مقایسه کیا نیرو الکتریکی با رقبا
بازار خودروهای الکتریکی پایه در حال گرم شدن بوده و اخیراً شاهد معرفی کیا نیرو الکتریکی 2019 بودهایم. ما کاملاً تحت تأثیر این خودرو قرار گرفتهایم اما میخواهیم ببینیم نیرو در برابر رقبا چه حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا نیرو را در برابر طیفی از هاچبک ها و کراس اوورهای 5 درب الکتریکی با قیمت مشابه قرار دهیم. این رقبا شامل مواردی چون شورولت بولت، هیوندای کنا الکتریک، کیا سول الکتریکی و نیسان لیف ای پلاس هستند.
نیرو الکتریکی یکی از بزرگترین خودروهای الکتریکی این کلاس بوده اما احتمالاً کمی کوچکتر از لیف ای پلاس خواهد بود. علیرغم طول کمتر، هر دو خودرو فاصلهی بین محوری مشابهی دارند.
در آن طرف ماجرا شورولت بولت قرار دارد که پسر کوچک این کلاس بوده و کوتاهتر از هیوندای کنا الکتریک میباشد. البته بولت، کنا و سول فاصلهی بین محوری کمتری در مقایسه با نیرو و لیف ای پلاس دارند.
با ورود به داخل کابین دیگر تفاوتها به چشم میآیند زیرا برخی از خودروها فضای کاملاً کمتری در مقایسه با دیگران دارند. درحالیکه همهی خودروها صندلیهای ردیف جلوی جاداری دارند اما صندلی عقب کنا الکتریک و لیف ای پلاس بهطور قابلتوجهی تنگتر است.
حجم محفظه بار نیز دیگر ویژگی جالبتوجه است زیرا تفاوتهای قابلتوجهی دیده میشود. بولت کوچکترین محفظه بار را داشته و برابر با 478.6 لیتر میباشد اما زمانی که صندلیها تا شوند بزرگترین فضای بار (1603 لیتر) ایجاد میشود. نیرو الکتریکی با فاصلهی کمی در رده دوم قرار داشته و فضای بار 1500 لیتری دارد. لیف ای پلاس کمترین میزان فضای بار در زمان تا شدن صندلیها را دارد که برابر با 849.5 لیتر میباشد.
اگرچه هر 5 خودرو خاص هستند اما قوای محرکهی آنها شباهتهایی دارد. همه از مجموعه باتری لیتیوم-یونی استفاده میکنند و ظرفیت آنها از 60 تا 64 کیلووات ساعت میباشد. 4 خودرو همچنین دارای پیشرانهای الکتریکی با قدرت حدود 201 اسب بخار هستند اما گشتاور بولت بهطور قابلتوجهی کمتر از نیرو، کنا و سول میباشد.
نیسان لیف ای پلاس کمی عجیبوغریب بوده زیرا پیشرانهی آن قدرت 214 اسبی داشته اما خب کمترین گشتاور یعنی 340 نیوتون متر را تولید میکند.
یکی از مهمترین جنبههای خودروهای الکتریکی برد آنهاست که لیف ای پلاس با برد 363. کیلومتری حرف چندانی برای گفتن ندارد. بولت و نیرو با محدوده حرکتی 383 و 384.6 کیلومتری شانهبهشانه هم حرکت میکنند. سول برد 391 کیلومتری داشته درحالیکه کنا الکتریک با یکبار شارژ مسافت 415.2 کیلومتری را طی میکند.
دیگر فاکتور مهم قیمت است اما فعلاً قیمت دو خودرو تأیید شده است. بولت قیمت پایهی 36620 دلاری داشته و به زودی مشوق 7500 دلاری خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب کنا الکتریکی بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را خواهد داشت. البته انتظار میرود کیا نیرو الکتریکی هم قیمت مشابهی داشته باشد.
اگرچه در این مقایسه تسلا مدل 3 را فاکتور گرفتیم اما حتی با وجود اینکه نسخههای پایهی این خودرو فعلاً تولید نشدهاند ولی بازهم باید به آن اشاره کنیم.
این خودرو قیمتی حدود 35 هزار دلار خواهد داشت و از مشوق کامل 7500 دلاری بهره نخواهد برد. اگر تولید مدل 3 بازهم به تأخیر بیفتد شاید کلاً این مشوق را دریافت نکند.
محصول تسلا همچنین برد حدود 350 کیلومتری خواهد داشت که برای چنین خودرویی در آن زمان قابلتوجه بوده اما خب تمامی رقبای یاد شده هماکنون محدوده حرکتی بیشتری دارند.
علیرغم این موضوع هنوز هم برخی افراد منتظر مدل 3 پایه هستند و ما آنها را سرزنش نمیکنیم اما خریداران باید بدانند که رقبای زیادی وجود دارند.