معرفی و اعلام مشخصات کامل کراس‌اوور الکتریکی کیا EV6

چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 06:30
مطالعه 8 دقیقه
Kia-EV6_GT-2022-1600-01
کیا دو هفته پیش بدون انتشار مشخصات فنی از کراس‌اوور الکتریکی جدید خود یعنی EV6 رونمایی کرد و حالا مشخصات کامل نسخه‌های مختلف آن‌را اعلام کرده است....
تبلیغات

کیا دو هفته پیش بدون انتشار مشخصات فنی از کراس‌اوور الکتریکی جدید خود یعنی EV6 رونمایی کرد و حالا مشخصات کامل نسخه‌های مختلف آن‌را اعلام کرده است. EV6 که اولین محصول تمام الکتریکی اختصاصی کیا محسوب می‌شود، خودرویی انقلابی و تجسمی از کیای جدید خواهد بود. این ماشین نمای بیرونی شیکی دارد که جلوپنجره‌ای باریک در میان چراغ‌های متمایز به همراه سپری آئرودینامیک با یک ورودی هوای مستطیل شکل از ویژگی‌های قسمت جلویی آن هستند. EV6 در پروفیل جانبی کاپوتی کوتاه و بدنه‌ای ساده دارد و ستون‌های A آن مشکی‌رنگ هستند.

سقف شناور و اسپویلر فوقانی که تا کناره‌های سقف کشیده شده هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی برجستهٔ این کراس‌اوور الکتریکی هستند. این اسپویلر هوا را به سمت اسپویلر پایینی هدایت می‌کند که بخشی از چراغ‌های سراسری عقب است. کراس‌اوور الکتریکی کیا 4,680 میلی‌متر طول، 1,880 میلی‌متر عرض و 1,550 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,900 میلی‌متر است که این یعنی 119 میلی‌متر کوتاه‌تر از سورنتو است اما 86 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به آن دارد.

استایل منحصربه‌فرد EV6 به داخل آن‌هم ادامه یافته زیرا در اینجا داشبوردی ساده با یک نمایشگر خمیدهٔ 12 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و یک صفحه آمپر دیجیتالی در بالای آن به چشم می‌خورد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو از تکنولوژی «کیا کانکت» برخوردار است که امکان به‌روزرسانی از راه دور را فراهم می‌کند و خدماتی مثل پیدا کردن جایگاه‌های شارژ اطراف، کنترل وضعیت شارژ خودرو و میزان بُرد باقیماندهٔ آن‌را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه EV6 هم می‌توان به غربیلک فرمان دو پره، دکمه‌های آینده‌نگرانه، کنسول مرکزی شناور، تریم زردرنگ و نمایشگر سربالای واقعیت افزوده اشاره کرد. برای این ماشین همچنین سیستم صوتی مریدین با 14 بلندگو هم قابل سفارش خواهد بود که صدایی مصنوعی تولید و متناسب با سرعت خودرو در کابین پخش می‌کند.

فاصلهٔ محوری سخاوتمندانهٔ EV6 کابین جاداری را به دنبال داشته که فضای بار آن 520 لیتر است و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به 1300 لیتر افزایش میابد. در بخش ایمنی هم این خودرو به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، دستیار خروج ایمن، دستیار پارک هوشمند و دستیار رانندگی در بزرگراه مجهز شده است که آخری کروز کنترل تطبیقی را با سیستم حفظ حرکت میان خطوط ترکیب می‌کند.

قوای محرکهٔ EV6 تنوع زیادی دارد زیرا در انواع مختلفی با باطری‌های استاندارد و دوربُرد و همین‌طور محرک عقب و چهارچرخ به بازار عرضه می‌شود. نسخهٔ پایه به باطری‌های استاندارد 58 کیلووات ساعتی و یک موتور در عقب مجهز است که 170 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نسخهٔ بعدی چهارچرخ محرک با موتور الکتریکی دوم است که مجموع خروجی را به 235 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. به لطف این نیرو، EV6 ظرف 6.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پس از این دو، نسخهٔ دوربُرد با باطری‌های 77.4 کیلووات ساعتی و یک موتور قوی‌تر با 228 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. مدل چهارچرخ محرک این نسخه نیز به لطف موتور الکتریکی دوم، مجموعاً 325 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور دارد و به همین دلیل ظرف تنها 5.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این نسخه با هر بار شارژ طبق معیارهای WLTP می‌تواند بیش از 510 کیلومتر را طی کند.

پرچم‌دار خانوادهٔ این کراس‌اوور الکتریکی هم مدل EV6 GT است که به‌صورت استاندارد به دو موتور الکتریکی (چهارچرخ محرک) و باطری‌های دوربُرد مجهز است. این نسخه مجموعاً 585 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور دارد که اعداد بسیار چشمگیری هستند و خودرو را ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. EV6 GT همچنین می‌تواند به حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این نسخه اما علاوه بر سریع بودن، بُرد مناسبی هم دارد زیرا با هر بار شارژ می‌تواند تا 405 کیلومتر را طی کند درحالی‌که برخورداری از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم نوید هندلینگی پویا را می‌دهد. کیا همچنین برای EV6 نسخهٔ GT-Line را هم در نظر گرفته که برای همهٔ نسخه‌ها قابل سفارش خواهد بود و ظاهر اسپرتی را به همراه دارد.

با توجه به اینکه EV6 روی پلت‌فرم E-GMP گروه هیوندای-کیا ساخته شده، از قابلیت شارژ 400 ولت و 800 ولت برخوردار است که این یعنی می‌توان ظرف تنها 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد از باطری‌ها را شارژ کرد. همچنین در نسخهٔ محرک عقب دوربُرد نیز می‌توان با کمتر از چهار و نیم دقیقه شارژ صد کیلومتر به بُرد خودرو اضافه کرد. برای اینکه بُرد خودرو به حداکثر برسد، EV6 به سیستم احیای انرژی ترمزها مجهز شده که به ارائهٔ شش سطح مختلف، امکان رانندگی با یک پدال را هم فراهم می‌کند.

این خودرو همچنین به یک واحد کنترل شارژ یکپارچه هم مجهز است که اساساً EV6 را به یک منبع انرژی بزرگ تبدیل می‌کند که می‌تواند انرژی موردنیاز وسایل دیگر را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال، کراس‌اوور الکتریکی کیا خواهد توانست برای بیش از 24 ساعت برق موردنیاز یک سیستم تهویه مطبوع یا یک تلویزیون 55 اینچی را تأمین کند. علاوه بر این، می‌توان از این خودرو برای شارژ خودروهای الکتریکی دیگر هم استفاده کرد تا بتواند به جایگاه شارژ برسد. کیا در EV6 به یدک کشی هم توجه داشته است زیرا این خودرو می‌تواند تا زمانی که باطری‌ها بیش از 35 درصد شارژ داشته باشند، اشیائی تا 1600 کیلوگرم وزن را بکسل کند.

کیا هم‌اکنون رزروهای خرید EV6 را در برخی بازارها می‌پذیرد و آن‌را از اواخر امسال در تعداد محدودی از کشورها عرضه خواهد کرد که البته ایالات‌متحده در بین آن‌ها نیست و آمریکایی‌ها برای خرید کراس‌اوور الکتریکی جدید کیا باید تا اوایل سال آینده منتظر بمانند. کیا امید زیادی به این خودرو داشته و انتظار دارد بتواند سالانه 20 هزار دستگاه از آن در ایالات‌متحده و 100 هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.