کارما گیسرا ۱۶۵ هزار دلاری به دنبال رقابت با پورشه و تسلا، آیا موفق میشود؟
شرکت کارما با رونمایی از جدیدترین محصول خود بنام گیسرا، بار دیگر به میدان رقابت خودروهای لوکس بازگشته است. این سدان چهارنفره و زیبا که در هفته اتومبیل مونتری معرفی شد، با برچسب قیمت ۱۶۵ هزار دلاری، مستقیماً تسلا مدل S و پورشه تایکان را هدف گرفته است؛ اما سؤال اصلی اینجاست، آیا استراتژی کارما که بر خاص بودن و طراحی منحصربهفرد استوار است، میتواند در برابر رقبای سریعتر و معتبرتر پیروز شود؟ وقتی گیسرا را در کنار رقبایش قرار میدهیم، چالش بزرگ کارما نمایان میشود.
این شرکت ادعا میکند گیسرا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴ ثانیه ثبت میکند. این در حالی است که تسلا مدل S پلد با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار، این کار را در کمتر از ۲ ثانیه انجام میدهد و رقیب خود را کاملاً پشت سر میگذارد. از سوی دیگر، پورشه تایکان توربو که تنها حدود ۱۵ هزار دلار گرانتر است، نهتنها عملکرد بهتری دارد، بلکه از اعتبار برند بسیار قویتری نیز بهره میبرد. به نظر میرسد کارما روی برگ برنده دیگری حساب کرده است یعنی کمیابی و انحصار.
تلاشی برای اعاده حیثیت
برای کارما، گیسرا چیزی فراتر از یک محصول برای افزایش فروش است؛ این خودرو نماد یک شروع دوباره و تلاشی برای جبران گذشته است. تاریخچهٔ این شرکت با مشکلاتی در زمینه قابلیت اطمینان و ثبات مالی گره خورده است. گیسرا با استفاده از مواد سبکتر و مستحکمتر، فناوریهای جدید و یک سیستم عیبیابی مبتنی بر هوش مصنوعی، آمده تا ضعفهای گذشته را برطرف کند. درواقع، هدف اصلی گیسرا بیش از آنکه گرفتن سهم بازار از دیگران باشد، اثبات این نکته است که کارما هنوز شایستگی حضور در این رقابت سطح بالا را دارد.
چه چیزی گیسرا را متمایز میکند؟
گیسرا در مسیری متفاوت از دیگران حرکت میکند. بهجای استفاده از نمایشگرهای غولپیکر روی داشبورد، صفحهنمایش دیجیتال آن در قسمت پایینتری تعبیه شده تا از دید مستقیم راننده خارج باشد؛ اما جذابترین ویژگی آن، قوای محرکه هیبریدی بردافزا است. در این سیستم، برخلاف پلاگینهیبریدهای رایج، موتورهای الکتریکی همیشه مسئول به حرکت درآوردن چرخها هستند و یک پیشرانهٔ بنزینی کوچک تنها نقش ژنراتور را برای شارژ باتری ایفا میکند. این سیستم نهتنها بهینه است، بلکه با تولید ۵۶۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور، تواناییهای حرکتی قابلتوجهی را نیز فراهم میکند.
روی کاغذ، کارما گیسرا در برابر تسلا و پورشه بازنده است اما این خودرو برای کسانی ساخته نشده که تنها به دنبال اعداد و ارقام هستند. مخاطب گیسرا، خریدارانی است که برای تمایز، مهندسی غیرمتعارف و طراحی خاص ارزش بیشتری قائل هستند. تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا مشتریان حاضرند برای متمایز بودن از دیگران، چنین هزینهٔ گزافی را بپردازند یا خیر.