داستان اولین جیپ اسپرت، شاسی‌بلند عضلانی سال ۱۹۷۱

سه‌شنبه 22 مهر 1404 - 14:00
مطالعه 4 دقیقه
جیپ هرست جیپستر کماندو
بسیاری گرند چروکی SRT8 را اولین شاسی‌بلند اسپرت جیپ می‌دانند، اما این عنوان به یک مدل کمیاب و عضلانی در سال ۱۹۷۱ تعلق دارد.
تبلیغات

وقتی جیپ در سال ۲۰۰۶ شاسی‌بلند گرند چروکی SRT8 را با موتور قدرتمند ۴۲۰ اسب بخاری V8 معرفی کرد، بسیاری آن را یک انقلاب در کلاس خود دانستند اما این هیولای تشنهٔ سرعت، درواقع اولین تلاش جیپ برای ساخت یک شاسی‌بلند پرفورمنس نبود. برای یافتن پدرخواندهٔ واقعی شاسی‌بلندهای اسپرت جیپ، باید به ۳۴ سال قبل، یعنی سال ۱۹۷۱ بازگردیم؛ زمانی که مدل نایاب هرست جیپستر کماندو متولد شد. این پروژه حاصل همکاری نزدیک جیپ با شرکت هرست پرفورمنس بود؛ شرکتی که به ساخت دسته‌دنده‌های حرفه‌ای برای خودروهای عضلانی دیترویت شهرت داشت. ایده این بود که با ترکیب طراحی عضلانی، قدرت موتور بیوک و قابلیت‌های آفرود، یک محصول محدود و خاص خلق شود. هرچند نتیجهٔ نهایی شباهت چندانی به شاسی‌بلندهای امروزی نداشت، اما بذری را کاشت که دهه‌ها بعد به ثمر نشست.

تولد یک آفرودر با روح خودروهای عضلانی

در سال ۱۹۷۰، شرکت آمریکن موتورز یا AMC، جیپ را خریداری کرد. AMC پیش‌ازاین با هرست در پروژهٔ موفق SC رامبلر همکاری کرده بود و تصمیم گرفت همان جادوی پرفورمنس و بازاریابی را به دنیای جیپ نیز بیاورد. چالش اصلی، انتخاب مدل پایه بود. جیپ‌های سری CJ بیش‌ازحد ساده و آفرود محور بودند، بنابراین مدل راحت‌تر جیپستر کماندو که از سال ۱۹۶۶ با امکاناتی نظیر رادیو و گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شد، به‌عنوان گزینهٔ ایده‌آل انتخاب شد.

هرست جیپستر کماندو که در نمایشگاه خودرو نیویورک ۱۹۷۱ رونمایی شد، با رنگ سفید و نوارهای قرمز و آبی، دریچهٔ هوای روی کاپوت که یک دورسنج موتور روی آن نصب شده بود و باربند کرومی، ظاهری کاملاً متفاوت و خیابانی نسبت به جیپ‌های خشن آن دوران داشت. در داخل کابین نیز، نشانگرهای برند هرست، صندلی‌های راحت و البته دسته‌دندهٔ T شکل معروف هرست، پیوندی مستقیم میان قهرمانان مسابقات درگ و دنیای آفرود ایجاد کرده بود.

مشخصات فنی که به آینده اشاره داشت

زیر کاپوت، یک موتور ۳.۷ لیتری V6 ساخت بیوک قرار داشت که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این ارقام شاید امروز چندان چشمگیر نباشند اما برای یک شاسی‌بلند ۱۴۵۰ کیلوگرمی در آن زمان کافی بود تا شتاب صفرتاصد را در حدود ۱۰ ثانیه ثبت کند و به حداکثر سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. این عملکرد، با توجه به اینکه خودرو برای عبور از مسیرهای گلی و شنی طراحی شده بود، فوق‌العاده به نظر می‌رسید. درواقع، هرست جیپستر فرمولی را پایه‌گذاری کرد که دهه‌ها بعد در گرند چروکی SRT8 به اوج رسید یعنی برداشتن یک پلتفرم مستحکم، افزودن قدرت و ظاهری جذاب و فروش آن به مشتریانی که هم به قابلیت‌های بیراهه‌نوردی و هم به عملکرد بالا نیاز داشتند.

میراثی که ارزشمند شد

از هرست جیپستر کماندو تنها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه تولید شد و تولید آن در سال ۱۹۷۲ بی‌سروصدا خاتمه یافت. این خودرو برای بازار زمان خود بیش‌ازحد عجیب بود. بااین‌حال، این مدل آزمایشی به دنیا نشان داد که جیپ می‌تواند چیزی فراتر از یک ابزار کاربردی باشد و سرعت، استایل و جذابیت را نیز به همراه داشته باشد. امروز، این مدل به‌شدت موردتوجه کلکسیونرها قرار گرفته و نمونه‌های سالم آن بین ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار قیمت دارند. حتی در یک حراجی در سال ۲۰۲۴ یک نمونهٔ کاملاً سالم با قیمت خیره‌کنندهٔ ۹۰ هزار دلار به فروش رسید. هرست جیپستر شاید هویت جیپ را یک‌شبه تغییر نداد اما بدون شک سنگ بنای مسیری بود که به هیولاهای امروزی این برند ختم شده است.

جیپ هرست جیپستر کماندو
جیپ هرست جیپستر کماندو

منبع: CarBuzz

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.