دلیل عدم حضور کاوازاکی در رقابتهای موتو جی پی چیست؟
فرم امروزی رقابتهای موتو جی پی از سال 2002 برگزار میشود اما ریشه مسابقات موتورسواری به اوایل قرن بیستم میلادی برمیگردد. موتو جی پی علاوه بر اینکه جزو محبوبترین رقابتهای موتور اسپرت دنیاست و طرفداران فراوانی دارد، پذیرای برخی از جذابترین و قویترین دوچرخ های جهان نیز هست. کاوازاکی ژاپن در سال 2002 با موتورسیکلت ZX-RR و با هدایت آکیرا یاناگاوا در موتو جی پی حضور داشت و با اینکه در این فصل و فصل بعد از آن توانست به رتبهای بهتر از نهم دست یابد اما در فصل 2004 مسابقات با ZX-RR توانست رتبه سوم را کسب کرده و در فصل 2005 هم مقام دوم را به دست آورد.
در چهار سال بعد از آن تغییرات مهمی در رانندگان تیم کاوازاکی به وجود آمد و حتی ژاپنیها برای فصل 2009 و 2010 موتو جی پی با مارکو میلاندری قهرمان نامی این رقابتها قرارداد امضا کردند؛ اما کاوازاکی در آغاز فصل 2009 با انتشار بیانیهای اعلام کرد این رقابتها را به خاطر بحران اقتصادی آن زمان ترک میکند. این بحران که با عنوان رکود بزرگ شناخته میشود از بخش املاک و مسکن شروع شد و به صنایع گوناگون رسید و حتی باعث خداحافظی برندهای معتبری شد.
این رخدادها نه تنها روی اقتصاد آمریکا بلکه اکثر اقتصادهای دنیا تأثیر منفی گذاشت. گفته میشود کاوازاکی برای ادامه حضور در موتو جی پی نیازمند حداقل 11 میلیون دلار سرمایه بود و برخی مدیران این برند اظهار میداشتند برای قهرمانی در موتو جی پی باید تا 16 میلیون دلار اختصاص داد. با اینکه کاوازاکی در سال 2009 از رقابتها کنار کشید اما همچنان به حضور در رقابتهای قهرمانی سوپربایک FIM ادامه داد. باید دانست تفاوتهایی بین قهرمانی سوپربایک FIM و موتو جی پی وجود دارد و این موضوع به ویژه درباره خود موتورسیکلتها برجسته میشود. موتورسیکلتهای حاضر در مسابقات قهرمانی سوپربایک جهان از تجهیزات مسابقهای سود میبرند اما در واقع مدلهایی هستند که در بازار حضور دارند؛ اما موتورسیکلتهای موتو جی پی بسیار گرانقیمت و ویژه هستند و فقط در پیست استفاده میشوند؛ بنابراین درحالیکه قیمت موتورسیکلت حاضر در رقابتهای قهرمانی سوپربایک به کمتر از 300 هزار دلار میرسد اما قیمت موتورسیکلت موتو جی پی میتواند به چند میلیون دلار برسد.
اما یکی از مزیتهای حضور شرکتهای تولید کننده موتورسیکلت در رقابتهای موتور اسپرت مفهوم "یکشنبه پیروز شو، دوشنبه بفروش" است. رویدادهای موتور اسپرت توجه زیادی را به خود جلب میکنند و مدلهای پیروز معمولاً با فروش بالایی مواجه میشوند. موتورسیکلت کاوازاکی ZX-RR چند سال در موتو جی پی حضور داشت اما اکثر خریداران مدلهایی همچون نینجا ZX-4RR را جذابتر میدانند چراکه امکان خرید آن مهیاست. یکی از مدیران کاوازاکی اروپا میگوید:
تأثیر مسابقات روی فروش یک محصول آنی نخواهد بود بلکه فرایندی تدریجی است. من نمیدانم شرکتهای دیگر چگونه روی پروژههای موتو جی پی خود سرمایهگذاری میکنند و اطلاعی ندارم که چه تعداد اسپانسر درگیر رقابتها هستند اما قطعاً مبالغ بالایی صرف میشود. البته این را هم نمیدانم که این سرمایه چگونه به شرکتها بازمیگردد.
این شرکت ژاپنی اگرچه موتو جی پی را ترک کرده اما با تولید محصولات جذاب و پرقدرت بیگانه نیست و قبلاً موتورسیکلتهای جذابش را خدمت شما عزیزان معرفی کردهایم.