یادی از جیپ ویلیز MB؛ عنصری تأثیرگذار در نبرد نرماندی

سه‌شنبه 22 خرداد 1403 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
57
امسال هشتادمین سالگرد عملیاتی است که نیروهای متفقین در نرماندی انجام دادند و جیپ ویلیز MB نیز نقش پررنگی در آن عملیات داشت.

عملیاتی که در نرماندی انجام شد از نظر نظامی کاملاً خاص و بی‌سابقه بود به گونه‌ای که انسان و ماشین در کنار یکدیگر برای غلبه بر نیروهای هیتلر همکاری می‌کردند. از میان آن‌همه سرباز، هواپیما، کشتی و... یک خودرو تاریخ‌ساز شد که جیپ ویلیز نام داشت. ویلیز MB جایگاهی استثنایی در دنیای خودرو دارد. این خودرو بین سال‌های 1941 تا 1945 برای ارتش آمریکا تولید شد و در تمامی نبردهای آزادی اروپا از دست نازی‌ها حضور داشت. شرکت‌های ویلیز اورلند و فورد در پاسخ به درخواست ارتش آمریکا برای طراحی یکی از اولین خودروهای دو دیفرانسیل تاریخ دست به کار شدند و در کمتر از 5 سال بیش از 640 هزار دستگاه از این خودرو مونتاژ شد و اکثر آن‌ها نیز راهی عملیات نظامی شدند. ویلیز از سرباز گرفته تا ژنرال‌های رده‌بالا را حمل می‌کرد.

با وزن حدود یک تن و طول/عرض/ارتفاع به ترتیب 3299/1574/1744 میلی‌متر، ویلیز برای تردد در هر مسیر و هر نوع آب و هوایی طراحی شد و امکان حمل هر نوع محموله‌ای را داشت. پیشرانه 4 سیلندر بنزینی این خودرو در دور 3820 قدرت 60 اسب بخار داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت حدود 105 کیلومتر در ساعت برسد. یک باک سوخت آن نیز شعاع حرکتی 380 کیلومتری را فراهم می‌ساخت. خودروی کوچک موردبحث هزینه‌های نگهداری و تعمیرات پایین و راحتی داشت و واقعاً یک چاقوی سوئیسی محسوب می‌شد.

شاید نام ویلیز از تغییر تلفظ حروف GP (مخفف General Purpose) که بعداً به جیپ تبدیل شد گرفته شده باشد اما امکان دارد نامش مخفف عبارت Just Enough Essential Parts نیز باشد که به ساختار ساده و بی‌آلایش آن اشاره دارد. به‌هرحال خودروی موردبحث در زمان حضور در نرماندی با نام ویلیز MB شناخته می‌شد و نام جیپ بعدها به آن اضافه شد. خودروی نظامی کوچک ویلیز در نسخه پایه خود به یک مسلسل و دو اسلحه کوچک مجهز می‌شد. همچنین رادیو نیز روی آن وجود داشت که عنصری کلیدی در ارتباطات به شمار می‌رفت.

ارتش آمریکا تحت تأثیر دوام و کارایی بالای جیپ ویلیز MB قرار گرفته بود و در تطبیق آن‌ها با مأموریت‌ها و اهداف گوناگون خود تعلل نمی‌کرد. برخی از ویلیزها برای تردد در مسیرهای سخت و دشوار تغییر یافته‌اند. به‌طور مثال نیروهای آلمانی بین درختان کابل‌هایی نصب کرده بودند و ارتش آمریکا نیز از میله‌ای عمودی روی کاپوت برای بریدن این کابل‌ها استفاده کرد. در حقیقت نازی‌ها می‌خواستند با این کابل‌ها تلفات سنگینی را به سرنشینان جیپ‌ها وارد کنند. این خودرو همچنان به عنوان یک نماد شناخته می‌شود و بسیاری از طرفداران نیز آن را در کلکسیون خود نگه می‌دارند. در سالگرد عملیات نرماندی احتمالاً جیپ ویلیزهای زیادی در جاده‌های فرانسه حضور خواهند داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.