نبرد شاسی‌بلندهای لوکس با چاشنی آفرود، جیپ گرند چروکی یا لندروور دیسکاوری؟

جمعه 12 اسفند 1401 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
Cars-1
جیپ گرند چروکی و لندروور دیسکاوری هردو شاسی‌بلندهای لوکسی با توانایی‌های آفرود هستند اما با قیمت بالای 70 هزار دلار، کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟
تبلیغات

برای چندین دهه، جیپ و لندروور شاسی‌بلندهای جذابی با توانایی‌های بیراهه نوردی ساخته‌اند و گرند چروکی و دیسکاوری مطلوب‌ترین مدل‌ها در خانوادهٔ خود محسوب می‌شوند زیرا هردو مدل به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که بتوانند پنج بزرگ‌سال و وسایلشان را جابجا کنند ولی نه آن‌قدر بزرگ که ناخوشایند به نظر برسند. با عرضهٔ نسل جدید گرند چروکی به بازار در سال 2022 و دیسکاوری که سال گذشته به‌روزرسانی ملایمی را تجربه کرد، زمان آن فرارسیده است که این دو شاسی‌بلند لوکس و مناسب آفرود را در برابر هم قرار دهیم.

کپی لینک

فضای داخلی و بار

گرند چروکی: کابین جیپ با طراحی سطح بالا و تریم دورنگ خود بلافاصله بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مقادیر زیادی چرم و کروم کابین این ماشین را واقعاً به سطح لوکس ارتقاء داده‌اند. این فضا هم عالی به نظر می‌رسد و هم احساس می‌شود. بزرگ‌ترین انتقاد به کابین گرند چروکی اما استفادهٔ بیش‌ازحد از تریم مشکی پیانو در کنسول میانی است که خواه‌ناخواه خط و خش خواهد خورد. بااین‌حال، صندلی‌های خودرو عالی هستند و به‌خوبی بدن را دربر می‌گیرند. کنسول وسط عریض هرچند باعث شده فضای جلو کمی تنگ شود اما سقف شیشه‌ای بزرگ نور زیادی را وارد کابین می‌کند.

فضای هردو ردیف صندلی‌ها مناسب بزرگ‌سالان است و فضای سر 1,001 میلی‌متری برای اکثر افراد کافی خواهد بود. هرچند فضای پای عقب با کمی کاهش به 970 میلی‌متر رسیده اما هنوز هم سرنشینان عقب مشکلی نخواهند داشت. صندوق بار خودرو نیز با کف مسطح، فضای بزرگ 1068 لیتری را ارائه می‌کند. با فشردن دکمه‌ای، صندلی‌های عقب با نسبت 40 به 60 تا می‌شوند و این رقم به 2005 لیتر افزایش پیدا می‌کند. حداکثر ظرفیت یدک کشی گرند چروکی هم با پیشرانهٔ V8 به 3270 کیلوگرم می‌رسد.

دیسکاوری: کابین شاسی‌بلند بریتانیایی‌ها با فضای مشکی و طراحی بسیار سادهٔ داشبورد به‌اندازهٔ رقیب آمریکایی جذاب نیست و تریم‌های نقره‌ای هم به‌تنهایی نمی‌توانند این فضا را بهتر کنند. استفاده از نئوپرن (پلاستیک مصنوعی مقاوم در برابر گرما و کثیفی) حرکت هوشمندانه‌ای است که به دیسکاوری حال و هوای ماجراجویانهٔ بیشتری می‌بخشد اما کنسول مرکزی خودرو کمی ارزان به نظر می‌رسد. روی صندلی راننده، خط پایین پنجره‌ها دید خوبی را به طرفین خودرو فراهم می‌کند و ماساژور هم در لیست آپشن‌ها وجود دارد هرچند که در خودروی آزمایشی ما وجود نداشت.

صندلی‌های عقب دیسکاوری هم معایب و هم مزیت‌هایی دارند. پشتی این صندلی‌ها نسبت به جیپ حمایت بیشتری از بدن دارد و فضای سر عقب تنها حدود یک سانتی‌متر از گرند چروکی کمتر است اما فضای پای 950 میلی‌متری، 50 میلی‌متر از رقیب کمتر است. دلیل این موضوع وجود صندلی‌های ردیف سوم در دیسکاوری است که فقط برای استفاده‌های کوتاه‌مدت مناسب خواهند بود. اگر خواهان این صندلی‌ها در جیپ باشید اما باید سراغ گرند چروکی L بروید. هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، فضای بار تنها 258 لیتر است اما با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و دوم این رقم به ترتیب به 1274 و 2104 لیتر افزایش پیدا می‌کنند. ظرفیت یدک کشی دیسکاوری هم با موتور شش سیلندر خطی حداکثر 3720 کیلوگرم خواهد بود.

چکیده: جیپ با کابین مدرن‌تر خود در همان نگاه اول جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که خیلی طول می‌کشد تا جذب لندروور شویم. کابین هردو خودرو باکیفیت و بی‌سروصدا است اما گرند چروکی گران‌تر به نظر می‌رسد که این موضوع در این کلاس اهمیت زیادی دارد.

کپی لینک

قوای محرکه، رانندگی، مصرف سوخت

گرند چروکی: گرند چروکی به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 پنتاستار عرضه می‌شود که 293 اسب بخار قدرت و 348 نیوتن متر گشتاور دارد اما نمونهٔ آزمایشی ما که از تیپ بالا ردهٔ سامیت رزرو است، از پیشرانهٔ سفارشی 5.7 لیتری V8 همی بهره می‌برد. این موتور 357 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF تحویل می‌دهد. این موتور هشت سیلندر اما مصرف سوخت بالایی دارد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 13.8 لیتر بنزین می‌سوزاند. بااین‌حال، این V8 صدای جذابی دارد که در دوران کوچک‌سازی موتورها و القای اجباری امروزی کمیاب است. گرند چروکی به‌صورت استاندارد با انتقال قدرت محرک عقب ارائه می‌شود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است.

هرچند ترمزهای گرند چروکی بازخورد کمی دارند اما شاسی‌بلند جیپ در بخش احساس فرمان امتیاز خوبی کسب می‌کند زیرا غربیلک فرمان بزرگ آن نه‌تنها وزن خوبی دارد بلکه پاسخ‌های دقیق و تیزی را ارائه می‌کند. البته این به معنای پیمودن مسیرهای پرپیچ‌وخم با سرعت بالا نیست ولی بطورکلی گرند چروکی برای شاسی‌بلندی در این کلاس و اندازه رفتار خوبی دارد. در این زمینه بدون شک سیستم تعلیق بادی هم کمک‌کننده است و دست‌اندازهای بزرگ و کوچک را جذب می‌کند تا جایی که حتی زیر رینگ‌های بزرگ 21 اینچی هم ضربه‌ها به‌سختی احساس می‌شوند. جیپ همچنین با وجود شخصیت آفرودی خود، روی بزرگراه اعتمادبه‌نفس بالایی به راننده می‌دهد. البته ما این مدل فانتزی سامیت رزرو را به هیچ مسیر آفرود و چالش‌برانگیزی نبردیم ولی طبق تجربه میدانیم که نسخهٔ تریل‌هاوک در خارج جاده بسیار توانمند است.

دیسکاوری: این خودرو که در تمام نسخه‌ها به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه می‌شود، در نسخهٔ پایهٔ P300 زیر کاپوت یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد اما نمونهٔ آزمایشی ما به پیشرانهٔ بروز شدهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که با کمک توربوشارژر و سیستم هیبریدی خفیف، 360 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. روی کاغذ، این اعداد تقریباً هم‌سطح جیپ هستند اما در عمل دیسکاوری برتری واضحی دارد. موتور توربو در رانندگی‌های شهری قدرت نرم و روانی را ارائه می‌کند و حداکثر گشتاور آن خیلی زود ارائه می‌شود و بنابراین حتی اگر دیسکاوری خودروی بزرگ‌تری باشد، این بزرگی به ندرت احساس خواهد شد.

پدال ترمز بازهٔ حرکتی طولانی‌تری دارد که عادت کردن به آن کمی طول خواهد کشید و دقت فرمان هم کمی پایین است. همچنین هرچند دیسکاوری هم مثل گرند چروکی به تعلیق بادی مجهز است اما رینگ‌های بزرگ 22 اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه، سواری را خشک‌تر از رقیب کرده‌اند درحالی‌که در بزرگراه نیز کابین خودرو به‌اندازهٔ جیپ ساکت نیست. برتری اصلی لندروور اما در مصرف سوخت است که با 11.2 لیتر به‌صورت ترکیبی، بسیار از موتور V8 جیپ کم‌مصرف‌تر بوده و تقریباً مصرفی هم‌اندازهٔ موتور V6 گرند چروکی دارد.

چکیده: در این بخش به لطف موتور مدرن‌تر توربو با سیستم هیبریدی خفیف، برتری با لندروور است و بنابراین امیدواریم پیش از آنکه دیر شود موتور جدید هورکین را زیر کاپوت جیپ ببینیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

گرند چروکی: طراحی نسل جدید گرند چروکی را می‌توان تازه‌سازی محافظه‌کارانی از طراحی نسل قبلی دانست. جلوپنجرهٔ هفت قسمتی جیپ حالا توسط چراغ‌های باریک‌تری احاطه شده و طراحان از کروم بیشتری نسبت به رقیب بریتانیایی استفاده کرده‌اند. همچنین رینگ‌های 21 اینچی فانتزی هم به‌خوبی دهانهٔ گلگیرها را پر کرده‌اند.

دیسکاوری: لندروور سال‌ها است که به طراحی‌های ساده و مینیمال روی آورده و نسل کنونی دیسکاوری که در سال 2017 رونمایی شد هم از این قاعده مستثنی نیست. البته حرکت این ماشین از شاسی مستقل به پلت‌فرم یکپارچه همراه با یک تحول بزرگ از فرم جعبه‌ای شکل قبلی بود.

چکیده: هرچند ما از بین این دو لندروور را ترجیح می‌دهیم چون ظریف‌تر و گران‌تر به نظر می‌رسد اما برخی ظاهر کلاسیک گرند چروکی را می‌پسندند و برخی دیگر ممکن است فرم مدرن‌تر دیسکاوری را ترجیح دهند؛ بنابراین، برندهٔ واضحی در این بخش نداریم.

کپی لینک

قیمت

گرند چروکی: قیمت پایهٔ گرند چروکی در تیپ لاردو محرک عقب از 40,120 دلار آغاز می‌شود اما تیپ سامیت رزرو که در اینجا می‌بینید به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است که قیمت آن با پکیج تکنولوژی و موتور V8 به 73,275 دلار رسیده است.

دیسکاوری: تیپ پایهٔ دیسکاوری بسیار مجهزتر از گرند چروکی بوده و قیمت آن در نسخهٔ P300 از 57,950 دلار آغاز می‌شود. خودروی آزمایشی ما ولی از نسخهٔ P360 R-Dynamic HSE است که قیمت پایهٔ 72,850 دلاری دارد اما هنوز هم می‌توان آپشن‌هایی را برای آن سفارش داد که البته اکثراً از موارد تزئینی بیرونی هستند و هیچ تکنولوژی آفرودی مثل قفل دیفرانسیل در بین آن‌ها وجود ندارد. درهرحال، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با آپشن‌هایی مثل گرم‌کن غربیلک فرمان به 75,610 دلار رسیده است.

چکیده: در این بخش جیپ با قیمت ارزان‌تر به‌راحتی لندروور را مغلوب می‌کند و این کار را در حالی انجام می‌دهد که احساس گران‌تری دارد. این یک شاهکار است.

کپی لینک

نتیجه

به وضوح گرند چروکی در نسل جدید خود به سطح بالاتر بازار حرکت کرده است. البته تیپ‌های پایینی این خودرو همچنان همان احساس اقتصادی و سطح پایینی را دارند که گرند چروکی را به چنین خودروی محبوب و پرفروشی تبدیل کرده است اما مطمئناً تیپ سامیت رزرو به‌اندازهٔ کافی لوکس هست که بتوان آن را در برابر لندروور و یا حتی ب‌ام‌و X5 و مرسدس بنز GLE قرار داد. البته دیسکاوری هم مزیت‌های خود را دارد. این ماشین به موتور مدرن و نرمی مجهز است که مصرف سوخت کمتری دارد. همچنین با وجود شهرت محصولات جگوار-لندروور به قابلیت اطمینان پایین، دیسکاوری در طول آزمایش هفت‌روزهٔ ما مشکلی پیدا نکرد. بااین‌حال، پکیج کلی گرند چروکی بیشتر ما را تحت تأثیر قرار داد. این ماشین کابین بسیار زیبایی دارد و موتور V8 آن صدایی حماسی تولید می‌کند. هرچند مصرف سوخت بالا بزرگ‌ترین مشکل جیپ است اما این مشکل برای اینکه پیروزی را از گرند چروکی بگیرد کافی نبود.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

 

جیپ گرند چروکی

لندروور دیسکاوری

پیشرانه

5.7 لیتری V8

3.0 لیتری I6 توربو

قدرت

357 اسب بخار

360 اسب بخار

گشتاور

530 نیوتن متر

500 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

مصرف سوخت

13.8 لیتر ترکیبی

11.2 لیتر ترکیبی

طول

4,915 میلی‌متر

4,955 میلی‌متر

عرض

1,968 میلی‌متر

1,999 میلی‌متر

ارتفاع

1,801 میلی‌متر

1,887 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,964 میلی‌متر

2,923 میلی‌متر

حجم صندوق بار

1068/2005 لیتر

258/1274/2104 لیتر

ظرفیت سرنشین

5 نفر

7 نفر

ظرفیت یدک کشی

3270 کیلوگرم

3720 کیلوگرم

قیمت تست‌شده

73,275 دلار

75,610 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.