جیپ و استلانتیس چین را به دخالت سیاسی در سرمایه‌گذاری مشترک متهم کردند

چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 04:30
مطالعه 3 دقیقه
جیپ و استلانتیس به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان در دنیا مدعی شدند شاهد دخالت‌های سیاسی در کشور چین بوده اند. این خودروساز می‌گوید در...
تبلیغات

جیپ و استلانتیس به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان در دنیا مدعی شدند شاهد دخالت‌های سیاسی در کشور چین بوده اند. این خودروساز می‌گوید در طول 12 سالی که به‌صورت جوینت ونچر با شرکت گک چین کار می‌کرده چنین دخالت‌هایی را تجربه کرده است. به گزارش بلومبرگ و به نقل از مجله درایو، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس اظهار داشت گروه گک در زمانی که معامله افزایش سهام استلانتیس از 50 به 75 درصد در ژانویه 2022 انجام شد کارهایی را که قرار بود انجام دهد انجام نداد.

تاوارس می‌گوید:

ما در طول سال‌های گذشته بیش از پیش شاهد دخالت‌های سیاسی در فضای کسب‌وکار چینی‌ها بوده‌ایم. ما نمی‌خواهیم قربانی تحریم‌های متقابل باشیم، همان‌طوری که اخیراً برای برخی شرکت‌ها در دیگر نقاط دنیا اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر گروه گک چین مدعی شده به بن بست رسیدن جوینت ونچر با جیپ تقصیر این شرکت نبوده و استلانتیس در دستیابی به موفقیت ناکام بوده است که دلیل آن‌هم عدم احترام به مصرف‌کنندگان در بازار خودروی چین به شمار می‌رود. این خودروساز چینی اظهار می‌دارد:

جوینت ونچر موردبحث نتوانست مکانیسم عملیاتی ارزشمندی را به منظور هماهنگی با محیط بسیار رقابتی بازار چین تثبیت نماید و به همین خاطر در سال‌های اخیر با ضررهای پی‌درپی مواجه بود.

بنا به گفته جیپ و استلانتیس، این جوینت ونچر در حال ضرر دادن بوده به‌طوری‌که برای نجات خود از این باتلاق مجبور به تحمل ضرر 297 میلیون دلاری شده است. تا ژانویه 2022 خودروسازان خارجی در چین باید جوینت ونچر 50/50 را با شرکت‌های داخلی تأسیس می‌کردند اما پس از این تاریخ بود که مجوز افزایش سهم خارجی‌ها در این جوینت ونچرها صادر شد. استلانتیس و گروه گک از زمان تأسیس این جوینت ونچر در سال 2010 تاکنون شراکتی 50/50 داشته‌اند.

در طول این 12 سال جیپ و استلانتیس خودروهایی همچون چروکی، رنگید، کامپس و گرند کامندر را بین سال‌های 2015 تا 2022 در کشور چین عرضه کرده اند. دیگر برند استلانتیس یعنی فیات نیز خودروهایی برای این کشور را از طریق جوینت ونچر با گک تولید و عرضه می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سدان ویاگو و هاچبک اوتیمو اشاره کرد که سال‌های 2012 تا 2017 عرضه شدند. البته جیپ و استلانتیس اعلام کرده پس از فروپاشی این جوینت ونچر در بازار چین باقی خواهد ماند و محصولات هیبریدی را از طریق شبکه نمایندگی‌های کنونی عرضه خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.