کیا موتورز؛ از دوچرخهسازی تا تسخیر بازار خودرو
شرکت «صنایع دقیق کیونگسونگ» زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز شعلههای جنگ جهانی دوم خاموش نشده بود. این شرکت کوچک در سال ۱۹۴۴ قطعات دوچرخه و لولههای فولادی میساخت. بعد از جنگ جهانی، کرهٔ جنوبی خیلی زود درگیر یک جنگ خانمانسوز با کرهٔ شمالی شد و زیرساختّهای این کشور از بین رفت. ولی سیاستهای توسعهای دولت پس از جنگ توانست کاری کند که شرکتی مثل کیا به یکی از برترین خودروسازان جهان تبدیل شود.
در سال ۱۹۵۱، یعنی دقیقاً در زمان جنگ بین دو کره، شرکت صنایع دقیق کیونگسونگ توانست اولین دوچرخهٔ خود را بسازد. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنایع کیا» تغییر کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری را کلید زد. اولین وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری این شرکت، یک موتورسیکلت سهچرخ به نام K-360 بود که برای حمل و نقل سبک شهری مورد استفاده قرار میگرفت.
از پراید تا استینگر
اولین ماشین کیا، «بریسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این خودرو نسبتاً موفق بود و توانست در بازار کرهٔ جنوبی فروش خوبی داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت را میتوانیم شرایط فروش کیا موتورز بدانیم. با این حال در سال ۱۹۸۱ به دلیل سیاستهای دولت وقت این شرکت مجبور شد برای مدتی ساخت خودروهای سواری را متوقف کند ولی در سال ۱۹۸۶، این بار با همکاری فورد دوباره به این صنعت بازگشت. دقیقاً در همین سالها بود که خودروی پراید یا همان فورد فستیوا تولید شد و توانست چند سال بعد با ورود به ایران ابدی شود. پرایدی که امروز در ایران تولید میشود همان پراید سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتی به آن اضافه شده است.
اولین خودروی مستقل این شرکت مدلی به نام «سفیا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خیلی سریع کیا موتورز رشد کرد و مدلهای اولیهٔ بعضی از سریهای مشهوری که اکنون میشناسیم مثل اسپورتیج به بازار آمدند. با این حال باز هم روزهای خوش دوام نیاورد و در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، این شرکت ورشکست شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ بقا ناچار شد بخشی از سهام خود را به هیوندای بفروشد. اکنون کیا و هیوندای «گروه خودروسازی هیوندای-کیا» را تشکیل دادهاند.
کیا موتور اکنون یکی از موفقترین شرکتهای خودروسازی جهان بهحساب میآید. این شرکت خودروهای زیبا، باکیفیت و متنوعی تولید میکند و در بازارهای مختلف ازجمله آمریکا بهخوبی میدرخشد. در سال ۲۰۰۶ مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که روح تازهای به طراحی خودروها ببخشند و به همین دلیل طراحانی را از شرکتهای آئودی، فولکسواگن و کادیلاک استخدام کردند. آنها کاری کردند که خودروهای این شرکت زبان طراحی ویژهٔ خود را داشته باشند و در زمرهٔ زیباترین خودروهای جهان قرار گیرند.
یکی از جذابترین خودروهای اخیر این شرکت، «استینگر» است. یک خودروی لیفتبک متوسط بسیار زیبا با ظاهر اسپرت که با توجه به موجود بودن در نسخهٔ ۲ لیتری توربو شارژ احتمالاً میتوانیم شاهد حضور آن در بازار ایران هم باشیم. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.
موفقیت کیا در بازار ایران
هماکنون گروه خودروسازی هیوندای-کیا در بین چند خودروساز بزرگ جهان ازنظر تیراژ و کیفیت قرار دارند. این دو بهخوبی توانستهاند بازارهای جهانی ازجمله بازار خودروهای وارداتی به ایران را تسخیر کنند. بیشتر سهم خودروهای خارجی در ایران متعلق به گروه خودروسازی هیوندای-کیا است. خودروهای برند کیا همپای هیوندای فروش خیلی خوبی را در ایران تجربه میکنند.
محصولات کیا موتور در ایران از طریق نمایندگی کیا یعنی اطلس خودرو عرضه میشوند. خودروهای این شرکت متنوع هستند و مدلهایی مثل سراتو، اپتیما، کادنزا، اسپورتیج، سورنتو و موهاوی را بهوفور میتوان در خیابانهای شهرهای ایران دید. ارزانترین خودروی این شرکت در ایران مدل پیکانتو است که یک خودروی شهری کوچک بهحساب میآید. اسپورتیج و سورنتو هم بهخوبی توانستهاند همپای خودروهایی مثل هیوندای سانتافه و هیوندای توسان در بازار ایران محبوبیت کسب کنند. بهخصوص امروزه خرید انواع خودروهای خارجی در ایران در حال رواج پیدا کردن است و مردم میتوانند خودروهایی که دوست دارند را بهراحتی بخرند.
کیا همپای دیگر خودروسازان به بازار خودروهای هیبریدی هم ورود کرده است. در نمایشگاه خودروی سال ۹۵ تهران شاهد رونمایی از اپتیما هیبریدی در ایران بودیم. یک خودروی سدان خانوادگی زیبا، پر امکانات و باکیفیت که در ردهٔ هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی قرار میگیرد. خودروی هیبریدی دیگر این شرکت مدل «نیرو» (Niro) است که فعلاً به ایران راه پیدا نکرده. این شرکت یک مدل خودروی برقی به نام «سول EV» (Kia Soul EV) هم دارد که میتواند در هر بار شارژ بهطور متوسط تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کند. این خودرو هم هیچوقت به ایران نیامد.
در مقاطع زمانی مختلف، خودروسازان داخلی بعضی از مدلهای این شرکت را در ایران مونتاژ کردهاند. پراید که سالهاست توسط سایپا تولید میشود. ریو چند سال در ایران مونتاژ میشد و خاطرهٔ خوبی از خود بر جای گذاشت. هماکنون نیز سایپا، سراتو نسل پیشین را مونتاژ میکند. به هر صورت اکنون باوجوداینکه قیمت ماشین کیا موجود در بازار ایران نسبتاً زیاد است اما مردم از آنها استقبال خوبی میکنند.
از مهمترین دلایل موفقیت این شرکت در ایران، همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، قیمت مناسب محصولات آن است. به هر صورت با توجه به اینکه هنوز هزینهٔ واردات خودروهای خارجی به کشور ما خیلی زیاد است، خودروهای کیا که قیمت به نسبت پایینتری نسبت به خودروهای اروپایی دارند میتوانند بازار بهتری داشته باشند. البته خودروهای چینی هم در حال پیشرفت کردن هستند و ممکن است بتوانند با بالا رفتن کیفیت و قیمت ارزانتر کمکم جای خودروسازان کرهای را بگیرند.
رپورتاژ آگهی