جیپ

جیپ و استلانتیس چین را به دخالت سیاسی در سرمایه‌گذاری مشترک متهم کردند

جیپ و استلانتیس به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان در دنیا مدعی شدند شاهد دخالت‌های سیاسی در کشور چین بوده اند. این خودروساز می‌گوید در طول ۱۲ سالی که به‌صورت جوینت ونچر با شرکت گک چین کار می‌کرده چنین دخالت‌هایی را تجربه کرده است. به گزارش بلومبرگ و به نقل از مجله درایو، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس اظهار داشت گروه گک در زمانی که معامله افزایش سهام استلانتیس از ۵۰ به ۷۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد کارهایی را که قرار بود انجام دهد انجام نداد.

تاوارس می‌گوید:

ما در طول سال‌های گذشته بیش از پیش شاهد دخالت‌های سیاسی در فضای کسب‌وکار چینی‌ها بوده‌ایم. ما نمی‌خواهیم قربانی تحریم‌های متقابل باشیم، همان‌طوری که اخیراً برای برخی شرکت‌ها در دیگر نقاط دنیا اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر گروه گک چین مدعی شده به بن بست رسیدن جوینت ونچر با جیپ تقصیر این شرکت نبوده و استلانتیس در دستیابی به موفقیت ناکام بوده است که دلیل آن‌هم عدم احترام به مصرف‌کنندگان در بازار خودروی چین به شمار می‌رود. این خودروساز چینی اظهار می‌دارد:

جوینت ونچر موردبحث نتوانست مکانیسم عملیاتی ارزشمندی را به منظور هماهنگی با محیط بسیار رقابتی بازار چین تثبیت نماید و به همین خاطر در سال‌های اخیر با ضررهای پی‌درپی مواجه بود.

بنا به گفته جیپ و استلانتیس، این جوینت ونچر در حال ضرر دادن بوده به‌طوری‌که برای نجات خود از این باتلاق مجبور به تحمل ضرر ۲۹۷ میلیون دلاری شده است. تا ژانویه ۲۰۲۲ خودروسازان خارجی در چین باید جوینت ونچر ۵۰/۵۰ را با شرکت‌های داخلی تأسیس می‌کردند اما پس از این تاریخ بود که مجوز افزایش سهم خارجی‌ها در این جوینت ونچرها صادر شد. استلانتیس و گروه گک از زمان تأسیس این جوینت ونچر در سال ۲۰۱۰ تاکنون شراکتی ۵۰/۵۰ داشته‌اند.

در طول این ۱۲ سال جیپ و استلانتیس خودروهایی همچون چروکی، رنگید، کامپس و گرند کامندر را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در کشور چین عرضه کرده اند. دیگر برند استلانتیس یعنی فیات نیز خودروهایی برای این کشور را از طریق جوینت ونچر با گک تولید و عرضه می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سدان ویاگو و هاچبک اوتیمو اشاره کرد که سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ عرضه شدند. البته جیپ و استلانتیس اعلام کرده پس از فروپاشی این جوینت ونچر در بازار چین باقی خواهد ماند و محصولات هیبریدی را از طریق شبکه نمایندگی‌های کنونی عرضه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    لعنت بر حزب کمونیست و اقمار

    موافقم 42
    مخالفم 4
    1. phonix

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      والا برا خودشون که خیلی خوب بوده
      یه میلیارد نفرو داره نون میده مشکل خاصی هم ندارن البته از بقبه خوب گوش میبره

      موافقم 7
      مخالفم 20
    2. پویان

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (748 ديدگاه)

      ار وقتی که دیدن دارن از چین شکست میخورن این صحبتا شروع شده. پژو و کلن فرانسویها که توی بازار چین شکست خوردن

      موافقم 3
      مخالفم 38
      1. احمدرضا

        ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (878 ديدگاه)

        اون زمان که چین وجود نداشت سیتروئن وجود داشت
        بحث بحث نجس بودنه

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. AMIR / ARMI

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدید توصیه پدال به شما 😂😂

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. mahdi-es17

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      به جلو پنجره ماشین خود اهمیت دهید😂
      روشون نمیشه بگن

      موافقم 15
      مخالفم 0
  3. meysam

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    خودروسازی مشت نمونه خرواره
    تو تمام زمینه‌ها این سیاست کثیف رو دارن

    موافقم 12
    مخالفم 2
  4. عاق پدال

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    هواپیمای روسیه رو توقیف کردن میگن سیاسی نیست. بعد تو بازار ازاد به چین میگن سیاسی کاری میکنی.

    اها به قول خود فرانسوی ها تو الجزایر 1 میلیون ادم کشتن تا جلوی الجزایری ها رو بگیرن. اینا حساب نمیشه؟
    پنجاه سال پیشا تو نیجر پول میدادن مدارس سلفی و تروریستی ایجاد بشه. که نتیجش شد بوکوحرام و الشباب و غیره. حالا اون موقع میگفتن داریم کمک میکنیم. الان ارتش میفرستن تو چاد و مالی و نیجر تا با این بوکوحرام و الشباب و غیره بجنگه . الشباب میدونم مال سومالی و شاخ افریقاس.
    خب بچه نیستیم که. میدونیم برا اینکه دوباره برگردین باید بهونه داشته باشین. تازه الان دنیا تشویق میکنه فرانسه رو تا برگرده با اینا بجنگنه. و جالب اینه بگردین به کشورایی که اینا بهشون کمک میکنه. چرا همیشه برا جریانهای افراطی مدرسه میسازن؟ ولی برا بقیه نمیسازن. مثلاتو افغانستان. افغانستان 50 سال پیش که نیست. برا همین امروزه. پول میدادن مدارس مذهبی بسازن. اکثرشونم تو مناطق جنوب. اما برا مناطق شمال که شیعه داره حتی یه مدرسه نمیساختن. نساختن. خب معلومه مرض دارن اینکار رو میکنن.
    ببینین چه سنگ اندازیهایی کردن تا فولکس واگن نیاد ایران. به جا اشکودا رنو اومد. به جا سئات داچیا اومد که برند رنو روش زدن.
    وگرنه ببینین امریکای جنوبی چقدر فولکس واگن ریخته. افریقا چقدر برندهای اروزن فولکس واگن ریخته. هند رو ببینین. چین رو ببینین فولکس چقدر ریختخه. اما ایران که میشه همش میرسیم به همین فرانسه.
    خدا لعنتت کنه فرانسه.

    خود من از چین به شدت نفرت دارم. ولی عاشق روسیم.
    هههههه

    موافقم 6
    مخالفم 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا