جوینت ونچر استلانتیس گک، سازنده جیپ در چین رسماً ورشکست شد

سه‌شنبه 10 آبان 1401 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
Jeep-4
استلانتیس رسماً ورشکستگی جوینت ونچر GAC-FCA در چین را اعلام کرده و خبر از پایان تولید خودروهای جیپ در این کشور داده است. این شرکت در جولای گذشته...
تبلیغات

استلانتیس رسماً ورشکستگی جوینت ونچر GAC-FCA در چین را اعلام کرده و خبر از پایان تولید خودروهای جیپ در این کشور داده است. این شرکت در جولای گذشته پس از یک دورهٔ طولانی کاهش فروش و تنش با شریک خود، گک، از جوینت ونچر خارج شد؛ بنابراین، حضور جیپ در بازار چین ازاین‌پس صرفاً به واردات محدود خواهد شد. این در حالی است که جیپ یکی از اولین برندهای خارجی بود که وارد بازار این کشور شد. البته استلانتیس اطمینان داده است که به ارائهٔ خدمات باکیفیت به خریداران کنونی و آیندهٔ جیپ در چین ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، گک هم اعلام کرده است که ورشکستگی این جوینت ونچر تأثیر بزرگی روی فعالیت شرکت نخواهد گذاشت. البته بدهی‌های این جوینت ونچر 7.3 میلیارد یوآن معادل یک میلیارد دلار بوده که 11 درصد از دارایی‌های آن بیشتر است.

داستان جیپ در چین در سال 1984 آغاز شد یعنی زمانی که AMC (آمریکن موتورز، مالک سابق جیپ) اولین جوینت ونچر برای تولید خودرو توسط یک برند آمریکایی در چین را ایجاد کرد. مالکان آیندهٔ جیپ یعنی کرایسلر، FCA و استلانتیس نیز این رویه را ادامه دادند اما عملکرد مالی جوینت ونچر طی سال‌های اخیر کاملاً ناامیدکننده بوده است. در سال 2021، فروش جیپ در چین با 50 درصد کاهش به 20,396 دستگاه رسید و این به تعطیلی کارخانهٔ تولید انجامید. این مشکل در سال 2022 بدتر شد و تا پیش از اعلام ورشکستگی جوینت ونچر، جیپ کمتر از 2 هزار دستگاه خودرو در چین فروخته بود.

در ابتدا استلانتیس قصد داشت سهم خود در جوینت ونچر با گک را از 50 درصد به 75 درصد افزایش دهد اما چند ماه بعد به دلیل عدم همکاری گک و مداخلات سیاسی، تصمیم به خروج از توافق گرفت. از سوی دیگر، گک هم استلانتیس را متهم کرد که به خریداران چینی بی‌احترامی می‌کند و شریک قابل‌اعتمادی نیست. ازجمله مدل‌هایی که توسط جوینت ونچر FCA-GAC از سال 2010 در چین تولید می‌شد می‌توان به رنگید، کامپس، چروکی و گرند کُماندر اشاره کرد که آخری به‌طور خاص برای بازار این کشور طراحی شده بود. حال باید دید استلانتیس چه مدل‌هایی را به‌صورت وارداتی در چین عرضه خواهد کرد.

به گفتهٔ کارشناسان، ازآنجایی‌که خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند، در سال‌های آینده شاهد نابودی جوینت ونچرهای بیشتری خواهیم بود؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان چینی فکر می‌کنند دیگر نیازی به شراکت با برندهای بزرگ جهانی ندارند و به همین دلیل، جوینت ونچرهای خودرویی در چین در خطر خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.