نبرد خصمانه در آفرود! تویوتا فورانر TRD در برابر جیپ رانگلر 4Xe
پانزده سال پس از عرضهٔ نسل پنجم تویوتا فورانر در سال 2010، سرانجام نسل جدید این شاسیبلند ژاپنی راهی بازار شده است. این برای هر خودرویی زمانی طولانی محسوب میشود ولی به فروش فورانر لطمهای نزد و سال 2021 با فروش بیش از 100 هزار دستگاه به بهترین سال تاریخ این خودرو در آمریکا تبدیل شد. آمریکاییها به جیپ رانگلر هم علاقه دارند و از سال 2011 تا 2022 این خودرو سالانه بیش از 100 هزار دستگاه فروخته است. ازاینرو، این دو شاسیبلند آفرودی را گرد هم جمع کردهایم تا ببینیم تویوتا فورانر TRD آفرود در برابر جیپ رانگلر آنلیمیتد 4Xe ویلیز چه عملکردی خواهد داشت.
هنگامیکه حرف از جیپ میشود، یکی از اولین موضوعاتی که به ذهن میآید، میراث طولانی آن است که به جنگ جهانی دوم بازمیگردد. این اصل و نسب اصیل باعث میشود تمام شاسیبلندهای آفرودی دیگر جهان شبیه بچههای جیپ به نظر برسند. البته تویوتا فورانر هم پیشینهای چند دههای دارد. این خودرو در سال 1983 با نام هایلوکس سرف در ژاپن عرضه شد و یک سل بعد به آمریکا رسید؛ بنابراین، هرچند جیپ دو برابر فورانر سابقه دارد ولی این شاسیبلند تویوتا با حضوری چهلساله در دنیای آفرود، هرگز خودروی تازهواردی محسوب نمیشود.
روی جاده
این قسمت پیروزی آسانی برای تویوتا به همراه دارد. در مورد تواناییهای رانگلر در خزیدن از روی صخرهها هر چه میخواهید بگویید ولی در شهر و بزرگراه، این جیپ در قیاس با فورانر جدید خودرویی خشن و زمخت احساس میشود. البته در جیپ درها و سقف جدا میشود و شیشهٔ جلو میخوابد تا تجربهٔ آفرود در هوای آزاد را فراهم کند اما از سوی دیگر، فورانر سواری و هندلینگ بسیار بهتری دارد، جادارتر است، به نمایشگر بزرگتری مجهز است، مصرف سوخت بهتری دارد و از همه لحاظ به خودروهای سواری شبیهتر است. البته رانگلر یک جیپ است و طبیعی است که اینطور رفتار کند ولی پس از نیم ساعت رانندگی با تویوتا احساس بهتری خواهید داشت.
نقطهٔ قوت رانگلر روی جاده در نسخهٔ پلاگینهیبریدی 4xe شتاب شگفتانگیز آن است. تاکنون رانگلری ندیدهایم که اینقدر سریع باشد و نیروی اضافی سیستم هیبریدی شخصیت جادهای سنتی و خشن رانگلر را جبران میکند. این نسخه با 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر، بسیار سریع است و حتی با خاموش کردن کنترل کشش میتوان انتهای خودرو را منحرف کرد که هیجانانگیز خواهد بود. نسل جدید فورانر با پیشرانهٔ هیبریدی قابل خریداری است که تویوتا آن را i-Force Max مینامد و 326 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور دارد ولی برای این رقابت، تویوتا یک فورانر TRD آفرود با پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ غیرهیبریدی را فرستاده که 278 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور دارد. فورانر با این موتور، به لطف عملکرد خوب گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، در اکثر مواقع بهاندازهٔ کافی سریع خواهد بود ولی جیپ سریعتر است و به همین دلیل، نسخهٔ هیبریدی فورانر را ترجیح میدهیم.
آفرود
خانهٔ اصلی جیپ جایی است که آسفالت تمام میشود و تمام مشکلات سنتی رانگلر به خاطر این است که فقط با هدف آفرود ساخته شده است. اکسلهای صلب هرچند از راحتی سرنشینان میکاهد ولی انعطاف بیشتری را در جلو فراهم میکند که هنگام بالا رفتن از موانع بسیار مهم است. ما هردو خودرو را به مسیری گلآلود در کالیفرنیا بردیم تا چیزی که فکر میکنیم مردم معمولاً با خودروهای آفرودی خود انجام میدهند را شبیهسازی کنیم. در این مسیر، فورانر تمام برآمدگیها، چالهها و سنگها را بلعید و کاملاً راحت احساس میشد. از سوی دیگر، رانگلر بشدت تکان داشت و سرنشینان را به اینسو و آنسو پرتاب کرد. در طول این مسیر، تویوتا احساس اعتمادبهنفس و کنترل بیشتری داشت.
هرچند هردو شاسیبلند به قفل دیفرانسیل عقب مجهز هستند ولی هیچکدام قفل دیفرانسیل جلو و آنتیرول بار قطع شونده ندارند درحالیکه این ویژگیها در نسخههای آفرودیتر دو خودرو یعنی رانگلر روبیکان و فورانر تریلهانتر ارائه میشود. رانگلر آزمایشی ما که از نسخهٔ ویلیز بود، در جنگ لاستیکهای آفرود و زاویهٔ حمله بهراحتی برنده میدان شد زیرا فورانر TRD آفرود برخلاف نسخههای TRD پرو و تریلهانتر، اسپویلر بزرگی زیر سپر دارد که هرچند به گفتهٔ طراحان تویوتا در بزرگراه باعث کاهش مصرف سوخت میشود ولی در آفرود بسیار دستوپا گیر خواهد بود. البته این اسپویلر از پلاستیک نرم ساخته شده و اگر روی سنگ یا هر مانع دیگری گیر کند فقط خم میشود.
هنگام عبور از روی موانع بسیار دشوار، فورانر با قابلیتهایی که فکر نمیکردیم داشته باشد، ما را تحت تأثیر قرار داد. البته رانگلر 4xe ویلیز هم میتواند هر کاری که فورانر انجام میدهد را انجام دهد ولی سعی کردیم با این مدل از روی دو مانع سختتر که رانگلر روبیکان بهراحتی میتواند بر آنها غلبه کند عبور کنیم که در یک مورد کاملاً گیر کرد.
نتیجه
فورانر TRD آفرود آزمایشی ما قیمتی 57,670 دلاری داشت درحالیکه این رقم برای رانگلر 4xe ویلیز 69,100 دلار بود. اگر نسخهٔ هیبریدی تویوتا را داشتیم، 2,100 به قیمت اضافه میشد که آن را به آستانهٔ 60 هزار دلار و قیمت رقیب آمریکایی نزدیکتر میکرد. بااینحال، حتی اگر قیمتها نزدیکتر بود، بازهم تویوتا فورانر را بهعنوان برندهٔ این مقایسه انتخاب میکردیم. فورانر روی جاده بهتر و در رانندگیهای آفرود توانمندتر بود درحالیکه به خاطر عدم وجود آنتیرول بار قطع شونده در رانگلر ویلیز، نتوانستیم از انعطاف بیشتر ناشی از اکسل جلوی صلب آن استفاده کنیم. آیا اگر رانگلر روبیکان را در برابر فورانر تریلهانتر قرار دهیم، نتیجه تغییر خواهد کرد؟ شاید ولی فعلاً این پیروزی را به تویوتا تبریک میگوییم.
مقام دوم: جیپ رانگلر 4xe ویلیز
نقاط مثبت: شتاب سریع برای یک رانگلر، میراثی طولانی، جذابیت بالا برای طرفداران جیپ
نقاط منفی: سواری و هندلینگ یک رانگلر، برد تمام الکتریکی اندک، تواناییهای آفرود کمتر از انتظار
چکیده: رانگلر ویلیز که ظاهری عالی دارد، در خارج از آسفالت بهطور عجیبی ما را نامید کرد.
مقام اول: تویوتا فورانر TRD آفرود
نقاط مثبت: بهترین شاسیبلند غیر لندکروزر تویوتا، تواناییهای آفرود شگفتانگیز، ظاهر شیک
نقاط منفی: شتاب کند با این قیمت، کابینی که به اندازه بیرون هیجانانگیز نیست، قیمت گران آپشنهای آفرودی
چکیده: تویوتا در آخرین راند از یک مبارزه طولانی سربلند بیرون آمد.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ رانگلر ویلیز | تویوتا فورانر TRD | |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو هیبرید | 2.4 لیتری I4 توربو |
قدرت | 375 اسب بخار | 270 اسب بخار |
گشتاور | 637 نیوتن متر | 430 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
فاصلهٔ محوری | 3,007 میلیمتر | 2,850 میلیمتر |
طول | 4,785 میلیمتر | 4,950 میلیمتر |
عرض | 1,877 میلیمتر | 1,978 میلیمتر |
ارتفاع | 1,867 میلیمتر | 1,869 میلیمتر |
فاصله از زمین | 274 میلیمتر | 231 میلیمتر |
زاویه حمله / فرار | 43.8/35.6 درجه | 19.0/24.0 درجه |
وزن خالص | 2381 کیلوگرم | 2245 کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | 1600 کیلوگرم | 2720 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 784 لیتر | 1370 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 5.4 ثانیه | 7.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.9 ثانیه | 15.9 ثانیه |
توقف از 96 کیلومتر | 45.4 متر | 38.7 متر |
شتاب جانبی | 0.72 جی | 0.72 جی |
تایم پیست Figure 8 | 28.1 ثانیه | 28.1 ثانیه |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی | 11.2 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 61,825 دلار | 54,920 دلار |
قیمت تستشده | 69,100 دلار | 57,670 دلار |