رانندگی با کیا ریو 2021 جدید

جمعه 1 اسفند 1399 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
Kia-Rio-facelift-2021-UK-2
الکتریکی سازی خودروها این روزها به حدی اهمیت دارد که حتی خودروهای ارزان و کوچک نیز دارای سیستم‌های هیبریدی و الکتریکی شده به منظور بهبود مصرف سوخت...
تبلیغات

الکتریکی سازی خودروها این روزها به حدی اهمیت دارد که حتی خودروهای ارزان و کوچک نیز دارای سیستم‌های هیبریدی و الکتریکی شده به منظور بهبود مصرف سوخت و حفظ سیاره زمین هستند. البته دوری از جریمه‌های سنگین برای خودروسازان هم یکی دیگر از دلایل انجام چنین کاری است.

و به همین خاطر سوپرمینی کیا ریو فیس لیفت با این نوع قوای محرکه عرضه شده است. در بطن این خودروی کره‌ای 5 درب یک پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری توربوی جدید با تکنولوژی هیبریدی ملایم قرار گرفته است.

این یک استارت خوب است زیرا پیشرانه درون‌سوز توسط باتری لیتیوم-یونی کوچکی که استارتر/ژنراتور را تغذیه می‌کند پشتیبانی می‌شود. این کمک‌رسانی می‌تواند باعث افزایش موقتی گشتاور در زمان‌هایی همچون شتاب گیری در سرعت‌های کم شود تا فشار کاری پیشرانه درون‌سوز و البته مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. کیا مدعی است ریو 2021 در هر صد کیلومتر 5.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این پیشرانه نسبت به مشخصات خود قدرت خوبی داشته و به خوبی دور می‌گیرد و انعطاف بالایی را نشان می‌دهد. تنها مشخصه حضور دستیار الکتریکی یک گرافیک کوچک است که جریان انرژی را در نمایشگر 4.2 اینچی بین پشت آمپرها نشان می‌دهد.

علاوه بر پیشرانه جدید شاهد نصب گیربکس 6 سرعته دستی و هوشمند نوینی در کیا ریو هستیم. این گیربکس دستی بوده اما آن‌گونه که انتظار داریم نیست زیرا شما همچنان دسته‌دنده را حرکت می‌دهید ولی پدال کلاچ فاقد اتصال فیزیکی به دیسک بین پیشرانه و گیربکس می‌باشد.

به جای آن، حرکت پای چپ صورت نگرفته و کارها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مزیت واقعی این مجموعه آن است که علاوه بر کمک به بهبود قدرت تولیدی توسط استارتر/ژنراتور و سیستم 48 ولتی، در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز نیز راندمان و مصرف سوخت بهبود پیدا می‌کند. در این حالت ریو وارد حالت سواری sailing شده و پیشرانه به نرمی و سرعت خاموش شده و سریعاً نیز درگیر می‌شود.

اما باید اذعان کرد پیشرانه ریو به اندازه پسرعموی خود یعنی هیوندای i20 آرام و ساکت نیست. هیوندای از همان پیشرانه با قدرت کمتر 99 اسب بخاری استفاده می‌کند اما سر و صدای کمتری دارد.

در کل باید گفت این قوای محرکه نمره متوسطی می‌گیرد و مورد شاخص و برجسته ریو 2021 نیست. سواری خودرو نیز معمولی بوده و راحتی خوبی دارد اما کیفیت سواری آن به پای رنو کلیو نمی‌رسد. دست‌اندازهای موجود در خیابان‌ها باعث ناراحتی سیستم تعلیق می‌شود اما خب خودرو در بزرگراه‌ها پایدار است. فرمان سبک نیز بیشتر مناسب محیط‌های شهری بوده و البته فاقد هیجان و لذت فرمان خودروهایی همچون فورد فیستا می‌باشد. البته هندلینگ خودرو امن و پایدار می‌باشد.

موضوع ناامیدکننده اینکه حتی این مدل 19145 پوندی هم فاقد تجهیزاتی همچون داشبورد دیجیتال می‌باشد. با توجه به اینکه پشت آمپرهای دیجیتال به‌صورت گسترده‌ای در محصولات هیوندای و کیا بکار رفته، انتظار می‌رفت ریو 2021 نیز از آن استفاده کند.

اما سیستم اطلاعات سرگرمی کیفیت خوبی داشته و نمایشگر 8 اینچی آن با ناوبری، اپل کارپلی و اندروید اتو همراه شده است. در کل این سیستم ساده و راحت طراحی شده است.

طراحی کابین نیز بهبود یافته و در بدنه نیز تغییراتی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوپنجره و سپر جلوی جدید با مه شکن‌های متفاوت اشاره کرد. همچنین ریو در تریم 3 خود از رینگ‌های 16 اینچی جدید استفاده می‌کند.

از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به حسگرهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب، صندلی‌ها و فرمان گرم شونده، کروز کنترل، پورت شارژ USB و... اشاره کرد.

ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و... نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد.

با توجه به اینکه ریو فیس لیفت بر پایه همان پلتفرم نسل چهارم بنا شده بنابراین از نظر فضای بار و کابین مشکل خاصی وجود ندارد. ورود و خروج به صندلی‌های عقب به راحتی صورت می‌گیرد و محفظه بار 325 لیتری نیز خوب است.

سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی کیا جذابیت ریو را افزایش داده اما این خودرو هنوز هم در برابر برخی رقبای مطرح کم می‌آورد. اگرچه تریم 2 این خودرو ارزش بهتری نسبت به تریم 3 تست شده دارد اما ریو هنوز هم در هیچ بخشی سرآمد کلاس خود نیست؛ بنابراین کیا هنوز هم پشت سر سوپرمینی های مشهور حرکت می‌کند هرچند که دارای فضای کابین و بار کافی، مصرف سوخت قابل‌احترام و تجهیزات نسبتاً مناسب می‌باشد.

 

مشخصات کیا ریو 1.0 T-GDi 48V MHEV 3

  • قیمت: 19145 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 118 اسب بخار/172 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.