نبرد سدانهای نیمه لوکس، بیوک لاکراس در برابر کیا کادنزا
آمار و ارقام نشان میدهد که سدانهای بزرگ در حال انحطاط هستند یعنی خودروهایی که زمانی جزء اصلی بازار اتومبیل آمریکا بودند؛ اما آمار فروش رو به کاهش را که کنار بگذاریم (که در سال 2016 هشت درصد نسبت به سال 2015 کاهش داشته است)، در حال حاضر سدانهای بزرگ بهتر از همیشه هستند. از نسل جدید نیسان ماکسیما گرفته تا شورلت ایمپالا و حتی کرایسلر 300 سالخورده اما جذاب. برای سال 2017 اما دو خودروی جدید به این بخش آمدهاند که آنها نسل دوم کیا کادنزا و نسل سوم بیوک لاکراس هستند. خودروهایی که نسبت به نسل قبلی خود تفاوتهای بسیاری را تجربه کردهاند.
بیوک بهطورکلی به ساخت سدانهای بزرگ مشهور است اما در چند دههٔ گذشته در این کلاس خودروهای چندانی را برای فروش عرضه نکرده است ولی این سازندهٔ اصیل آمریکایی حالا با معرفی نسل جدید سدان فول سایز لاکراس دوباره به ریشههای خود بازگشته است. در سوی دیگر کیا بالعکس هرگز بهعنوان سازندهٔ سدانهای بزرگ شناخته نمیشود اما این شرکت چندی است با معرفی مدلهای کیوریس و کادنزا به این بخش وارد شده و حالا با معرفی نسل دوم کادنزا یکی از شیکترین سدانهای بزرگ بازار را ارائه کرده است؛ بنابراین تصمیم داریم این دو سدان بزرگ نیمه لوکس جدید را با یکدیگر مقایسه کنیم اما کدامیک تاج سلطنت را از آن خود خواهد کرد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، نسخههای فول آپشن لاکراس و کادنزا را برای یک هفته موردبررسی و مقایسه قرار دادهایم.
مقام دوم کیا کادنزا
امتیاز کلی: 158 از 200
رتبهٔ نهایی: 7.9
نزدیک به یک دهه است که خودروسازان کرهای به کلاس سدانهای لوکس یورش بردهاند و حتی بهتازگی برند جنسیس نیز مستقل شده است. نسل دوم کیا کادنزا در طراحی بهطور کامل متحول شده است و از این لحاظ به سمت خودروهای آلمانی متمایل شده است. درواقع اگر تمامی لوگوهای کیا را در این خودرو با لوگوی چهار حلقهٔ آئودی جایگزین کنیم، بسیاری از افراد بهراحتی باور خواهند کرد که این یک آئودی است. نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع فول آپشن بود دارای تجهیزاتی چون تریم داخلی چرمی قهوهای، رینگهای 19 اینچی و... است. نمای داخلی کادنزا مشابه طراحیهای اخیر بسیاری از سازندگان خودروهای لوکس خصوصاً آئودی است اما کنترلرهای آن کمی گیجکننده هستند.
بهعنوان یک سدان بزرگ، کیا فضای پای کافی را در کادنزا ارائه کرده است که البته هنوز هم به لاکراس نمیرسد اما فضای سر و شانهٔ آن کمی بیشتر از رقیب آمریکایی است. این خودرو مجهز به گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، پردهٔ عقب خودکار و پوشش سقف جیر مصنوعی درجهیک است که بهطورکلی این موارد در خودروهای با دو برابر قیمت کیا پیدا میشوند؛ اما در جایی که کادنزا واقعاً ضعیف عمل کرد دینامیک رانندگی بود. البته هیچکس از یک سدان بزرگ و خصوصاً دیفرانسیل جلو انتظار هندلینگ عالی ندارد. این سدان کرهای بهصورت استاندارد مجهز به یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 با 290 اسب بخار قدرت و 345 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند که عمدتاً عملکرد خوبی دارد اما گاهی بهوضوح مزاحمت ایجاد میکند.
از لحاظ ارزش در برابر قیمت، کیا کادنزا با قیمت 45 هزار دلار در صدر کلاس خود قرار میگیرد درحالیکه بسیاری از تجهیزات بیوک را هم ارائه میکند؛ اما هرچند خرید کادنزا صرفهجویی در پرداخت پول را به همراه دارد ولی ما حاضریم پول بیشتری را برای خرید بیوک صرف کنیم. پیش از انجام آزمایش انتظار داشتیم که کیا خصوصاً با این استایل جذابش پیروز شود اما همانطور که گفته شد این خودرو دینامیک رانندگی خوبی ندارد و با آن یک سواری لذتبخش که درخور اتومبیلی لوکس باشد را احساس نکردیم.
در بخش ظاهری، در کادنزا امضای کیا یعنی جلوپنجرهٔ موسوم به پوزهٔ ببر همچنان دیده میشود که البته داخل آنرا میلههای عمودی پُر کردهاند. درون چراغهای جلو و عقب نیز LEDهای Z شکل کار شدهاند که هر دو در انتها به خط شانهٔ خودرو ختم میشوند که در سراسر پروفیل جانبی کشیده شده است. اگر بخواهیم نقدی به طراحی این ماشین داشته باشیم میتوان به نوار مخصوص سنسورها اشاره کرد که با فرم نهچندان جالبی درون جلوپنجره قرار گرفته است. البته این قطعهٔ مهمی است که در ویژگیهای کمکرانندهٔ پیشرفتهٔ خودرو مانند کروز کنترل تطبیقی نقش دارد اما بهتر بود کیا آنرا بهصورت متناسبتری طراحی میکرد.
در داخل نیز کادنزا راحتی بالایی را ارائه میکند درحالیکه تودوزی آن بهطور کامل با چرم باکیفیت و خوش لمس انجام گرفته است. همانند لاکراس، کادنزا هم مجهز به نمایشگر سربالا است که سرعت و ناوبری را روی شیشهٔ جلو به نمایش درمیآورد تا راننده از جاده چشم برندارد؛ اما بیوک در این زمینه پیشرو است چراکه اطلاعات مفید دیگری را هم روی شیشهٔ جلو نشان میدهد. بهطورکلی کیا بیشتر امتیازات خود را به خاطر فضای داخلی جذابش اخذ نمود یعنی جایی که دارای تریم چوبی، ساعت آنالوگ در مرکز داشبورد و صندلیهای زیبا است. همچنین این خودرو به سیستم صوتی هارمن کاردون با 12 بلندگو نیز مجهز است. هر دو خودرو به مجموعهٔ قابلتوجهی از قابلیتهای رانندگی هوشمند هم مجهز هستند اما بازهم لاکراس در این زمینه با توانایی پارک کردن موازی و عمودی بالاتر قرار میگیرد. در کل اگر به دنبال یک سدان خانوادگی با قیمت مناسب هستید، کیا کادنزا میتواند گزینهٔ مناسبی باشد.
مقام اول بیوک لاکراس
امتیاز کلی: 172 از 200
رتبهٔ نهایی: 8.6
نسل جدید لاکراس را میتوان تجدید حیات بیوک تلقی کرد و هرچند بهاحتمالزیاد آمار فروش در ایالاتمتحده این را منعکس نمیکند ولی لاکراس جدید اوج موفقیت و رنسانس بیوک است. این خودرو علاوه بر برخورداری از ویژگیهای کمکرانندهٔ پیشرفته، از طراحی بیرونی جدید و زیبا، یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 بهبودیافته و یک حالت رانندگی اسپرت هم بهره میبرد. نمای داخلی این سدان فول سایز آمریکایی هرچند به پرزرقوبرقی کیا نیست ولی نمیتوان شکوه داخلی آنرا دوست نداشت. در اینجا تودوزی چرمی، صندلهای برقی هشت جهته با گرمایش، تهویه و ماساژور و گرمکن غربیلک فرمان وجود دارد.
هرچند شاید لاکراس از لحاظ فضای داخلی با رقبای آلمانی، سوئدی و یا حتی هموطنش یعنی لینکلن کانتیننتال مطابقت نداشته باشد ولی در کلاس خود بسیار جادار و البته راحت است بهگونهای که فضای پا و سر آن کاملاً کافی و مناسب است؛ اما غیر از اینها، لاکراس در نسل جدید خود حدود 115 کیلوگرم سبکتر شده است درحالیکه با 310 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور، در هر دو آیتم 10 درصد بالاتر از کادنزا قرار میگیرد. بیوک همچنین گیربکس شش سرعتهٔ نسل قبل را با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ جدید روان و کارآمد جایگزین کرده است.
برای این سدان لوکس یک پکیج داینامیک با قیمت 1625 دلار قابل سفارش است کمکفنرهای تطبیقی را ارائه میکند. این آپشن موجب ایجاد سواری روان و صاف حتی در پیچهای تند میشود. در همین حال یک پکیج دیگر بنام Driver Confidence نیز با قیمت 1690 دلار قابل سارش است که سیستم پارک خودکار، ترمز خودکار و کروز کنترل تطبیقی را به ماشین اضافه میکند؛ اما علاوه بر اینها، سیستم چهارچرخ محرک هم برای لاکراس قابل سفارش است که این مورد در کادنزا و حتی بسیاری از رقبا وجود ندارد؛ بنابراین با وجود معایب جزئی مانند فضای صندوق بار ناامیدکننده، بیوک لاکراس 2017 بهاحتمالزیاد بهترین خودرویی است که میتوان در این رنج قیمت خریداری کرد.
طراحی بیرونی این ماشین نیز بسیار زیبا است و الهاماتی از کانسپتهای اخیر اونیر و آویستا در آن دیده میشود که بهشدت خواستار تولید آنها بودیم. این بدنهٔ زیبا و خوشتراش که بر روی رینگهای 20 اینچی قرار گرفته، لاکراس جدید را تبدیل به یکی شاهکارهای اخیر خودروسازی آمریکا نموده است. در داخل نیز شاهد طراحی کاملاً زیبا و لوکسی هستیم درحالیکه خط چوبی تیرهٔ میانهٔ داشبورد بیش از همه جلبتوجه میکند؛ اما در بخش حجم صندوق بار هرچند بیوک با تنها 425 لیتر در پس کیا قرار میگیرد ولی نمایندهٔ جنرال موتورز ویژگیهایی دارد که سدان کرهای فاقد آن است و آن صندلیهای تاشو عقب است که امکان حمل اشیاء طویل مانند چوب گلف را فراهم میکند. از لحاظ تکنولوژی هم جنرال موتورز در نسل جدید لاکراس عالی عمل کرده است بهگونهای که برای آن سیستم اطلاعتی-سرگرمی Intellilink با قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل را به همراه اینترنت وای فای 4G در نظر گرفته است.
در پایان میتوان گفت غیر از فضای صندوق بار و قیمت، بیوک لاکراس تقریباً در تمامی موارد برتر از کیا کادنزا است. این سدان لوکس آمریکایی دارای رانندگی بهتر، طراحی بهتر و تکنولوژی بهتری است حتی اگر قیمت بالاتری داشته باشد. قیمت نسخهٔ چهارچرخ محرک فول آپشن لاکراس به بیش از 50 هزار دلار میرسد درحالیکه نمونهٔ دیفرانسیل جلوی مورد آزمایش ما نیز تقریباً 3 هزار دلار قیمت بیشتری از کادنزا دارد درحالیکه فاقد سانروف و گرمکن صندلیهای عقب است ولی بااینحال این موارد هم قابلچشمپوشی هستند و قطعاً بیوک لاکراس 2017 پیروز این نبرد خواهد بود.
مشخصات فنی
| بیوک لاکراس | کیا کادنزا |
قیمت تستشده | 47,445 دلار | 45,340 دلار |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.3 لیتری V6 |
قدرت | 310 اسب بخار | 290 اسب بخار |
گشتاور | 385 نیوتن متر | 345 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | 9.4 لیتر (ترکیبی) | 10.2 لیتر (ترکیبی) |
منبع: nydailynews