مقایسه پیکاپهای آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟
اینیوس چندی پیش در فستیوال سرعت گودوود نسخهٔ پیکاپ گرنادیر را با نام کوارترمستر رونمایی کرد. تقاضای بالا برای شاسیبلند گرنادیر در ایالاتمتحده باعث شده مدیران اینیوس تصمیم بگیرند کوارترمستر را هم سال آینده در این کشور عرضه کنند. محبوبیت بسیار بالای پیکاپها در آمریکا و همینطور رونق بازار نسخههای آفرودی، میتواند خبر بسیار خوبی برای گرنادیر باشد اما این پیکاپ بریتانیایی که در کارخانهٔ سابق اسمارت در فرانسه تولید میشود، در بازار ایالاتمتحده با یک رقیب بومی بسیار سرسخت و مشهور در تواناییهای آفرود یعنی جیپ گلادیاتور روبیکان مواجه خواهد بود. آیا گرنادیر کوارترمستر آنچه که برای رقابت با گلادیاتور روبیکان لازم است را دارد؟ بیایید نگاهی به مشخصات روی کاغذ داشته باشیم تا پاسخ این سؤال را بفهمیم.
پیشرانه و پرفورمنس
پیشرانهٔ استاندارد جیپ یک 3.6 لیتری V6 پنتااستار تنفس طبیعی است که 285 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس استاندارد این پیکاپ هم یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. از سوی دیگر، هرچند گرنادیر در اروپا با پیشرانهٔ دیزلی هم قابل خریداری خواهد بود اما در آمریکا فقط با موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی بنزینی ساخت بامو عرضه میشود. این موتور با وجود حجم کمتر، به لطف توربوشارژر، دقیقاً قدرت یکسانی با موتور جیپ تولید میکند درحالیکه گشتاور 450 نیوتن متری آن بسیار بیشتر است. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور موتور گرنادیر در دور بسیار پایینتری نسبت به جیپ تولید میشود.
جیپ 350 کیلوگرم از رقیب بریتانیایی سبکتر است که دلیل اصلی این موضوع سقف نرم قابل برداشتن گلادیاتور است اما موتور بامو با گشتاور بیشتر، این اختلاف را جبران میکند. گلادیاتور روبیکان با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ظرف 8.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه اینیوس برای کوارترمستر شتاب 8.5 ثانیه را اعلام کرده است. علاوه بر این، گشتاور بالای موتور اینیوس در دورهای پایین بدین معنا است که پیکاپ هم روی جاده و هم در آفرود احساس آرامش بیشتری خواهد داشت. هرچند مصرف سوخت کوارترمستر هنوز رسماً اعلام نشده اما انتظار میرود مصرف ترکیبی آن مثل جیپ در هر صد کیلومتر 12.4 لیتر باشد.
ابعاد، ظرفیت بار و یدک کشی
گلادیاتور روبیکان با طول 5,537 میلیمتری، 137 میلیمتر کشیدهتر از گرنادیر کوارترمستر است و 260 میلیمتر هم فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااینحال، اتاق بار اینیوس 33 میلیمتر کشیدهتر و 175 میلیمتر عریضتر از رقیب آمریکایی است هرچند که برآمدگی چرخها در اتاق بار گرنادیر بیشتر از جیپ است. ظرفیت بار و یدک کشی پیکاپ اینیوس هم بیشتر از رقیب است. ظرفیت بار گلادیاتور بسته به مشخصات، بین 500 تا حداکثر 725 کیلوگرم است درحالیکه این رقم برای پیکاپ بریتانیایی 835 کیلوگرم خواهد بود. همچنین کوارترمستر میتواند تا 3500 کیلوگرم را یدک بکشد اما ظرفیت بکسل جیپ حداکثر 3470 کیلوگرم است.
تواناییهای آفرود
جیپ و اینیوس هردو به اکسلهای صلب در جلو و عقب و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ مجهز هستند و روی رینگهای 17 اینچی آلیاژی قرار میگیرند. روبیکان بهعنوان آفرودیترین نسخهٔ گلادیاتور، از لاستیکهای آلترین 33 اینچی 285 استفاده میکند درحالیکه کوارترمستر بهصورت استاندارد با لاستیکهای آلترین 31.6 اینچی 265 بریجستون ارائه میشود درحالیکه تایرهای آفرودی گودریچ هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. گلادیاتور روبیکان بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم ارائه میشود (سیستم فول تایم سفارشی است) درحالیکه اینیوس به سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم با دیفرانسیل مرکزی قابل قفل شدن مجهز است و قفل دیفرانسیل جلو و عقب هم برای آن قابل سفارش است.
جیپ با 282 میلیمتر، فاصلهٔ بیشتری از زمین نسبت به اینیوس با 264 میلیمتر دارد و زوایای حمله و فرار آنهم به ترتیب با 43.4 درجه و 26 درجه، بسیار از رقیب با 35.5 درجه و 22.6 درجه بهتر است. بااینحال، گلادیاتور به دلیل فاصلهٔ محوری بیشتر، در زاویهٔ شکست با 20.3 درجه مغلوب رقیب با 26.2 درجه میشود. هردو خودرو نیز توانایی حرکت در عمق 80 سانتیمتری آب را دارند. این اعداد و ارقام نشان میدهند که در شرایط سخت آفرود، جیپ نسبت به اینیوس برتری خواهد داشت اما پیشرانهٔ نرمتر و پرگشتاورتر و همینطور سامانهٔ چهارچرخ محرک پیچیدهتر گرنادیر ممکن است این اختلاف را از چیزی که روی کاغذ به نظر میرسد کمتر کند.
قیمت
اینجا است که گلادیاتور بزرگترین برگ برندهٔ خود را رو میکند زیرا هرچند هنوز قیمت کوارترمستر برای بازار آمریکا اعلام نشده اما بدون شک این پیکاپ وارداتی بسیار گرانتر از رقیب داخلی خود خواهد بود. هماکنون، یک گلادیاتور روبیکان با ویژگیهای مطابق مشخصات استاندارد گرنادیر کوارترمستر یعنی مجهز به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم و سقف فلزی، حدود 53 هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که قیمت پایهٔ گرنادیر شاسیبلند هماکنون در آمریکا از 71,500 دلار آغاز میشود و بنابراین برای نسخهٔ پیکاپ هم باید انتظار قیمتی در همین حدود را داشته باشیم که نزدیک به 20 هزار دلار از جیپ گرانتر است.
مقایسه مشخصات فنی
گلادیاتور روبیکان | گرنادیر کوارترمستر | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 285 اسب بخار | 285 اسب بخار |
گشتاور | 352 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | 5,537 میلیمتر | 5,400 میلیمتر |
عرض | 1,874 میلیمتر | 1,943 میلیمتر |
ارتفاع | 1,933 میلیمتر | 2,019 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,487 میلیمتر | 3,227 میلیمتر |
طول اتاق بار | 1,531 میلیمتر | 1,564 میلیمتر |
عرض اتاق بار | 1,443 میلیمتر | 1,619 میلیمتر |
فاصله از زمین | 282 میلیمتر | 264 میلیمتر |
زاویهٔ حمله | 43.4 درجه | 35.5 درجه |
زاویهٔ فرار | 26.0 درجه | 22.6 درجه |
زاویهٔ شکست | 20.3 درجه | 26.2 درجه |
حرکت در آب | 80 سانتیمتر | 80 سانتیمتر |
وزن | 2290 کیلوگرم | 2640 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 725 کیلوگرم | 835 کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | 3470 کیلوگرم | 3500 کیلوگرم |
قیمت | 53 هزار دلار | حدود 70 هزار دلار |
[poll id="155"]