50i با قدرت و گشتاور فراوان، در شتاب و سرعت حرفهای زیادی برای گفتن دارد بهگونهای که ظرف تنها 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
رنجروور
قیمت پایه: 93,350 دلار
رنجروور باسابقهترین خودروی این بخش محسوب میشود زیرا از سال 1969 بیوقفه در حال تولید بوده است. البته نسل کنونی این خودرو هماکنون کمی سالخورده شده زیرا از سال 2012 در بازار حضور داشته است اما بااینوجود هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. برخلاف دیگر خودروهای این لیست، رنجروور صرفاً بهصورت پنجنفره با دو ردیف صندلی عرضه میشود و خبری از صندلیهای ردیف سوم برای آن نیست. این خودرو در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده تولید میشود که نسخهٔ کوتاه آن برای مقایسه با غولهای آمریکایی این مطلب مناسب نیست و به همین دلیل در اینجا نسخهٔ کشیده انتخاب شده است. رنجروور با پیشرانهها و مدلهای مختلفی به بازار عرضه میشود که شاید مناسبترین آنها برای مقایسه با گرند واگنییر مدل P525 باشد. این مدل به پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که در اینجا 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته رنجروور P525 قیمت بالایی دارد که در نسخهٔ کشیده به نزدیک 120 هزار دلار میرسد و گرانترین خودروی این جمع لقب میگیرد.
مشخصات فنی
گرند واگنییر | کادیلاک اسکالید | لینکلن نویگیتور | مرسدس GLS580 | بامو X7 M50i | رنجروور P525 | |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 | 6.2 لیتری V8 | 3.5 لیتری V6 | 4.0 لیتری V8 | 4.4 لیتری V8 | 5.0 لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو | سوپرشارژ |
قدرت | 470 اسب بخار | 420 اسب بخار | 450 اسب بخار | 490 اسب بخار | 530 اسب بخار | 525 اسب بخار |
گشتاور | 617 نیوتن متر | 623 نیوتن متر | 690 نیوتن متر | 700 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 625 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته | 10 سرعته | 10 سرعته | 9 سرعته | 8 سرعته | 8 سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 3,124 میلیمتر | 3,070 میلیمتر | 3,111 میلیمتر | 3,134 میلیمتر | 3,104 میلیمتر | 3,121 میلیمتر |
طول | 5,435 میلیمتر | 5,382 میلیمتر | 5,334 میلیمتر | 5,207 میلیمتر | 5,164 میلیمتر | 5,267 میلیمتر |
عرض | 2,123 میلیمتر | 2,060 میلیمتر | 2,029 میلیمتر | 1,955 میلیمتر | 1,999 میلیمتر | 1,983 میلیمتر |
ارتفاع | 1,920 میلیمتر | 1,948 میلیمتر | 1,938 میلیمتر | 1,823 میلیمتر | 1,806 میلیمتر | 1,867 میلیمتر |
ظرفیت بکسل | 4500 کیلوگرم | 3700 کیلوگرم | 3900 کیلوگرم | 3500 کیلوگرم | 3500 کیلوگرم | 3500 کیلوگرم |
قیمت | 88,995 دلار | 80,490 دلار | 80,150 دلار | 99,795 دلار | 100,795 دلار | 118,850 دلار |