شکایت 1 میلیارد دلاری شرکتهای بیمه علیه هیوندای و کیا
دو خودروساز مشهور کرهای باید در برابر شکایت شرکتهای بیمه که به دلیل سرقت محصولاتشان صورت گرفته است از خود دفاع کنند. هیوندای و کیا با شکایتی به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار روبرو هستند چراکه کمپانیهای بیمه به دنبال جبران ضرر و زیانهای خود خواهند بود و نکته مهم اینکه قاضی پرونده درخواست دو برند موردبحث برای مختومه کردن این شکایت را رد کرده است.
مشکلات حقوقی هیوندای و کیا در این زمینه زمانی آغاز شد که میزان سرقت محصولات دو برند در سال 2021 بهطور قابلتوجهی افزایش یافت. خودروسازان موردبحث از نصب ایموبیلایزر روی میلیونها خودرو خودداری کرده بودند و رسانههای مجازی نیز با انتشار ویدئوهایی درباره سرقت آسان برخی مدلهای فاقد ایموبیلایزر به گسترش این موج کمک کردند. شرکتهای بیمه مدعی شدند هیوندای و کیا میتوانستند پیشبینی کنند که چنین خودروهایی به سرقت خواهند رفت و قاضی پرونده نیز این ادعاها را پذیرفت. بر اساس قانون 114 استاندارد ایمنی فدرال، خودروها باید دارای سیستم استارتی باشند که از فعال شدن عادی پیشرانه خودرو در زمانی که کلید از آن خارج میشود جلوگیری کند.
هیوندای و کیا اظهار داشتهاند شرکتهای بیمه با بیمه کردن این خودروها تمامی شرایط از جمله سرقت احتمالی را قبول کردهاند اما قاضی دادگاهی در آمریکا این استدلال را رد کرده و میگوید کرهایها قوانین حفاظت از مصرفکننده را نقض کرده و از طریق پنهانکاری و حذف یک ویژگی ایمنی در خودروها مرتکب کلاهبرداری شدهاند. بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد سرقت خودروهای هیوندای و کیا در سال 2021 رشد 2644 درصدی در میلواکی ویسکانسین داشته است. تاریخ ساخت خودروهای کیا به سال 2011 بازمیگردد درحالیکه خودروهای مدل 2015 و بعد هیوندای با رشد چشمگیر سرقتها روبرو شدهاند. این دو برند اوایل سال جاری یک بهروزرسانی نرمافزاری را جهت سختتر شدن سرقت محصولاتشان منتشر کردند. باید دانست چند ماه قبل نیز هیوندای و کیا به یک توافق 200 میلیون دلاری جهت حلوفصل پرونده شکایت مالکان محصولاتشان دست یافتند. انتظار میرود 145 میلیون دلار از این مبلغ به 9 میلیون راننده جهت جبران ضرر و زیانهای مربوطه اختصاص یابد.